ایرانگرد نیوز

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان خبر داد پی‌گیری پرونده الواح هخامنشی تا نتیجه قطعی

پی‌گیری پرونده الواح هخامنشی تا نتیجه قطعی

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی تا حصول نتیجه قطعی پی گیری می شود.
امید غنمی ضمن ارائه گزارش اجمالی از روند پرونده استرداد الواح هخامنشی، افزود: قسمتی از الواح گلی تخت جمشید، که در حفاری های مشترک ایران و موسسه ی شرق شناسی شیکاگو در سال 1316 کشف شد، به منظور انجام تحقیقات علمی به صورت موقت به این موسسه امانت داده شد.

وی تصریح کرد: بخشی از هزاران لوحی که به امانت داده شده بود، در سال های 1327 و 1350 شمسی و تعدادی نیز با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی در سال 1383 به کشور بازگردانده شد.

مدیرکل حقوقی و املاک اظهار داشت: بر اساس مذاکرات و مکاتبه های صورت گرفته با موسسه ی شرق شناسی شیکاگو قرار بود تا سایر الواح نیز به ایران ارسال شود اما طرح پرونده ای موسوم به “جنی روبین و شرکا” موجب اختلال در روند استرداد این الواح شد.

غنمی یادآور شد: پرونده “جنی روبین و شرکا” در یکی از دادگاه های کشور آمریکا مطرح گشت و طی آن ایران با یک اتهام بی اساس مسئول پرداخت غرامت شد، در مرحله اول اجرای این حکم، اموال تاریخی – فرهنگی متعلق به ایران از جمله الواح گلی تخت جمشید که به صورت امانی به دانشگاه شیکاگو ارسال شده بود توقیف شد.

وی ادامه داد: در سال 1385 مسئولین سازمان میراث فرهنگی وقت با استفاده از وکیل محلی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این پرونده ورود پیدا کردند و با وجود پیچیدگی های فراوان موفقیت هایی در این رابطه کسب کردند.

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی ایران تا زمان بازگشت این میراث ارزشمند به کشور و حصول نتیجه قطعی دنبال می شود.

خروج از نسخه موبایل