ایجاد کمیته آموزش در موسسات فیلمسازی برای جلوگیری از تولید آثار سخیف

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران با حضور ایرج محمدی رئیس هیئت مدیره، اسماعیل عفیفه سخنگوی شورا و مهدی کوهیان دبیر انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران صبح امروز اول مهر ماه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

 

اسماعیل عفیفه سخنگوی این انجمن در ابتدای نشست با بیان این مطلب که نزدیک به 6 سال از فعالیت انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران می گذرد، گفت: خوشبختانه با سیاستهای جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی امیدواری بیشتری به فعالیت های خود در این انجمن خواهیم داشت.

 

محمدی رئیس هیئت مدیره در ادامه نشست بیان کرد: طی سال های اخیر ابزارهای مختلفی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری ارائه شده است و انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی فعالیت هایی را در زمینه ایجاد ابزار مناسب برای تولید آثار سینمایی انجام می دهد. خوشبختانه با بوجود آمدن دولت جدید و راهکارهای آن برای حل مشکلات خانه سینما، اکثر صنوف سینمایی در کشور به آرامش رسیده اند و ما نیز امیدواریم از این آرامش بهره گرفته و  توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی را به این صنف جلب کنیم.

 

وی با اشاره به این مطلب که انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران از نظر مواجهه با مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است، توضیح داد: اگر در سال 100 فیلم سینمایی تولید شود، به طور میانگین می توان گفت که مخاطب این آثار در کشور تنها 10 میلیون نفر خواهد بود. اما انجمن صنفی ما به دلیل فعالیت در زمینه همه تولیدات تصویری از جمله سریال های تلویزیونی، تله فیلم، مستند، برنامه های ترکیبی که در رسانه ملی، شبکه نمایش خانگی و … پخش می شود، بیش از 50 میلیون نفر مخاطب دارد. به همین دلیل فعالیت های این انجمن و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

بیش از 200 شرکت فیلمسازی عضو انجمن صنفی شده اند

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی با بیان این مطلب که طی سال های گذشته مجوز بیش از 400 شرکت برای فعالیت های فرهنگی و هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و از این بین 200 شرکت عضو انجمن صنفی شده اند، گفت: ما در این انجمن اهداف مختلفی از جمله اعتدال در تولید فیلم، ایجاد یک نظام حرفه ای برای توسعه تولید فیلم سینمایی، حراست از حقوق صنفی و حرفه ای، مادی و معنوی اعضا و حضور فعال به عنوان مرکز تخصصی و حرفه ای در زمینه فعالیت های شرکت های فیلمسازی  را دنبال می کنیم.

 

مهدی کوهیان دبیر انجمن گفت: نزدیک به 200 شرکت، موسسه تولید فیلم از سراسر کشور در این انجمن عضو هستند که عمده فعالیت این دوستان تولید آثار برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است. این انجمن از چهار رکن اصلی که شامل اعضا، هیئت مدیره، بازرسان انجمن، و شورای داوری است، تشکیل شده است. شورای داوری فعالیت اصلی خود را زمانی آغاز کرده و که خانه سینما با مشکلاتی مواجه شده و توانایی رفع اختلافات در حوزه سینما را نداشت. در حال حاضر از 101 پرونده شکل گرفته در هیئت داوری، 60 پرونده با صلح و آرامش مختومه شده، به 28 پرونده هنوز رسیدگی نشده و 13 پرونده در حال رسیدگی است.

 

وی ادامه داد: از جمله دیگر فعالیت های این انجمن می توان به فعالیت کمیته رفاهی، شهرستان ها، عضویت و رتبه بندی، بین الملل و جشنواره ها نیز اشاره کرد.

 

انجمن صنفی فعالیت موسسات را برای دریافت مجوز تایید می کند

 

محمدی در ادامه گفت: طی مدت فعالیت در این انجمن تمام تلاش خود را کردیم تا پروانه فعالیت هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسسات داده می شود، براساس اصول حرفه ای باشد. خوشبختانه در این زمینه تعامل قابل توجهی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم، در چنین شرایطی هر موسسه برای دریافت پروانه فعالیت باید از سوی انجمن صنفی مورد تایید قرار گیرد و حرفه ای بودن فعالیت آن احراز شود، در غیر این صورت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه فعالیت برای موسسه صادر نخواهد کرد. در چنین شرایطی جلوی فعالیت های غیر حرفه ای گرفته خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه دنبال کردن مسئله آموزش به اعضای انجمن یکی دیگر از اهداف مهم این انجمن است، توضیح داد: یکی از ایده آل های ما در عرصه تولید آثار تصویری این است که از تولید آثار سخیف توسط موسسات فیلمسازی جلوگیری کنیم. به همین دلیل با شناسایی، رتبه بندی و آموزش موسسات به خصوص در بخش سناریو و کارگردانی می توانیم بهترین شرایط برای تولید آثار شبکه نمایش خانگی را در کشور فراهم کنیم. در چنین شرایطی اگر تهیه کنندگان موسسات آموزش لازم را در زمینه تولید آثار مختلف تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی دریافت کنند، مخاطب نیز به آثار تولید در شبکه نمایش خانگی اعتماد کرده و کم کم انجمن صنقی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران تبدیل به یک برند در بین مخاطبان می شود.

 

کوهیان در پایان نشست گفت: متاسفانه برخی از شرکت های فیلمسازی در کشور بدون مجوز فعالیت کرده و آثار سخیفی را به شبکه نمایش خانگی عرضه می کنند، این در حالی است که براساس قانون تنها شرکت های دارای مجوز می توانند در زمینه تولید فیلم ورود پیدا کنند، به همین دلیل شناسایی شرکت های فیلمسازی در سطح کشور و رتبه بندی آنها توسط انجمن می تواند مانع فعالیت شرکت های بدون مجوز شود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …