باز هم غوغای نقش‌جهان و مداخله یونسکو!

نقش جهان

کارشناسان یونسکو درحالی سه پروژه نحوه حفاظت مسجد جامع عتیق، پروژه خط 1 و 2 متروی اصفهان و آخرین وضعیت تعدیل برج جهان نما را در اردیبهشت سال جاری مورد بررسی قرار دادند که طبق گفته کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی روند تعدیل برج جهان‌نما همچنان به‌کندی پیش می‌رود.

 پس از بازدید کارشناسان یونسکو از سه پروژه میراث‌فرهنگی مسجد جامع‌عتیق، خط 1 و 2 مترو اصفهان و آخرین وضعیت تعدیل برج‌جهان نما، شهرداری اصفهان موظف شد گزارش اجرای طرح خط 2 متروی این استان را تهیه و به میراث فرهنگی استان ارائه دهد و پس از تایید بازرسان یونسکو به اجرا درآید.
هم‌اکنون آنطور که مصلحی رئیس اداره میراث‌فرهنگی اصفهان اعلام کرده، خط 1 مترو نیز در بخش‏های چهارباغ و سی و سه پل با پایش و نظارت دائم یونسکو اجرا می‏شود.
اما مسئله‌ای که همچنان مطرح است بحث مربوط به تعدیل برج‌جهان‌نما است. آنطور که کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند روند تخریب برج حتی پس از بازدید کارشناسان یونسکو هم به‌کندی پیش می‌رود. این درحالی است که در بازدید از برج جهان نما مقرر شد اسکلت باقیمانده از طبقه آخر تخریب شود. اما آنطور که مصلحی اعلام کرده روند کند آن موضوع اعتراض میراث فرهنگی استان شده است.
با این‌حال جعفر مهرکیان، باستان‌شناس و مدرس دانشگاه اصفهان، عزم جدی را برای کوتاه کردن طبقات اضافی جهان‌نما می‌داند. او  به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: درحال‌حاضر روند تعدیل برج جهان‌نما به کندی پیش می‌رود و طبقات اضافی آن اندازه که باید کوتاه شود، نشده است.
به‌گفته وی، تعدیل برج جهان نما نیاز به عزم ملی و جدی دارد چراکه این موضوع برای ایران کاملا حیثتی است و باید این پرونده  با دستوری قاطعانه برای همیشه بسته شود.
اما غوغای نقش‌جهان گویی پایانی ندارد و همچنان نیازمند مداخله یونسکو است. مجموعه جهان‌نما مجموعه‏ای است که در ضلع غربی میدان دروازه دولت واقع شده، مکانی که در دوره صفوی به صورت کوشکی سه طبقه ساخته شده بود در اواخر قاجاریه (احتمالا 1308 هجری قمری) به وسیله ظل السلطان تخریب می‌شود.
در سال 74 پروژه‌ای عظیم در همان زمین به وسعت 1.7 هکتار زیربنا، متشکل از سه فاز خدماتی، فرهنگی و تجاری در دوازده طبقه شکل می‌گیرد و پدیده‏ای به نام برج جهان‏نما را در حریم نقش جهان رقم می‌زند و معضل آن تا به‌ امروز باقی می‌ماند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …