آخرین خبرها از بخش بین‌الملل تئاترفجر/ برگزیدگان بخش خیابانی تا سه روز دیگر


اسماعیل عالی‌زاد درباره وضعیت انتخاب و معرفی آثار بخش تئاتر خیابانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اطلاعات اعلام شده نهایتا تا سه روز آینده برگزیدگان نهایی راه یافته به بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر معرفی می شوند. طی برنامه ریزی انجام شده حداکثر 12 اثر نمایشی در بخش تئاتر خیابانی جشنواره حضور خواهند داشت.


وی با اشاره به حضور قطب الدین صادقی، شهرام نوشیر و شیرین بزرگمهر به عنوان هیأت انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره سی و دوم تئاتر فجر یادآور شد: نکته جالب در این بخش حضور هنرمندان صاحب نام و صاحب اثر به عنوان هیأت انتخاب بخش تئاتر خیابانی است. من از حضور این عزیزان تشکر می کنم و معتقدم یکی از کلیدی ترین مراحل بخش های مختلف جشنواره، مرحله انتخاب آثار است. اصولا چهره های هنری به عنوان داور در مرحله نهایی یعنی جشنواره تئاتر فجر دعوت به همکاری می شوند ولی بنده معتقد هستم که باید از تجارب این چهره ها در مرحله انتخاب آثار نیز استفاده کرد.


دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره وضعیت بخش بین الملل این دوره تأکید کرد: ما در این دوره از جشنواره بیش از آن که تمرکز خود را روی حضور تنها چند اثر خارجی در جشنواره معطوف کنیم، برقراری ارتباط فرهنگی با سایر کشورها برای ما اولویت داشت. به همین منظور دو الگو را جهت ارتباط گرفتن با کشورهای دیگر دنبال کردیم.


عالی زاد درباره دو الگوی مدنظر برای برقراری ارتباط فرهنگی با سایر کشورها در جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: یک الگو همان مسیر همیشگی یعنی دریافت تقاضای گروه های خارجی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر بود که اجرا شد. الگوی دیگر ارتباط مستقیم با مدیران و گروه هایی است که طی دوره های گذشته در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اند و با شرایط و ضوابط فرهنگی ما و جشنواره تئاتر فجر آشنا هستند.


وی با اشاره به یکسان بودن زمان انتخاب آثار در هر دو الگو یادآور شد: مهلت ثبت نام برای گروه های خارجی در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر اول مهرماه به اتمام رسید. در زمان تعیین شده برای ثبت‌نام، بالغ بر 80 گروه خارجی فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند و دبیرخانه جشنواره نیز مدارک مورد نیاز برای بررسی و انتخاب آثار را به این گروه ها اعلام کرده است. نهایتا تا پایان آبان یا اوایل آذرماه انتخاب آثار بخش بین الملل جشنواره انجام می شود و بعد از آن زمانی را برای آماده سازی شرایط مختلف برای حضور گروه ها نظیر اخذ ویزا و سایر امور اختصاص خواهیم داد.


دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره احتمال حضور تولیدات مشترک تئاتر ایران و سایر کشورها در جشنواره سی و دوم، از چندین درخواست برای حضور در جشنواره در این زمینه خبر داد و گفت: در بین این درخواست ها کارهایی هستند که با جدیت دنبال می شوند و حضورشان در جشنواره تئاتر فجر می تواند مکمل اتفاقات مهمی باشد که در گذشته و حال در جشنواره رخ داده اند.


عالی زاد ادامه داد: تولیدات مشترکی بین ایران با کشورهایی نظیر ایتالیا، لهستان، صربستان، هند و کانادا متقاضی حضور در بخش بین الملل تئاتر فجر هستند. این تولیدات مشترک یا به صورت کار گروهی مشترک هستند یا به صورت کارگردان از یک کشور با بازیگران از کشور دیگر و یا بالعکس تولید می شوند.


وی درباره ظرفیت در نظر گرفته شده برای بخش بین الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: با توجه به اینکه تولیدات مشترک تئاتر ایران با کشورهای دیگر نیز در بخش بین الملل جشنواره حضور خواهند داشت شاید بتوانیم میزبان 10 تا 15 اثر در این بخش باشیم.


دبیر مهمترین جشنواره بین المللی تئاتر ایران درباره وضعیت بودجه جشنواره با توجه به سخنان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی مبنی بر توجه بر تأمین بودجه جشنواره تئاتر فجر در زمانی مناسب، بیان کرد: اینکه بخواهیم آثار این موضوع را در حال حاضر دریافت کنیم کمی زودهنگام است اما ما این سخنان را به فال نیک می گیریم.


عالی زاده با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و ورود به اقتصاد تئاتر تأکید کرد: ما باید به سمت تفکری جدید و برنامه ریزی جدید در حوزه اقتصاد تئاتر حرکت کنیم. مطالعات ما نشان می دهد که تئاتر از مهمترین شعبه های هنری است و پتانسیل بالایی در حوزه اقتصادی و درآمدزایی دارد. البته منظور درآمدزایی به معنای تجارت نیست بلکه منظور مدیریت پتانسیل های موجود در تئاتر برای رسیدن به درآمدزایی جهت رشد تئاتر است.


وی افزود: قصدم این نیست که بگویم مدیران و دبیران گذشته نسبت به موضوع اقتصاد تئاتر غفلت کرده اند بلکه صحبت از مدیریت هنری و استفاده از دانش روز جهان در این زمینه است. زیرا حوزه های مختلف هنر تنها محلی برای مصرف بودجه نیستند و می توانند درآمدزایی مناسبی برای رشد خود داشته باشند.


دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر در پایان سخنان خود گفت: قصد داریم در این دوره از جشنواره اولین گام را در عرصه حرکت به سوی اقتصاد تئاتر برداریم. اگر توفیقی در این زمینه حاصل شد می تواند اتفاق خوبی باشد و اگر حاصل نشد نشان دهنده اشتباه بودن این موضوع نیست بلکه نشان دهنده نبود برنامه ریزی مناسب از سوی ما در این دوره از جشنواره است.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …