بازگشایی رستوران دهه شصتی در تئاتر شهر

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست رسانه‌ای نمایش “مخاطب خاص” که قرار است در کافه تریای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رود، با حضور علی شمس نویسنده و کارگردان و رضا مولایی، جواد نمکی، وحید آقاپور و الهام شعبانی بازیگران این اثر 3 مهرماه در مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار شد.
شمس درباره داستان و موضوع مدنظر نمایش “مخاطب خاص” گفت: داستان نمایش ما درباره‌ رستوران زنده‌یاد حمید سمندریان است که با کمک دانشجویان خود این رستوران را راه انداخته بود.
این نمایشنامه نویس جوان تئاتر درباره دلیل انتخاب موضوع مدنظر برای این اثر نمایشی، توضیح داد: در دوره‌ای از تاریخ معاصر برخی از افرادی که شرایط منظم کار کردن را نداشتند، دور هم جمع می‌شدند و حمید سمندریان نیز به عنوان یک فرد معتدل که با همه‌ زمینه‌های فکری تعامل می‌کرده و افرادی با نحله‌های مختلف دورش جمع بودند، به کمک دانشجویانش رستورانی راه‌اندازی کرد و من تصور می‌کردم این ایده می‌تواند جذابیت تبدیل شدن به یک نمایش را داشته باشد.
نمایشنامه نویس برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درباره نحوه شکل‌گیری نمایشنامه “مخاطب خاص” گفت: می‌شد این ایده را در فرآیند کارگاهی شکل داد اما زمانی که پیشنهاد اجرای این کار را ارائه کردم، به من گفته شد باید متن کاملی ارائه بدهم. خوشبختانه خانواده استاد هم برای شکل‌گیری این نمایش همراهی کردند و خانم روستا با در اختیار گذاشتن متریال‌های مادی و معنوی با ما همدلی کردند.
شمس درباره دیدگاه خود نسبت به جریان شکل گرفته در خصوص تئاتر محیطی در مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: وقتی صحبت از تئاتر محیطی می‌شود، به این معنی است که آن گروه سالن نداشته و اجرایش را محدود کرده است اما مشکل ما سالن نبود. این کار مناسبت و خویشی با هیچ سالنی نداشت وحتما باید در رستوران اجرا می‌شد. در اینجا رستوران به عنوان محل تردد تاریخی و دارای فرایندهای نوستالژیک، ضرورت داشت. به همین دلیل، حتما باید نمایش‌مان را در تریای اصلی تئاترشهر اجراکنیم چون جایی غیر از آن مفهوم را نمی‌رساند.
کارگردان نمایش “شبی از شب‌های تهران مسافری” با اشاره به حضور مستمر زنده‌یاد سمندریان در عرصه تئاتر ایران، گفت: زنده‌یاد سمندریان در تئاتر ایران حدود 50 سال حضور مستمر تئاتریکال دارد و به تربیت گسترده شاگردان پرداخته است. با اینکه در دوره‌هایی، گروه‌های مختلف از هم پاشیده پاشیدند و در اعتراض به چیزی، چیزی دیگر را ترک کردند، سمندریان با همه‌ این‌ها همیشه به تئاتر فکر کرد.
وی افزود: می‌خواستیم یادواره‌ای از تمام بزرگانی که در این سال‌ها با آن‌ها آشنا شده‌ایم، داشته باشیم بنابراین در نمایش ما با نام غریبه روبرو نمی‌شویم بلکه نام آدم‌هایی را می‌شنویم که هر یک به اندازه‌ی خود نقش موثری در تئاتر ایران دارد. البته تنها کسی که خیلی دوست دارم اسمش را اضافه کنم بیژن مفید است و امیدوارم در این چند روز این اتفاق بیافتد.
شمس در پایان سخنان خود چنین گفت: مخاطب خاص سمندریان را خواهد شناخت و همین طور رفتارهای ناخوب برخی از جریان‌های فکری را. کار نکردن حمید سمندریان به معنی مهاجرت و بیکاری بسیاری از هنرمندانی است که می‌توانستند کار کنند و جایزه بگیرند.
رضا مولایی بازیگری که شبیه حمید سمندریان را بازی می‌کند، گفت: چون هنوز کار اجرا نشده و چون نقشی که بازی می‌کنم، حساسیت خاصی دارد دوست دارم ابتدا نمایش دیده شود و بعد درباره آن صحبت کنم.
این بازیگر جوان تئاتر با بیان اینکه نمایش “مخاطب خاص” یکی از سخت‌ترین تجربیات کاری‌اشت است، توضیح داد: سختی‌اش به این دلیل است که نام استادم حمید سمندریان روی این نقش است. البته همه‌ گروه تلاش‌اش را کرده و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: از زمانی که بازی دراین نمایش به من پیشنهاد شد، اضطراب زیادی دارم. آدم‌های این نمایش همه دوست داشتنی هستند و تماشاگران با قضاوتی به سالن تئاتر خواهند آمد. ما در این نمایش گاهی خودمان هستیم و گاهی نقش پوشی می‌کنیم .هنگام نقش پوشی یکسری رفتارهای آشنا را داریم و معتقدم عطری از این اساتید وجود دارد و تماشاگر لذت خواهد برد.
جواد نمکی دیگر بازیگر نمایش “مخاطب خاص” که شبیه حمید لبخنده شاگرد زنده‌یاد حمید سمندریان را بازی می‌کند، گفت: زمانی که با این گروه آشنا شدم صرف نظر از جذابیت ایده این نمایش، آن چه برایم مهم بود، نگاه ویژه‌ی نویسنده به این موضوع بود. متأسفانه تئاتر ما با وجود دارایی‌هایش، کمبودهایی هم دارد که یکی از آن‌ها پرداختن به تاریخ معاصر بدون رفتارهای مقدس‌مابانه است.
این بازیگر جوان تئاتر تاکید کرد: باید برای شناخت کامل از گذشته‌ خود به تمام رویدادهای تاریخ معاصر نگاه کنیم، همچنان که نویسنده‌ای مانند پیتر شفر درباره «آمادئوس» نمایشنامه می‌نویسد یعنی برای هنرمندان دنیا پرداختن به هنرمندان معاصرشان جدی است و آن اثر هنری به یک سند تاریخی تبدیل می‌شود.
وی اجرای نمایش “مخاطب خاص” توسط علی شمس را کار هوشمندانه‌ای دانست و گفت: چون او این نمایش را با توجه به تاریخ معاصر اجرا می‌کند و امیدوارم موفقیتی که گروه ما به دنبال آن بوده، در اجرا حاصل شود. ما تعامل در گروه و توجه کارگردان به شیوه‌های نمایش شرقی ما به دنبال روایت کردن رفتیم و مجموعه‌ای از رخدادهای واقعی و ساختگی در نمایش ما روایت می‌شود.
الهام شعبانی دیگر بازیگر این نمایش نیز در سخن کوتاهی با اشاره به علاقه‌اش به متن و گروه اجرایی نمایش « مخاطب خاص»‌، گفت: من در این نمایش تنها شخصیت حقیقی را بازی می‌کنم.
نمایش «مخاطب خاص» از روز هفتم مهر ماه راس ساعت 17:30 در کافه تریای اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …