رونمایی از خطاطی رهبر معظم انقلاب/ اهدای تندیس بسم الله به مسجدجامعی


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته چهارشنبه 3 مهر موسسه اکو میزبان مسئولان و هنرمندانی بود که برای مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بسم الله گردهم آمده بودند.


در ابتدای این مراسم پرفسور افتخارحسین عارف رئیس پاکستانی موسسه اکو این جشنواره را کاری مشترک بین موسسه اکو و مرکز گسترش هنرهای قرآنی ذکر کرد و گفت: بسم الله در خوشنویسی نمود زیادی داشته است و هنرمندان زیادی عمر خود را صرف نگارش و پاسداشت این کلمه کرده اند.


وی افزود: ارتقای این جشنواره بدون حمایت مرکز هنرهای قرآنی کشورهای عضو اکو و هنرمندان مشتاق به آیه ای مانند بسم الله میسر نمی شد.


افتخارحسین عارف هنرمندان را مخاطب خود قرار داد و گفت: هنرمندانی که عمر، زمان و نبوغ خود را صرف هنر خوشنویسی که هنری اسلامی است، کرده اند، باید قدر ببینند. این جشنواره موفق بوده زیرا با آحاد مردم و مخاطبین از یک سو و با هنرمندان فرهیخته از سوی دیگر ارتباط برقرار کرده است.


رئیس پاکستانی موسسه اکو بیان کرد: اعلام آمادگی می کنیم که با هنرمندان مختلف در حوزه های گوناگون که برای حفظ میراث های معنوی، هنری و فرهنگی کشورهای عضو اکو می کوشند، همکاری می کنیم.


در ادامه از یک بسم الله رونمایی شد که افتخار حسین عارف در مورد آن توضیح داد، این نوشته مقدس را مقام معظم رهبری به این جشنواره اهدا کرده اند و ما افتخار می کنیم که با جشنواره ای همکاری کرده ایم که این بسم‌الله را دارد.


در بخش دیگر این برنامه احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره این فستیوال را حرکتی نوآورانه در مشارکت کشورهای عضو اکو دانست و گفت: بسم الله نقطه وصل همه کشورهای عضو اکو است که نه تنها به لحاظ معنایی و مفهومی بلکه از لحاظ ترکیبی و شکلی همگان این کلام مقدس را می شناسند و عزیز می دارند و در حفظ حرمت آن تلاش می کنند.



وی افزود: در بین ما این اعتقاد وجود دارد که هر کاری که با بسم الله شروع نشود، ناتمام می ماند، از این حیث هنرمندان ما این آیه شریفه را و بخشی از این آیه را مکرر بکار می گیرند. هنرمندان با این کلام نورانی هنر خود را می آرایند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات ادامه داد: بسم الله الرحمن الرحیم همه قرآن را در بیان معنوی خودش دارند و مفهوم این کلمه در نقطه تحت ب خلاصه می شود به همین خاطر بر سنت هنری تمدن ایران در شروع خط خوشنویسی نقطه ای می گذارند و خط موربی را رسم می کنند که رویکردی به آن نقطه تحت ب دارد و معتقدند این نقطه، نقطه پرگار وجودی است.


مسجدجامعی در پایان سخنان خود به نگارش صدها شیوه در نوشتن بسم الله اشاره کرد و گفت: این همه مدل نوشتار که از بسم الله وجود دارد نشان دهنده اهمیت و اهتمامی است که همه ما نسبت به این آیه ارزشمند به لطف خدا داریم.


در ادامه علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد گفت: این جشنواره‌ها مهم است و باید همه ما تلاش کنیم آنچه که در چنته داریم در این راه بکار ببندیم.


وی ادامه داد: امیدوارم ما همه در کنار هم به یک چنین فعالیت‌هایی کمک کنیم زیرا آیه بسم الله الرحمن الرحیم در کل بشریت معنا می‌شود و باید این هدیه را به همه جهان در قالب آثار هنری اهدا کنیم.


در حاشیه این مراسم به خاطر یک عمر تلاش مسجدجامعی در جهت اعتلای هنر قرآنی در کشور تندیس بسم الله به وی اهدا شد و همچنین از دو کتاب “گنج‌نامه” و “گنج بسم‌الله” رونمایی شد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …