مجلس به كمك رسانه ملی بيايد/ راه‌اندازي شبكه كوثر در پاييز


به گزارش خبرنگار مهر، علی دارابی معاون سیما با حضور در پشت صحنه سریال “معراجی‌ها” به كارگرداني مسعود ده نمكي گفت: این کار درباره راهیان نور دانشجویی است. تحقیقات خوبی داشته و ده نمکی کارگردانی‌اش را برعهده دارد و سرپرست نویسندگان هم هست كه امیدوارم اين كار در زمره بهترین سریال‌های سیما باشد. “معراجی‌ها” در 30 قسمت تولید می‌شود و یک فیلم سینمایی نیز از آن درمی‌آید که در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود.


تاسیس شبکه دفاع مقدسی کوثر


وی در خصوص شبکه‌های در حال تأسیس توضیح داد: تدارک 10 شبکه را دیده‌ایم که یکی از آنها کوثر با رویکرد دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است. البته تاسیس این شبکه چنین معنایی ندارد که دیگر شبکه‌ها به این مضامین نمی‌پردازند یا قرار است صرفا این شبکه به حوزه‌های نام برده بپردازد. ما روزانه 50 ساعت در شبکه‌های سیما به سلامت می‌پردازیم و در کنار این شبکه سلامت را هم داریم.


دارابی از فرهنگ و هنر، زیارت، اقتصاد، خانواده و کودک و نوجوان به عنوان دیگر شبکه‌هایی نام برد که در اولویت راه‌اندازی قرار دارد و افزود: به تدریج که مسائل مالی و فنی حل شود دستور راه‌اندازی این شبکه‌ها روی میز سازمان قرار مي گيرد.


شبکه‌های نسل دو؛ مدیریت داشته‌ها


معاون سیما تأکید کرد: بخش عمده شبکه‌های نسل دوم بر مدیریت داشته‌ها است و ما آرشیومان را مدیریت می‌کنیم. به خصوص یکی از محورهای اصلی کار شبکه، استفاده از توانمندی نهادهای دیگر در این حوزه‌ها است. پس از اینکه شبکه نسیم رسما افتتاح شد به این شبکه هم می‌رسیم. کوثر در اولویت ما برای راه اندازی است که امیدوارم در پاییز به صورت آزمایشی آغاز به کار کند.



در ادامه دارابی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تصور می‌کنید حضور ضرغامی در مجلس مشکلات سازمان را حل کرده و به تخصیص بودجه مناسب می‌انجامد یا خیر، اظهار کرد: خود سازمان درخواست برگزاری این جلسه را داشته است. پیش از این در مجلس هفتم زمانی که من معاون مجلس و استان‌های صدا و سیما بودم چنین درخواستی ارائه و در یک جلسه غیرعلنی وضعیت فرهنگی و رسانه‌ای داخل و خارج از کشور تشریح شد.


انتظار رسانه ملی برای همت ویژه مجلس


وی افزود: امیدوارم برآیند جلسه هفته آینده نیز یک همت ویژه از سوی مجلس شورای اسلامی برای کمک به رسانه باشد.


معاون سیما در خصوص اقدام بی سابقه پخش همزمان دو سریال الف ویژه؛ “سرزمین کهن” و “معمای شاه” در شرایط کمبود بودجه، تصریح کرد: طبق سیاست گذاری که از سه سال پیش در سازمان انجام دادیم قرار ما بر این شد که در سال 92 دو سریال الف ویژه را از سیما پخش کنیم و امیدوارم بتوانیم به این وعده عمل کنیم.


وی ادامه داد: این آثار به صورت هفتگی پخش می‌شود. آخرین اصلاحات “سرزمین کهن” در حال انجام است. براساس برنامه‌ریزی‌ها پخش این سریال از آبان ماه آغاز می‌شود و “معمای شاه” هم که از 26 دی روی آنتن می‌رود.


رزومه افراد را برای کارگردانی الف ویژه بررسی می‌کنیم


دارابی در این خصوص که مبنای انتخاب کارگردان‌ها برای ساخت تولیدات الف ویژه چیست، تصریح کرد: ما رزومه این افراد را بررسی می‌کنیم و حوزه نظارت و ارزیابی ما در این زمینه فعال است. از طرفی تعداد کارهایی که ما می‌سازیم گسترده است و هم از نسل جوان مثل بهروز شعیبی که فیلم زیبای “دهلیز” را ساخته در آن حضور دارند و هم از نسل قبل مثل محمدحسین لطیفی یا مسعود جعفری جوزانی و … ما براساس ارزیابی های صورت گرفته کار سفارش می‌دهیم. همه هنرمندان مورد احترام ما هستند و باید به آنها فضا داد. ما با هنرمندان خوب تعامل می‌کنیم.



در بخش دیگری از این مراسم نیز سردار کارگر در جمع خبرنگاران با تبریک هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: مسعود ده نمکی معمولا کارهای ارزشی انجام می‌دهد و تا به حال در این زمینه موفق بوده است. این کار به گذشته جنگ، نسل فعلی و نسل جوان می‌پردازد که به راهیان نور می‌روند. سوم خرداد روز پیروزی آزادسازی خرمشهر هم کار به اتمام می‌رسد و برای پخش در سیما آماده می‌شود.


تداوم انقلاب بسته به تداوم تفکر بسیجی


وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشتر رویکردی فرهنگی هنری دارد و سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی ما نیز 16 مرداد به منظور هدایت و حمایت از چنین آثاری افتتاح شد. باید از سیمای جمهوری اسلامی، دارابی و فرجی تشکر کرد که به این مقوله‌ها می‌پردازند. اگر می‌خواهیم انقلابمان تداوم داشته باشد، باید تفکر بسیجی را متداوم کنیم.


رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص تاثیرات مشارکت در این سریال و درخواست از سازندگان برای لحاظ کردن برخی موارد، تصریح کرد: این سریال حتما به تایید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌رسد و قرار گذاشته‌ایم همه آثار منطبق با ضوابط باشد. البته آنقدر سیمای جمهوری اسلامی توجیه هست که ما باید از دوستان یاد بگیریم. هماهنگی کافی بین بنیاد و سیما برقرار است و اگر مواردی هم تذکر داده‌ایم رعایت شده است.


کارگر خاطرنشان کرد: ده نمکی خود آثار زیادی تولید کرده‌ و توجیه است و در برخی موارد نیز ما به او کمک کرده‌ایم. در هر صورت باید تحمل را بالا برد به ویژه که می‌خواهیم با نسل جوان صحبت کنیم و به تعامل نیاز داریم. مخاطب شناسی ما باید اصلاح شود و اگر حرفی زده شود اشکالی پیش نمی‌آید.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …