توریسم راه حل معضل بیکاری

توریسم را حل بیکاری

دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه میزبان خبرنگارانی بود که برای پرسیدن سوالتشان از حسن روحانی آمده بودند. روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه، 24 خرداد توانست با کسب بیش از 50 درصد آرای واجدین شرایط توانست صندلی هفتمین رئیس جمهوری ایران را از آن خود کند.

روحانی در ابتدای این نسشت خبری ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت که «در این انتخابات همه می گفتند غصه‏ها به سر آمده و مردم پای صندوق شرایط نوینی را خلق کردند و لذا پس از اعلام نتیجه انتخاب همه جشن گرفتند، چون همه پیروز بودند، همه ملت ایران».
وی در ادامه خطاب به ملت ایران تاکید کرد که وعده های انتخاباتیش را فراموش نخواهد کرد اما به مردم گفت که «همه کارها بر مبنای زمان و مرهون زمان و طبق اولویت‏ها دنبال خواهد شد.»
به گفته روحانی کشور نیاز به وحدت و اتحاد ملی دارد و توهین‏ها و تخریب‏ها را باید برای همیشه فراموش کنیم. او تصریح کرد: «دولت تدبیر و امید طبق وعده‏های داده شده در راه نجات اقتصاد کشور عمل خواهد کرد. دولت تدبیر و امید به دنبال تعامل سازنده با جهان، اعتدال و تحقق اهداف ملی است.»
روحانی درحالی به خبرنگاران خوشد آمد گفت که به دلیل کوچک بودن سالن کنفرانس، حتی برای ایستادن برخی خبرنگاران و عکاسان جای کافی نبود. استقبال خوب رسانه‏ها و کوچک بودن سالن باعث بی‏نظمی فراوانی در ترتیب پرسش سوالات شده بود و نمایندگان بسیاری از رسانه‏های داخلی و خارجی موفق نشدند سوالات خود را از حسن روحانی بپرسند و این موضوع اعتراض‏های خبرنگاران را به مجری برنامه در پی داشت.
نشست خبری روحانی با این سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر این که «شعار اصلی شما اعتدال است، مصداق های عدالت در عرصه اقتصادی و سیاسی در دولت شما چیست؟»، آغاز شد که روحانی چنین پاسخ داد: «اعتدال همان مشی و شیوه‏ای است که در زمینه اقتصاد، سیاسی و فرهنگی راه تندروی و افراط، شعار و خودمحوری و خود شیفتگی را نمی‏پیماید.
رئیس جمهور منتخب تاکید کرد که «به جای اینکه در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دولت به طور مستقیم اقدام کند بیشتر از انجمن ها و تشکل های صنفی و تخصصی بهره خواهد برد و با بهره برداری از نظر مردم و صاحب نظران استفاده خواهد کرد و کار به خود مردم واگذار خواهد شد.»
برنامه فوری برای اقتصاد
در پاسخ به سوالی سوالی مبنی بر این که «برنامه فوری دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد و معیشت چیست؟»، گفت: اولین اولویت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است برای این کار ضروری است که در دو مرحله کار ها انجام شود. در مرحله اول به فکر نیازهای فوری مانند ارائه کالاهای اساسی آن هم در مقطعی که نزدیک ماه رمضان هستیم با یاری دولت فعلی است؛ فعلا دولت آینده شروع بکار نمی‏کند تا مراحل قانونی خود را طی کند، در این فاصله 40 و چند روز باید با دولت فعلی همکاری انجام شود.
روحانی در ادامه تصریح کرد: «در مرحله دوم آرامش و ثبات اقتصاد در کشور و سایر زمینه‏ها مورد توجه خواهد بود؛ ظرفیت‏های موجود اقتصادی باید فعال شود، نواقصی که در بخش‏های مختلف وجود دار برطرف شده و بخش‎‏هایی که فعال نیست با برنامه‏ریزی فعال شود.
ارتباط نزدیک با عربستان
روحانی در ادامه این نشست خبری به سوال خبرنگار شبکه الجزیره مبنی بر این که در ریاست جمهوری شما روابط با کشور های عربی به خصوص حوزه خلیج فارس چگونه خواهد بود، چنین پاسخ داد: «اولویت اول دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود. با 15 کشور همسایه یک رابطه نزدیک با حسن همجواری و دوستی و روابط متقابل بر اساس احترام به منافع متقابل خواهد بود. با کشور عربستان نه تنها همسایه و برادریم بلکه از لحاظ فرهنگی تاریخی مشترکات زیادی داریم و قبله گاه مسلمانان جهان است. زمینه تعامل فراهم و آماده است و خوشحالم اولین تفاهم نامه امنیتی بین ایران و عربستان از سوی ایران و با امضای من در سال 77 بود. امیدوارم در دولت آینده روابط خوبی با همسایگان به ویژه عربستان داشته باشیم.»
یازدهمین رئیس جمهور ایران نظرش درباره تحولات سوریه را چنین مطرح کرد که «حل مسائل سوریه بر عهده مردم سوریه است و تصمیم گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه مردم سوریه هستند. البته ما با تروریسم مخالفیم همچنین با دخالت کشور های دیگر که می‌خواهند در مسائل سوریه دخالت کنند مخالف هستیم. امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه صلح و آرامش به سوریه بازگردد و آنچه هدف ملت سوریه است همان محقق شود.»
دو اقدام برای کاهش تحریم
او درباره وعده‏هایی که پیرامون کم کردن تحریم‏ها داده بود نیز گفت: «برای اینکه بتوانیم قدم به قدم مساله تحریم را کاهش بدهیم دو اقدام می توان انجام داد اولین کار قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر است البته برنامه های هسته‏ای ما کاملا شفاف است اما ما حاضریم شفافیت بیشتری انجام دهیم و برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوبهای بین‏المللی است. ثانیا اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را ارتقا خواهیم داد هر جا که اعتماد بخواهد خدشه دار شود، تلاش خواهیم کرد که این اعتماد سرجای خود برگردد.
رئیس جمهور منتخب افزود: «به اعتقاد من راه حل برای پایان دادن به تحریم اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر در چارچوب مقررات و موازین بین‏المللی است ما در هر دو زمینه قدم خواهیم برداشت و انشاءالله این تحریم را کاهش می‏دهیم البته اولین قدم این است که تلاش کنیم تحریم جدیدی انجام نگیرد و سپس کاهش پیدا کند و به طور کامل برطرف شود.»
گردشگری راهکار اشتغال
روحانی در ادامه این نشست خبری، به معضل بیکاری اشاره کرد و از گردشگری به عنوان یکی از راه‏‎هایی که می تواند مشکل اشتغال را حل کند، یاد  کرد. او در این باره توضیح داد: «حل اساسی مسئله اشتغال با رونق اقتصادی است. زمانی که رونق اقتصادی درست شود و فضای کسب و کار بهبود پیدا کند مسئله اشتغال حل می‎شود. البته وقتی می‌گوییم اشتغال حل می‌‎شود یعنی قدم به قدم نرخ بیکاری رو به تنزل خواهد رفت و به یک رقم قابل قبول خواهیم رسید که تک رقمی شدن آرزوی همه ما است و ان شاء الله به آن برسیم.»
وی افزود: «باید زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم کنیم. اولین قدم این است که قانونی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بهبود فضای کسب و کار تصویب کرده، بلافاصله دولت آیین نامه‎اش را تدوین کند و این آیین نامه تصویب و ابلاغ خواهد شد. این اولین قدم خواهد بود.
وی افزود: «البته مشکلاتی هم بخش‎های تولیدی ما دارند که دولت برنامه‎ریزی می‎کنند که مشکلات قدم به قدم حل شود. ان شاء الله در سال اول کار دولت این مسئله را شاهد باشیم.»
راه حل اساسی اقتصاد ما رونق تولید است و پس از آن هدایت پس انداز مردم و هدایت نقدینگی به سمت تولید. ظرفیت های امروز در بخش تولید وجود دارد که خالی است و ما باید این ظرفیت ها را پر کنیم، یعنی بحث سرمایه از یک طرف و بهره‌وری از سوی دیگر؛ این دو قدم می‌تواند رونق را بوجود بیاورد و منجر به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید می شود و البته منظورم تنها سرمایه گذاری در بخش صنعت کشاورزی نیست، بلکه بحث توریسم هم جزئی از آن است.
او در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی مبنی بر این که آیا برنامه ای برای بهبود رابطه با دولت انگلیس وجود دارد یا نه، گفت: «مبنای دولت این است  با همه کشورهایی که آنها را به رسمیت می‏شناسیم، اگر مشکلی داریم، آن مشکلات رفع شود.»
روحانی همچنین سوال شبکه ان بی سی درباره این که وزارت خارجه آمریکا برای شما پیام تبریک فرستاده و در این پیام به دنبال این است که وارد مذاکره مستقیم شود آیا شما می پذیرید، را این چنین پاسخ داد: «رابطه ایران و آمریکا مساله پیچیده و دشواری است ، زخم کهنه وجود دارد باید تدبیر شود تا ترمیم شود ، قطعا به دنبال تنش نخواهیم بود ، عقل سلیم حکم می‏کند دو کشور به فکر آینده باشند گذشته را ترمیم کنند اما هرگونه سخن گفتن از مذاکره مستقیم باید بر مبنای احترام، منافع متقابل از موضع برابر باشد و بر اساس شرایطی صورت بگیردکه به آن شرایط عمل شود.
روحانی در ادامه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در دولت تدبیر و امید گفت: «من نه تنها آن انجمن را بلکه معتقدم هر انجمنی را طبق قانون باید فعال کنیم به دلیل اینکه این انجمن‏های صنفی بهترین راه برای اداره مسائل جامعه است و اداره مسائل جامعه باید به دست خود صنف و انجمن حرفه‎ای و صنفی برگردد بنابراین تلاشم را در این راه خواهم کرد.»

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …