رکود مدیریتی بلای جان هنرهای تجسمی

به گزارش ایرانگرد نیوز،‌ نشست خبری ششمین جشنواره هنر جوان شنبه 6 مهرماه با حضور اصغر کفشچیان‌مقدم دبیرکل این رویداد در حوزه هنری در حالی‌ برگزار شد که مرتضی گودرزی‌دیباج رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در این نشست حضور پیدا نکرد.

 

کفشچیان‌مقدم در ابتدای این نشست گفت:‌ انتظار داشتم که در این نشست آقای گودرزی نیز حضو رداشته باشد ولی گویا قرار است تنها باشیم و خودم به تنهایی به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهم.

 

وی افزود: بالاخره جشنواره هنر جوان بعد از دوسال وقفه برگزار شد و خوشحالیم که این جشنواره حذف نشد. این جشنواره با تاخیر بسیار زیادی برپا می‌شود هرچند انتظار داشتیم که جشنواره هنر جوان با توجه به تلاش‌هایی که قبل از برگزاری آن شده بود و با توجه به زحماتی که دبیران و داوران جشنواره کشیده بودند، سروقت برگزار شود.

 

 

این هنرمند نقاش رقم خوردن آینده هنر کشور را منوط به توجه به جشنواره‌های جوان دانست و بیان کرد:‌ جوانان ما قابلیت‌های هنری خود را نشان داده‌اند که می‌تواند چراغ راه مسئولان فرهنگی کشور در سال‌های آینده برای برنامه‌ریزی‌های هنری باشد.

 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که سیاست‌های فرهنگی و هنری کشور در حوزه تجسمی برای 20 سال آینده رقم بخورد باید مسیری را طی کند که به طور قطع و یقین این مسیر از جشنواره‌های هنری جوانان می‌گذرد.

 

کفشچیان مقدم به بروز خلاقیت‌های زیادی که در آثار تجسمی جوانان در ششمین جشنواره تجسمی وجود دارد اشاره کرد و گفت:‌ علیرغم تمام این خلاقیت‌ها هنوز هم حوزه فرهنگ و هنر دارای اعتبار کافی نیست و این ما را با مشکل روبرو می‌کند که از جمله این مشکلات را در جشنواره هنر جوان دیدیم و نتوانستیم از تمام قابلیت‌های جوانان استفاده کنیم.

 

 

وی اهدای جوایز گوناگون به ورزشکاران را مبارک و میمون دانست ولی از مسئولان کشور خواست تا به هنرمندان جوان نیز نیم‌نگاهی داشته باشند و امکاناتی برای هنرمندان جوانی که در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند نیز قائل شوند.

 

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی جوایز داده شده به هنرمندان جوان را ناقابل برشمرد و بیان کرد: برگزیدگان جشنواره خوارزمی که بیشتر آنها جوان هستند بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و یا نظام وظیفه برای آنها امکاناتی قائل می‌شوند ولی فلان جوان هنرمند را که در عرصه‌های داخلی و یا خارجی خوش درخشیده و از دست داورانی که همگی مورد تائید هستند برگزیده شده، فراموش می‌کنند.

 

دبیر ششمین جشنواره هنر جوان درباره زمان و مکان برگزاری جشنواره گفت: جشنواره امسال 9 مهرماه در موسسه صبا با نمایش 451 اثر از 220 هنرمند افتتاح خواهد شد و این تعداد اثر در 9 رشته و از میان 2 هزار و 406 اثری که به دبیرخانه رسیده است به روی دیوار خواهند رفت.

 

 

کفشچیان مقدم افزود:‌ در نقاشی 104 اثر از 86 هنرمند، در نقاشیخط 14 اثر از 10 هنرمند، در حجم 24 اثر از 44 هنرمند، در کاریکاتور 91 اثر از 44 هنرمند، در طراحی 77 اثر از 53 هنرمند، در تصویرسازی 89 اثر از 50 هنرمند، در پوستر 41 اثر از 35 هنرمند، در فتوآرت 14 اثر از 7 هنرمند و در ویدئوآرت 2 اثر از 2 هنرمند به نمایش درخواهد آمد.

 

این دبیر هنری با ذکر این جمله که 123 هنرمند خانم و 97 هنرمند آقا هستند، ادامه داد:‌ این جشنواره با دو موضوع که ساختارهای بومی و فرهنگی کشورمان را مد نظر دارد یعنی “خانواده” و “طبیعت در ایران” برگزار می‌شود.

 

کفشچیان مقدم یادآور شد: ما سی و اندی سال است که می‌گوییم استعدایابی می‌کنیم ولی هنوز به جایی نرسیده‌ایم. به ورزش نگاه کنید، آنها چند سال استعدادیابی می‌کنند و بعد موفق می‌شوند که نشان ‌می‌دهد خوب کار کرده‌اند ولی ما در حوزه هنرهای تجسمی با رکود مدیریتی روبرو هستیم. حوزه هنرهای تجسمی نیاز به حمایت‌های همه جانبه دولتی دارد.

 

وی در پایان سخنان خود در مورد ارتباط این جشنواره با جشنواره تجسمی فجر و با دیگر جشنواره‌ها و بی‌ینال‌ها گفت: بعید می‌دانم که بتوانیم با جشنواره‌های دیگر ارتباط داشته باشیم. باید قبول کنیم که بسیاری از جشنواره‌های ما موازی‌کاری است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …