ایام حماسه و خون بر بوم نقاشی هنرمندان نقش بست

به گزارش ایرانگرد نیوز، مجموعه باغ موزه دفاع مقدس این روزها که همه‌جا حرف از جنگ و دفاع مقدس است بیش از همیشه روزهای شلوغی را می‌گذراند. بازدیدکنندگان می‌آیند و می‌روند. موزه‌ای که هر آن‌چیزی که در آن است بازتاب‌دهنده تاریخ دفاع در ادوار مختلف گذشته سرزمین ما است، از آلات و ادوات جنگ در دوران‌های باستان تا اسناد و فرامین و نشانه‌های جنگی در دوران‌های مختلف، از تصویر و تندیس بزرگان تاریخ دلاوری تا پرتره‌های شهیدان نام‌آور تاریخ، از آثار هنری مختلف تا ادوات جنگی.

 

جنگ و دفاع از مهمترین حوادث در تاریخ يك ملت است و ما همگى اين را با گوشت و پوست خود درک کرده‌ایم. حس ما نسبت به جنگ هشت ساله با عراقی‌ها اين نيست كه فقط در تاريخ چيزى خوانده يا به آمارها مراجعه كرده باشيم، ما آن را دیدیم و حس کردیم و باغ موزه دفاع مقدس بی‌شک یکی از جاهایی است که می‌توانیم با رفتن به آنجا به دوران جنگ بازگردیم.

 

 

این دوران برای همه الهام آفرین بود و هست. کسانی که با یادآوری آن دوران در عرصه‌های سازندگی کار می‌کنند و یا کسانی که سیاست‌ورزی می‌کنند و مدام به یاد این دوران بوده و باید باشند.

 

اما قصه هنرمندان چیز دیگری است. آنها با الهام از آن دوران خلق اثر هنری را که مرتبط با جنگ است برعهده گرفته‌اند تا هنری بیافرینند که همگان را به آن روزها ببرد. روزهای خون و عشق، روزهای حماسه.

 

شاید ذکر این جملات از زبان رهبر فرزانه انقلاب بتواند بر اهمیت توجه به هنر دفاع مقدس دلالت کند که ایشان در سخنرانی خود در جمع فعالان عرصه هنر دفاع مقدس در 24 شهریور ماه سال 88 فرمودند: “كار هنرى در زمينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دفاع مقدس يكى از برترين كارهاى هنرى است. آن كسانى كه در اين رشته كار كردند، در اين صراط حضور داشتند، آن را پيش ببرند و اين رشته را مغتنم بشمرند. هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً يك امتداد زمانى و فقط يك برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمانى نيست؛ گنجينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عظيمى است كه تا مدتهاى طولانى ملت ما مي‌تواند از آن استفاده كند، آن را استخراج كند و مصرف كند و سرمايه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارى كند.

 

حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عظيم اين هشت سال، مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى است از صفات والا، فرهنگهاى پسنديده و برگزيده و ممتاز، عقايد و معارف والائى كه ملت ما در طول تاريخ ارث برده يا استعدادش را در خودش حفظ كرده بوده، كه با انقلاب اسلامى اين استعدادها بروز كرد. يك گنجينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينهاست. شما كه دفاع مقدس را روايت مي‌كنيد، به‌خصوص آنهائى كه روايت هنرى می‌كنند، در واقع آئينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى هستيد در مقابل يك مظهر جمال و جلال، كه او را منعكس مي‌كنيد.

 

 

همان تأثيراتى را كه آن حادثه مي‌توانست در يك نسل، در يك جامعه باقى بگذارد، شما با اين نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودتان، با اين فيلم خودتان، با اين كار هنرى خودتان كه بازآفرينى آن حادثه است، در مخاطب خودتان ايجاد مي‌كنيد. اين خيلى كار بزرگى است، خيلى كار مهمى است، شما براى آن تابلوى پرشكوه و پر از ريزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كارى و ظرافت و زيبائى آئينه مي‌‌شويد. خود اين كار فرهنگى و كار هنرى شما كه روايت آن جهاد مقدس هست، جهاد است، زيرا سعى بر اين بوده كه آن مفاهيم والا به دست فراموشى سپرده بشود، براى اين تلاش شده، كار شده. آن عزتى، اعتماد به نفسى، احساس اقتدارى كه از ناحيه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معنويت رزمندگان ما و جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسلامى ما احساس شد و توانست آن حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عجيب و شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگيز – يعنى پيروزى در دفاع مقدس و شكست نخوردن در مقابل تهاجم اين همه دشمن – را رقم بزند، آن خصوصيات، آن خصلتها، براى ملت ما، براى كشور ما، يكى از بزرگترين نيازهاست. اينها را بايستى نگه داريم و در مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تلاشى كه مي شود براى به فراموشى سپردن آنها، مقاومت كنيم. كار شما روايت دفاع مقدس و همين مجاهدت بزرگ است.”

 

تئاتر، موسیقی، سینما و اینک نوبت هنرمندان عرصه تجسمی است که خود را در این کارزار بیازمایند.

 

 

اینک جمعی از هنرمندان نقاش و ایثارگر به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس کارگاه نقاشی با محوریت دفاع مقدس را در باغ موزه دفاع مقدس در تهران بر پا کرده‌اند.

 

هنرمندانی که این بار به جای نشستن در کارگاه های هنری خود در کنار اسلحه‌ها و ماشین‌افزارهای جنگی از بالگردها گرفته تا خمپاره‌اندازها نشسته و به خلق اثر هنری می‌پردازند. این کارگاه هنری از دیروز 6 مهرماه آغاز شده و عصر امروز خاتمه می‌یابد.

 

 

رضا صفری، هنرمند خوشنویس و رئیس اداره هنر و ادبیات اداره کل فرهنگ و هنر بنیاد شهید در مورد این کارگاه به خبرنگار مهر گفت: این کارگاه با موضوع دفاع مقدس و با مشارکت باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود که در آن 12 نفر از نخبگان ایثارگر با موضوع ایثار و شهادت به خلق اثر می‌پردازند.

 

وی افزود: همان اندازه كه سينمای دفاع مقدس متولی ويژه‌ای براي حمايت و توليد آثار سينمایی دارد، هنرهای تجسمی دفاع مقدس نیز نيازمند حامی و پشتيبان است. هنرهای تجسمی با زبان جهانی خود كه زبان تصوير و استفاده از اشارات و نمادها است، به خوبی می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس ما را به نسل‌ها و به جهانيان بازگو كند. در حقيقت آنجا كه اين هنر به موضوع شهدا و ايثارشان مي‌پردازند و يا آنجا كه از حال و هوای جبهه‌ها حرف می‌زنند، می‌توانند به خوبی در دل و جان مخاطب رسوخ كنند.

 

 

صفری خاطرنشان کرد: هنرمندانی که در این کارگاه دور هم جمع شدند کارهای خود را قبلا به ما نشان داده بودند و آنهایی ک مورد تائید قرار گرفت در کارگاه اجرا شد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مالکیت این آثار به چه کسی تعلق دارد و آیا شما این آثار را خریده‌اید؟ گفت: این هنرمندان در این کارگاه برای بنیاد شهید کار می‌کنند و آثار آنها به ما تعلق دارد که قصد داریم آنها را در نمایشگاهی که برای دهه فجر خواهیم گذاشت و یا برای سالگرد تاسیس بنیاد شهید در اسفندماه آنها را به نمایش درآوریم.

 

تابلوهایی برای مردان بی‌ادعای جنگ

 

گوشه‌ای از کارگاه خانمی به کشیدن پروانه مشغول بود که با کنجکاوی بیشتر فهمیدیم که اینها لاله‌های خونینی هستند که از خون شهدا روییده و بعد به پروانه‌ تبدیل شده‌ و در آسمانی به رنگ افق به پرواز درآمده‌اند.

 

 

نخل، این نماد خوزستان که در آن دوران به اسطوره‌ای از مقاومت دلیرمردان ایرانی تبدیل شد دستمایه اثری دیگر بود که در دل تاریکی روییده و تنومند شده و تمام سیاهی را به عقب می‌راند، گو اینکه به تمام سیاهی می‌فهماند تا این خاک مردانی مرد دارد سیاهی را به آن راهی نیست.

 

آسمان همیشه آبی است اما نه در تخیل نقاشی که آن را به قول خودش در خون جوانان ایران‌زمین سرخ دیده و اینک آن را در قالب تابلوی آسمان سرخ ایران به تصویر کشیده است.

 

سربازانی که در کلاژ هنرمندی جوان که خود از فرزندان ایثارگر است در یک خط جمع شده و به مخاطبان می‌خندند، خنده‌ای که چیزی جز امید را در دل بیننده ایجاد نمی‌کند، خنده‌ای که امروز و در پس سال‌ها به بار نشسته و خنده بر لبان ما آورد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …