رکورد حضور کشورهای خارجی‌ در جشنواره‌ای ایرانی شکست


به گزارش ایرانگرد نیوز، هاشم میرزاخانی دبیر سی و امین جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست خبری که به مناسبت برگزاری این دوره از جشنواره با حضور محمد احسانی معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت: “افق نو” بخشی از جشنواره برای نمایش فیلم‌های فیلمسازانی است که کار حرفه‌ای خود در عرصه سینما را از انجمن سینمای جوان شروع کرده‌اند.


وی در ادامه افزود: فیلم “تنهای، تنهای، تنها” اثر احسان عبدی پور از فیلمسازان انجمن سینمای جوان در بوشهر، فیلم “سر به مهر” ساخته هادی مقدم دوست از فیلمنامه‌نویسان انجمن سینمای جوان دفتر تهران، “دهلیز” به فیلمبرداری مهدی جعفری که از هنرجویان فیلمبرداری انجمن سینمای جوان بوده، “گهواره ای برای مادر” ساخته پناه‌برخدا رضایی از هنرجویان این انجمن در اراک و همچنین فیلم “دهلیز” به فیلمبرداری هومن بهمنش که از هنرجویان دفتر رشت است در این بخش به نمایش درمی‌آید.


میرزاخانی سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران را نقطه عطفی در تاریخ سینمای کوتاه دانست و عنوان کرد: سعی کرده ایم که در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران برنامه‌های متعددی ارائه کنیم و کمتر از هفده روز دیگر سی و امین جشنواره فیلم کوتاه کلید خواهد خورد. ضمن اینکه پوستر سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران را مسعود نجابتی طراحی کرده است.


در ادامه این نشست محمد احسانی معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی با اشاره به کارکرد انجمن سینمای جوان گفت: سینمای جوان آینده سینمای ایران است و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند در آینده ای نه چندان دور زمام امور سینما را در دست می گیرند. در واقع انجام یک کار هنری محصول جمع‌بندی هنرمندان از مسائل پیرامون و البته شخصیت خود فیلمساز است.


معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی در ادامه متذکر شد: از همین رو هر اندازه این نگاه بهتر باشد طبیعتا خروجی متفاوت تری نیز دربر دارد. بنابراین هم مدیران در سازمان سینمایی و هم مسئولان در انجمن سینمای جوان همه تلاش خود را در جهت پویایی این مهم می گذارند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.


وی در پایان صحبت های خود بیان کرد: ضمن اینکه نقش اهالی رسانه در بررسی دقیق و منصفانه فعالیت‌های این انجمن را نباید فراموش کرد چراکه اهالی رسانه با نگاه تیزبین خود اشکالات را درمی‌یابند و با نگاهی صادقانه این مسائل را مورد بررسی قرار می دهند. در واقع هم مدیران سینمایی، هم فیلمسازان و هم اهالی رسانه در فضایی صمیمانه برای یک هدف مشترک و به قول سیاسیون منفعت مشترک در جهت ارتقای سینمای ایران کار می‌کنند.


در ادامه این نشست محمد احسانی معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی پوستر جشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران را رونمایی کردند.


هاشم میرزاخانی در معرفی بخش های مختلف جشنواره گفت: جشنواه سی ام جشنواره فیلم کوتاه تهران همانند سال گذشته در دو بخش ملي و بين الملل برگزار مي شود كه در بخش ملي آثار راه يافته علاوه بر بخش های سینمای مستند، کوتاه و انیمیشن در سه زيرمجموعه “چراغ راه”، “چشم انداز سرزمين زيباي ما” و “پرتوي ايمان” نیز آثار دیگری نمایش داده می‌شود. در بخش “چراغ راه” فيلمسازاني حضور دارند كه آثارشان با رويكرد نامگذاري سال 1392 با عنوان سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي  و همچنین نامگذاری سال 1391 با عنوان توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني ساخته شده است. همچنین در بخش “پرتوي ايمان” آثاری نمایش داده می شود که در آنها ثمرات ايمان و فرجام پر اميد دين داران و رهروان راه فضيلت ترسيم شده است.


دبیر جشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران افزود: در بخش “چشم انداز سرزمين زيباي ما” متقاضياني شركت كرده اند كه در آثارشان تصوير زيبایی از ايران، ظرفيت هاي موجود در رنگين كمان فرهنگي، تمدني، تاريخي و جغرافيايي اقصي نقاط كشور را ترسيم کرده اند.


مژگان زرگر معاون جشنواره هاي انجمن سینمای جوان در ادامه این نشست به اهداي 19 تنديس و پرداخت نقدي 650 ميليون ريال جايزه به همراه حمايت از توليد هشت اثر اشاره كرد و گفت: در اين دوره از جشنواره 19 تنديس در بخش هاي بهترين فيلم‌هاي مستند، داستاني، تجربي و پويانمايي، بهترين فيلمنامه، تحقيق و پژوهش، تصوير، صدا، تدوين، بهترين مجري طرح، بهترين فيلم جشنواره، بهترين استعداد جوان به متولدان 1370 به بالا در سه زير مجموعه مستند، داستاني و پويانمايي تعلق مي گيرد.


میرزاخانی مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران همچنین در تشريح بخش بين الملل جشنواره افزود: در بخش بين الملل داوران دو گروه خواهند بود كه يک گروه به داوري آثار بين الملل در چهار زيرمجموعه مستند، داستاني، تجربي و پويانمايي و گروه دوم داوران به داوري آثار بخش آسيا و جهان اسلام مي پردازند. در بخش مسابقه آسيا به منظور تقويت روابط فرهنگي ميان كشورهاي قاره آسيا در حوزه فيلم كوتاه در نظر گرفته شده است كه كشورهاي هند، كره جنوبي ، چين، هنگ كونگ، تايلند، ژاپن، سنگاپور، لبنان، مالزي، اندونزي، امارات متحده عربي، عراق، اردن، سوريه و ارمنستان 15 كشور آسيايي  هستند كه با 218  فيلم، آثارشان را براي شركت درجشنواره ارسال كرده اند.


وی در ادامه متذکر شد: بخش مسابقه “جهان اسلام” از دیگر بخش های این جشنواره در حوزه بین المللی است که حضور فیلم هایی با رويكرد هنري نسبت به اصول راستين اسلام و براساس مفاهيمی همانند عدالت، راستي و كمال، نقش آيين ها در زندگي امروزي و اعتقادات معنوي تعریف شده است. در این بخش فیلم هایی از کشورهای تركيه، مصر، قرقيزستان، تونس، لبنان، مالزي، مراكش، امارات متحده عربي، اندونزي، فلسطين،عراق، اردن، بنگلادش، قطر، بوسني و هرزگوين پانزده كشور مسلمان هستند كه با 121 فيلم، آثارشان را براي شركت در جشنواره و اين بخش ارسال کرده‌اند كه به بهترين فيلم با اين موضوع تنديس جشنواره و جايزه نقدي از سوي هيئت داوران اهدا خواهد شد.


میرزاخانی با اشاره به استقبال فیلمسازان در بخش مسابقه ملی و بین المللی گفت: در مجموع 4494 اثر در بخش فيلم های کوتاه ایرانی و  109 اثر از كشور جهان ارسال شده است که این آمار ركوردی جديد در تعداد كشورهاي شركت‌كننده در یک جشنواره بين المللي در داخل ايران است.


دبیر سی امی جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کارگاه های آموزشی که در حاشیه این دوره از جشنواره برگزار می شود، گفت: در این دوره از جشنواره کارگاه های متفاوتی در جهت پویایی ساخت فیلم کوتاه تهران برگزار می شود به این ترتیب که کارگاه ساختار فیلم کوتاه با حضور احمد الستی، کارگاه فیلمسازی مستند مشاهده گر با حضور مهرداد اسکویی، فیلمبرداری، نور و تصویر در فیلم کوتاه با حضور محمود کلاری، کارگردانی فیلم کوتاه، ریتم و تدوین در فیلم کوتاه با حضور خسرو سینایی و کارگاه هنر بازیگردانی در فیلم کوتاه با حضور علیرضا خمسه در دستور کار این جشنواره است.


میرزاخانی در پایان صحبت های خود گفت: مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران در تاریخ 22 مهرماه در سالن شماره 3 پردیس سینما ملت ساعت 19 برگزار می شود و همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره در تاریخ 28 مهرماه ساعت 19 در تالار وحدت برگزار می شود.. همچنین قرار است در این مراسم علاوه بر تقدیر از برگزیدگان جشنواره فیلم اولی ها، از ده فیلمساز برگزیده سینمای جوان تقدیر شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …