فیلم‌های ایرانی جشنواره کن به سینماتک می‌آیند/ واقعه 17 شهریور از زاویه‌ای دیگر


به گزارش ایرانگرد نیوز، قرار است چهار فیلم کوتاه ایرانی حاضر در جشنواره بین المللی فیلم کن دوباره در سینما تک خانه هنرمندان ایران روی پرده برود.


فیلم های “چه وقتی بچه بود” و “سوزن” ساخته آناهیتا قزوینی زاده و فیلم های “باد ما را هرکجا بخواهد می‌برد” و “دوئت” ساخته نوید دانش که دوشنبه هفته گذشته به نمایش درآمد، برای بار دوم دوشنبه 8 مهر ساعت 15 در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده می روند.


“سوزن” جایزه اصلی بخش سینه فونداسیون جشنواره کن 2013 را برده است و “دوئت” نیز در بخش مسابقه سینه فونداسیون همین جشنواره حضور داشت.علاقمندان جهت تهیه بلیت این برنامه می توانند دوشنبه 8 مهر از ساعت 13 تا 14:30 به تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.


نمایش نسخه کامل “قطعه ناتمام” در سینماتک


برای نخستین بار نسخه کامل فیلم “قطعه ناتمام” مازیار میری در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید. پنجمین برنامه هفتگی سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 8 مهر ساعت 17 به فیلم “قطعه ناتمام” ساخته مازیار میری اختصاص دارد.



بر اساس برنامه اعلام شده نشست نقد و بررسی این فیلم نیز با حضور امید روحانی، حمیدرضا اردلان و «حمدرضا درویشی برگزار می شود. “قطعه ناتمام” اولین فیلم مازیار میری محصول سال 1379 است و کامبوزیا پرتوی آن را نوشته است. علیرضا انوش‌فر، غوغا بیات، محسن قاضی‌ مرادی، حسین سلیمانی و لیلا ارفکی در این فیلم بازی می کنند.


“قطعه ناتمام” داستان زندگی فرهاد است که برای جمع آوری موسيقی محلی زنان خراسانی راهی زادگاهش می شود. او در طول سفر متوجه می شود كه تنها صدايی كه از زنان به گوش می رسد، آوای لالايی برای كودكان و مرثيه سرايی در مرگ عزيزان است. اما تنها كسی كه می تواند بخواند جيران است، كه مدتی است ناپديد شده و تنها كسی كه از او خبر دارد پسرش رسول است


اعضای سینماتک برای حضور در این برنامه اولویت دارند. علاقمندان به عضویت در سینماتک خانه هنرمندان ایران می توانند قبل از نمایش فیلم با همراه داشتن یک قطعه عکس به تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. هنرمندان، دانشجویان سینما، منتقدان و روزنامه نگاران سینمایی با همراه داشتن کارت شناسایی از تخفیف در هزینه عضویت برخوردارند.


روایت واقعه خونین 17 شهریور روی پرده خانه هنرمندان


در ادامه اکران فیلم های مستند توسط انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران، فیلم مستند “ثانیه‌های سربی” در خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد.


فیلم مستند “ثانیه‌های سربی” سه شنبه 9 مهرماه ساعت 18 در تالار استاد ناسری خانه هنرمندان ایران روی پرده می رود. “ثانیه‌های سربی” اولین تجربه بلند سیدرضا رضوی در حوزه سینمای مستند است. این فیلم یک داکودرام اجتماعی با موضوع و ساختاری متفاوت است که گفته می‌شود برای اولین بار از زاویه‌ای جدید و با ساختاری تجربی به‌واقعه تاریخی هفدهم شهریور سال 57 در ایران می‌پردازد.


سیدرضا رضوی پیش از این، 30 فیلم کوتاه و نیمه بلند مستند و داستانی ساخته بود که تعدادی از آنها از جشنواره‌های خارجی مانند رتردام هلند، درسدن آلمان، سینماجو اسپانیا، ماردل پلاتا آرژانتین، کرالا هندوستان، کلن آلمان، ایکسن پرووانس فرانسه، میلان ایتالیا، تاهوسیتی آمریکا و… موفق به دریافت جوایزی شدند.


عوامل سازنده “ثانیه‌های سربی” عبارتند از محقق، مجری طرح، نویسنده و کارگردان: سیدرضا رضوی، تدوین: علی‌محمد قاسمی، تصویربرداران: محمدرضا جهان‌پناه و آرش خزایی، مدیرتولید: مهدی سعادت‌پور، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صدابردار همزمان: امیر بهره‌بر، صداگذاری و ترکیب صداها: رامین ابوالصدق، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: الهه قربانی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: مهدیار شهریسوند.


“ثانیه‌های سربی” تاکنون در جشنواره‌های آمستردام هلند (ایدفا) 2012، ادینبورگ انگلیس 2013، ترکیه (تی.آر.تی) 2013 و سینما حقیقت ایران 1391 حضور داشته است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …