08 در همایش گردشگری و اکوتوریسم آبی صورت گرفت : تاکید دکتر نجفی بر استفاده از فضای مجازی در توسعه گردشگری

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به اینکه حضور در فضای مجازی برای صنعت گردشگری می‌تواند آثار و نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد بر ضرورت استفاده از فضای مجازی برای توسعه و پیشبرد صنعت گردشگری و برنامه‌های این بخش تاکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، دکتر محمدعلی نجفی پیش از ظهر امروز در همایش “گردشگری، اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن” که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد افزود: استفاده از ظرفیت دنیای مجازی می تواند به توسعه گردشگری و رشد و گسترش این صنعت در کشور از طرق مختلف  ازجمله معرفی جاذبه‌های گردشگری و نیز اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین موزه‌های کشور به  گردشگران داخلی و خارجی کمک کند.

وی با اشاره به این که امروزه استفاده از فضای مجازی و ورود به دنیای مجازی یک ضرورت به حساب می‌آید اضافه کرد: در همین رابطه مجمع مشاوران مجازی با 1500 عضو به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد که این اقدام می‌تواند زمینه‌های بهره‌گیری هر چه بیشتر از نظرات مشاوران و متخصصان را فراهم کند.

دکتر نجفی همچنین با اشاره به صحبت‌های دکتر جلالی استاد دانشگاه که در این همایش در خصوص نقش دنیای مجازی در توسعه گردشگری و نیز برنامه‌های خود در این خصوص صحبت کرد ، گفت: از پیشنهادات و برنامه‌های آقای دکتر جلالی در این خصوص استفاده خواهیم کرد و از وی درخواست می‌کنم تا پایان سال‌جاری بر اساس برنامه‌ای که آماده کرده است با استفاده از فضای مجازی بتواند به توسعه و تقویت صنعت گردشگری کمک کند.

وی همچنین با اشاره به حضور شورایاران در این همایش یادآور شد: به اعتقاد من در کنار استفاده از فضای مجازی باید از ظرفیت NGOها و تشکل‌های مردم نهاد و نیز شورایاران استفاده کرد و با تکیه بر ظرفیت شورایاران تهران را از ترمینال گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

وی با قدردانی از همکاری‌های شهرداری تهران در خصوص برگزاری هفته گردشگری اظهار امیدواری کرد: این همکاریها در آینده نیز تداوم یافته و باعث شود که تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی به گردشگران داخلی و خارجی بیش از پیش معرفی شود.

دکتر نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر توجه به جنبه‌های علمی و فرهنگی گردشگری یادآور شد: این همایش که در هفته گردشگری برگزار می‌شود باعث شد که شکل برنامه‌های هفته گردشگری از حالت برنامه‌های صرفا تبلیغاتی خارج و به جنبه‌های علمی و فرهنگی صنعت گردشگری نیز توجه شود که برگزاری کارگاه‌های آموزشی نشان‌دهنده توجه به ابعاد علمی و فرهنگی گردشگری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه با تشریح رویکردهای جدید سازمان در حوزه گردشگری ادامه داد : نباید در سخنرانی‌های خود تنها به داشته‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور اشاره کنیم بلکه اشاره به این ظرفیت‌ها باید همراه با ارائه برنامه و راهکارهای مناسب باشد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه ما کشوری داریم که از نظر میراث‌فرهنگی و نیز اماکن تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی هستیم و  امروز آنچه را که در اختیار داریم میراثی است که از گذشتگان‌مان برای ما به یادگار مانده است ، بنابراین باید از این میراث ارزشمند و نیز امکانات موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: توجه به رویکرد علمی و فرهنگی حوزه گردشگری منافاتی با قبول کردن ارزش‌های اقتصادی این حوزه ندارد بلکه ارزش‌های اقتصادی این بخش زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که همراه با نگاه علمی و فرهنگی باشد.

وی افزود: توجه به ابعاد علمی و فرهنگی صنعت گردشگری حتی در مراسم تجلیل از فعالان حوزه طبیعت‌گردی ملموس است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، یک سازمان فرابخشی یا میان بخشی است افزود: به طور حتم این سازمان به تنهایی نمی‌تواند تمامی برنامه‌های مرتبط با حوزه گردشگری را اجرا کند از این‌رو بر اساس یک برنامه‌ریزی جدید در سازمان میراث فرهنگی در صدد هستیم که با توجه به علاقه‌مندی مجموعه نهادهای دولتی و شخص رئیس‌جمهور به حوزه گردشگری یک تقسیم کار بین این سازمان و دیگر نهادهای دولتی انجام شود.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: در همین زمینه کمیته‌هایی مشترک با دستگاه‌های دولتی مانند وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات تشکیل داده و در آینده‌ای نزدیک نیز کمیته‌ای مشترک بین این سازمان و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تشکیل خواهیم داد.

وی افزود: در کنار تقسیم کار بین سازمان میراث‌فرهنگی و دیگر نهادهای دولتی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای تقسیم کار بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بخش خصوصی و NGOها هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به علاقه‌مندی و تاکید دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور به حوزه گردشگری به نظر می‌رسد در تقسیم کار بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دیگر نهادهای دولتی مشکلی نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور افزود: در خصوص تقسیم کار بین این سازمان و بخش خصوصی و NGOها نیز باید بگویم سیاست کلی سازمان این است که فعالیت‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود که البته در آن‌طرف نیز امیدوارم ظرفیت کافی در بخش خصوصی و NGOها ایجاد شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ما خود را در  سازمان میراث‌فرهنگی خدمتگزار بخش خصوصی و NGOها می‌دانیم یادآور شد: باید کارها را به بخش خصوصی واگذار کرد و سازمان میراث‌فرهنگی به وظیفه نظارتی خود بپردازد.

دکتر نجفی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری کشور استفاده شود خاطرنشان کرد: امیدوار هستم سال آینده در هفته گردشگری بتوانیم درباره دستاوردهای یک‌ساله سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اخبار خوشایندی را برای شما بازگو کنیم.

گفتنی است در پایان صحبت‌های دکتر محمدعلی نجفی از 13 نفر از فعالان حوزه طبیعت‌گردی با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تجلیل به‌عمل آمد.

در پایان این همایش همچنین تفاهم‌نامه معاونت گردشگری با فدراسیون همگانی گردشگری ورزشی منعقد شد.ImageHandler.ashx

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …