غذاهای محلی و صنایع‌دستی استان‌ها نمایش ایران کوچک در جشنواره و نمایشگاه گردشگری

نمایش ایران کوچک در جشنواره و نمایشگاه گردشگری

هفته گردشگری در مجموعه برج میلاد در شرایطی در حال برگزاری است که حضور مردم در این مراسم و استفاده از برنامه‌های پیش‌بینی شده و در حال اجرای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور شور و حال خاصی را به این فضا بخشیده است.
به گزارش ایرانگرد نیوز  هر روز از ساعت 16 مردم گروه گروه خود را به مجموعه برج میلاد می‌رسانند جایی که سیاه‌چادرها در حال ارائه فرهنگ، آداب، رسوم و معرفی غذاها و صنایع‌دستی اقوام ایرانی به دیگر هموطنان است.

در بخش دیگری از مجموعه برج میلاد چادرهایی به استان‌ها اختصاص یافته که انحصارا به معرفی استان، اماکن گردشگری و تاریخی ، به همراه صنایع دستی و سوغات آن منطقه می‌پردازند.

در طبقات برج میلاد نیز بیش از یکصد غرفه به عرضه و فروش زیورآلات، کیف و کفش چرم، لباس‌های محلی و … مشغولند.

همچنین بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در این جمع حضور دارند.

* آشنایی با اقوام ایرانی 


خانم امانی که همراه خانواده بخشی از زمان خود را به بازدید از این برنامه‌ها اختصاص داده می‌گوید: بسیار جالب است که می‌توانیم تمام ایران را یکجا رصد کنیم.من تا به‌حال به استان‌های زیادی سفر کرده‌ام اما نتوانسته بودم به این زیبایی با آداب و رسومشان آشنا شوم، اینجا هم غذاهای اقوام را می‌شناسیم و هم می‌توانیم با پوشش و سبک و سیاق زندگیشان آشنا شویم.

صفر ارشادی نیز در حال امتحان کردن غذای مخصوص شهرضایی‌هاست. او با لبخند غذا را به اطراف تعارفی می‌کند و می‌گوید: ای کاش کتاب آموزش غذای محلی ایرانیان نیز وجود داشت تا ما شهرنشینان از این یکنواخت‌خوری خارج می‌شدیم.

ارشادی ادامه می‌دهد: باور کنید اگر غذاهای محلی دیگر استان‌ها را در اختیار ما قرار دهند، جوانان دیگر به سراغ فست‌فود نرفته و سلامتشان نیز تضمین می‌شود.

هر روز با نزدیک شدن به غروب آفتاب بوی غذاهای محلی فضای مجموعه را پر می‌کند. به نحوی که اکثر بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند شام‌شان را با همین غذاها صرف نمایند. آش دوغ سرعینی‌ها، پیشمه‌ی ترکمن‌ها، کوفته تبریزی‌ها، کباب لرها و انواع نان‌های محلی غذاهایی هستند که اجازه نمی‌دهند بازدیدکنندگان بدون امتحان کردنشان به خانه‌هایشان بازگردند.

در کنار غذاها ارائه انواع عسل‌های طبیعی، کشک، دوغ و انواع شیرینی‌ها نیز بازدیدکنندگان را مجاب می‌کنند تا دست‌خالی مجموعه میلاد را ترک نکنند. البته باید عناب و زرشک و زعفران را نیز به اقلام بالا بیافزاییم.

*صنایعی ماندگار


ارائه صنایع‌دستی استان‌ها نیز در این نمایشگاه این فرصت را به وجود آورده است تا بسیاری از خانواده‌ها بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون واسطه و با کیفیت بالا تهیه نمایند.

در غرفه زنجان عرضه انواع چاقوهای مورد استفاده در منزل به همراه سماورهای تزئینی، در غرفه اردبیل عرضه انواع گلیم، جاجیم و فرش‌های دست‌بافت و در غرفه همدانی‌ها عرضه مواد غذایی تولید شده در این استان تنها بخشی از کالاهای موجود در این نمایشگاه هستند.

هموطنان می‌توانند هر روز از ساعت 16 لغایت 22 تا روز پنجشنبه یازدهم مهرماه در مجموعه برج میلاد حضور به هم‌رسانده و علاوه بر استفاده از برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برای هفته گردشگری از غرفه‌های صنایع‌دستی استان‌ها نیز بازدید کنند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …