طبیعت‌گردی یک نوع گردشگری مسوولانه است

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با بیان این که ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه طبیعت‌گردی در کشور وجود دارد گفت: طبیعت‌گردی یک تفاوت بارز با دیگر انواع گردشگری دارد و آن هم این است که طبیعت‌گردی در حقیقت یک نوع گردشگری مسوولانه است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، منوچهر جهانیان صبح امروز با بیان این مطلب در همایش گردشگری، اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن که با حضور کارشناسان و مدیران مرتبط با حوزه طبیعت‌گردی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است افزود: یکی از خصوصیات طبیعت‌گردی این است که در این نوع گردشگری، گردشگران مشارکت فعالی با بومیان و ساکنان جوامع میزبان و محلی دارند.

وی افزود: با توجه به این مشارکت فعال بین گردشگران در طبیعت‌گردی و ساکنان جوامع میزبان و محلی می‌توان گفت که طبیعت‌گردی یک نوع گردشگری مسوولانه است که در این نوع از گردشگری، گردشگران باید سه محور از جمله محورهای علمی، اجتماعی و اقتصادی را مد نظر قرار دهند.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش و مشارکت افراد و دستگاه‌های مختلف یادآور شد: به طور حتم برگزاری  این‌گونه همایش‌ها می‌تواند به توسعه و تقویت طبیعت‌گردی در کشور کمک کند چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور عزیزمان ایران ‌ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور برای توسعه و تقویت طبیعت‌گردی وجود دارد.

جهانیان با تاکید بر اهمیت اکوتوریسم آبی به موضوع شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی به مناسبت روز جهانی گردشگری اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی جهانگردی شعار امسال خود را گردشگری و آب نام‌گذاری کرده است که هدف از این نام‌گذاری، ترویج مصرف بهینه آب و حفاظت از منابع آبی در گردشگری است.

معاون گردشگری کشور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تاکید قرآن کریم به حفظ منابع آبی نیز گفت: خداوند در قرآن کریم بر موضوع حفاظت از منابع آبی و مصرف بهینه آن تاکید دارد به گونه‌ای که در قرآن کریم 63 مرتبه کلمه “ماء” ذکر شده است.

وی افزود: گردشگران طبیعت‌گرد در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند نخست گروهی که از روی علاقه‌مندی و به خاطر فرار از فشارهای زندگی شهری و ماشینی به دل طبیعت پناه می‌برند و گروه دوم گروهی هستند که به صورت تخصصی و به صورت علمی به طبیعت‌گردی می‌پردازند.

معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: به طور حتم باید برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه و تقویت گردشگری و نیز نهادینه کردن موضوع آموزش در طعبیت‌گردی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این میان سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی نقش تاثیرگذاری دارند.

گفتنی است در این همایش که در چهارمین روز از هفته گردشگری در حال برگزاری است دکتر جلالی استاد دانشگاه، محمدعلی اینانلو کارشناس و مجری برنامه‌های طبیعت‌گردی، نیز سخنرانی و در پایان این همایش از برترین‌های حوزه طبیعت‌گردی کشور در حوزه اکوسیستم‌های آبی تجلیل به عمل آمد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …