افراد زیر 12 سال این کنسرت را نبینند/ اجرای طولانی‌ترین کلیپ دنیا

به گزارش ایرانگرد نیوز، فریبرز سفردوست مدیرعامل موسسه “شکوه موسیقی ایرانیان” در ابتدای این نشست خبری گفت: موسسه “شکوه موسیقی ایرانیان” در راستای برنامه‌های فاخری که طی ماه‌های اخیر انجام داده این کنسرت را طی روزهای 18 و 19 مهرماه در یک نوبت ساعت 21:30 در برج میلاد برگزار می کند. امیدوارم مخاطبان این بار بتوانند در فضای رایج موسیقی کشور شاهد یک اجرای موفق و متفاوت در عرصه موسیقی باشند.

 

 

“اتوپیا” از کلیشه های رایج موسیقی در ایران خارج شده است

 

تهیه کننده کنسرت “اتوپیا” یادآور شد: این کنسرت تمام تلاش خود را انجام داده که از کلیشه های رایج در موسیقی خارج شود. “اتوپیا” به اعتقاد من یک نماهنگ است که در چارچوب یک ساختار حرفه ای در قالب انیمیشن، موسیقی و حرکات فرم می خواهد در فضای موسیقی ایران این بار خلاف جهت رودخانه حرکت کرده و مخاطب را به سمت دیگری هدایت کند.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم مخاطبان امروز موسیقی ایرانی در فضایی که به شدت تحت تاثیر موسیقی پاپ است نیازمند حرکت در فضای متفاوتی از موسیقی هستند که این کارها می تواند گام خوبی برای تحقق چنین دیدگاهی باشد.

 

 

پذیرش یک ریسک بزرگ

 

فرهاد هراتی آهنگساز و رهبر ارکستر کنسرت “اتوپیا” هم در این نشست خبری توضیح داد: این پروژه، برنامه بسیار گسترده ای است که برای اولین بار در ایران تجربه می شود. این کنسرت به نوعی انیمیشن منحصر به فردی است که با همراهی یک گروه کر و حرکات فرم به مخاطبان ارائه خواهد شد. اتوپیا یک کار ضد جنگ است که درباره صلح صحبت می کند و تلاش کرده بعد از اجرای موفقی که سال 86 در تالار وحدت داشته این بار با یک ترکیب متفاوت از انیمیشن، ارکستر کرال، حرکات فرم و صداپیشگی بزرگان دوبله ایران اثر متفاوتی را به مخاطب ارائه دهد.

 

این آهنگساز در ادامه به ریسک های اجرا در تالار یک هزار و 600 نفری برج میلاد اشاره کرد و گفت: من این ریسک را از سال گذشته با اجرای 9 شب برنامه مستمر پذیرفته بودم که خوشبختانه در آن اجراهایی که با سازمان ملل همکاری داشتم تماشاگران استقبال بسیار خوبی از برنامه ما نشان دادند. از سوی دیگر ما در ماه محرم سال گذشته نیز کار “قیامت عشق” را اجرا کردیم که این کنسرت هم با استقبال کم نظیر تماشاگران مواجه شد. بنابراین از این ترسی ندارم که بخواهم با توجه به فضای عظیم فیزیکی برج میلاد نگران حضور تماشاگران باشم.

 

 

هراتی با اشاره به اجراهای قبلی گروه کر “نامیرا” در تالار وحدت افزود: به طور حتم اجرای برنامه در تالار وحدت برای من بسیار جذاب و ارزشمند است اما با توجه به کنسرت چندگانه ای که ما در این برنامه داریم فقط برج میلاد بود که می توانست امکانات مورد نیاز ما را فراهم کند. بنابراین نمی توانستیم غیر از اجرای در برج میلاد به جای دیگری فکر کنیم.

 

وی با بیان اینکه “اتوپیا” یک اثر ضد جنگ است، یادآور شد: کنسرت “اتوپیا” یک روایت و داستان رادیویی است که در کنار حضور صدای بزرگانی چون بهرام زند در روایت داستان، تماشاگر می تواند آن را به صورت تصویری ببیند که در کنار تلفیق با انیمیشن و هنرهای دیگر روایتی را به تماشاگر ارائه می کند که مخاطب می تواند انتخاب کند چه چیزی را ببنید و چه چیزی را بشنود. من حتم دارم با توجه به اجرای 6 سال گذشته اتوپیا در تالار وحدت و تفاوت هایی که اعمال کردیم مخاطبان یک کار تاثیرگذار را خواهند دید.

 

 

طولانی ترین کلیپ تصویری دنیا

 

رهبر ارکستر کنسرت “اتوپیا” در بخش دیگری از این نشست خبری تأکید کرد: با توجه به اینکه کنسرت اتوپیا از 24 قطعه به هم پیوسته همراه با انیمیشن و حرکات فرم تشکیل شده است، می توانم بگویم ما به نوعی مجری یکی از طولانی ترین کلیپ های تصویری و موسیقایی دنیا هستیم که حداقل در ایران چنین تجربه ای را نداشتیم. این در حالی است که هدف ما در اجرای این کنسرت رخ نمایی تکنیک به تماشاگر نیست بلکه ایجاد فضایی است که موضوع صلح در ذهن مخاطب به معنا و مفهوم واقعی کلمه تاثیرگذار باشد.

 

هراتی افزود: 17 سال است که به صورت مستمر گروه کر “نامیرا” را با تمام مشکلات و مصائب حفظ کردم. اگر هم تا به امروز توانسته‌ایم در این فضا دوام بیاوریم نشات گرفته از اهمیت هنر برای ما بود. ما همیشه جنگیدیم و هیچوقت هم از مخاطب نترسیدیم. من هر وقت برای اجرای برنامه به برج میلاد دعوت شدم از سوی بسیاری دوستان تهدید شدم که با چه جراتی می توانم در این مکان برنامه اجرا کنم. اما با این حال ریسک را پذیرفتم و وارد جریانی شدم که موسیقی پاپ بخش اصلی بدنه آن را تشکیل می دهد. اما حتم دارم وقتی طبق وظیفه اصلی خود، موسیقی خوبی را به مخاطب ارائه دهم، هم با اقبال او مواجه می شوم و هم کارم ماندگار می شود. دیدگاهی که در بسیاری از فضاهای موسیقی موجود نیست و توجه به این موضوع فقط در انتشار آلبوم اول برخی هنرمندان دیده می‌شود و دیگر اثری از این دیدگاه در آثار بعدی آن‌ها نیست.

 

هراتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه ما در موسیقی کشورمان به آن چیزی که دوست داریم بسیار دیرتر از حد تصور به نتیجه می رسیم. کاری که من برای مخاطب امروزی موسیقی ایران کردم صرفا برای سرگرم کردن نیست بلکه بیان موضوعی است که دغدغه اجتماعی همه ماست و خیلی خوشحالم که موضوع کنسرت ما با سخنرانی رییس جمهور در مقر سازمان ملل که محور آن مبارزه با خشونت و جنگ طلبی بود همزمان شده است. تقارنی که من آن را تصادفی قلمداد نمی کنم و امیدوارم این رونمایی دو روزه از کنسرت مقدمه ای برای حضور بین المللی برای توزیع شعار صلح از سوی ایرانی ها باشد. کمااینکه برنامه های زیادی داریم که طی هفته های آینده آنها را اطلاع رسانی می کنیم.

 

 

منتظر یک کنسرت متفاوت باشید

 

سجاد امینی کارگردان بخش انیمیشن کنسرت”اتوپیا” هم در این نشست خبری گفت: تکنیکی که ما برای ساخت انمیشین کنسرت به کار گرفتیم تکنیکی است که تا به امروز در اجرای چنین برنامه‌ای استفاده نشده است چراکه ما با توجه به مونیتورهای صحنه برج میلاد طوری برنامه را طراحی کردیم که تماشاگر این بار با یک فضای متفاوت و جدید روبه رو شود. فضایی که او را از انفعال خارج می کند و با فضایی مواجه می کند که در ایران تجربه نشده است.

 

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: داستانی که خانم انوشه جم به عنوان نویسنده اثر برای این کنسرت در نظر گرفته است روایت بسیار جذاب و زیبایی از موضوع صلح است که من با جلسات متعددی که با وی داشتم به نتایجی دست پیدا کردم که در ساخت انیمیشن و فضای دلخواهم کمک زیادی کرد. و من حتم دارم تماشاگر با دیدن داستان و انیمیشین به فضای جدیدی گام می‌گذارد که تا به امروز آن را تجربه نکرده بود.

 

 

انتظار یک کار فانتزی نداشته باشید

 

انوشه جم مدیر گروه کر “نامیرا” و نویسنده نمایش هم با بیان اینکه قالب داستانی “اتوپیا” در فضا و زمان نامشخصی روی می دهد، تصریح کرد: از نظر من جنگ یک رنج مشترک است. بنابراین روایتی که من برای اتوپیا طراحی کردم مربوط به هیچ مکان و تاریخ خاصی نیست. اتوپیا یک داستان سمبولیک بین المللی است که هر کسی در هر جای دنیا می تواند بر اساس تجربیات خود با آن ارتباط برقرار کند.

 

وی ادامه داد: با اینکه ما از کودکان برای حضور در گروه کر استفاده کردیم اما باید به این نکته تاکید کنم که اتوپیا یک کار فانتزی نیست ضمن اینکه مخاطب ما هم افرادی بالای 13 سال هستند. این تناقضی که به آن اشاره کردم هم کاملا هدفمند بوده است چرا که دوست داشتیم پیام کنسرت در این تناقض برای مخاطب تاثیرگذار باشد.

 

 

مسعود قره گوزلو طراح حرکات این کنسرت هم در این نشست یادآور شد: طراحی مدنظر ما برای این کنسرت فقط اجرای چند حرکت بی هدف و تزیینی روی صحنه نیست بلکه کاری که ما انجام دادیم طراحی مبتنی بر ساختار دراماتیک داستان بوده است. تلاش کردیم با محتوا همخوانی داشته باشد و بر اساس تصاویر ذهنی نویسنده و فضاسازی انجام گیرد که مخاطب با آن همذات پنداری کرده و آن را در خط روایی اجرا نگاه کند.

 

محمد نظریان مدیر فنی پروژه انیمیشن اتوپیا هم گفت: اجرای دو روزه کنسرت اتوپیا در برح میلاد فقط یک رونمایی مقدماتی از کارهای بزرگی است که می خواهیم با این پروژه انجام دهیم. چرا که ما کارهای بزرگتری داریم که باید بر اساس این پروژه آنها را انجام دهیم. بنابراین شما فقط تماشاگر یک پرده از این پروژه بین المللی خواهید بود که در آینده جزییات تازه تری از کارها را معرفی می کنیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …