توسعه صنعت گردشگری با ایجاد برند در این حوزه

دکتر علی جلالی پژوهشگر و استاد دانشگاه علم و صنعت در همایش “گردشگری، اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن” که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد بر ایجاد برند در حوزه گردشگری کشور تاکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، وی با اشاره به اینکه در کشور قابلیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری وجود دارد گفت: استان چهارمحال و بختیاری با تامین 10 درصد آب کشور و کوهرنگ با قابلیت‌های فراوان می‌تواند به عنوان شهر آب کشور و به عنوان یک برند در جهان شناخته شود.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در سال 2012 چین را در رتبه اول عنوان کرد و افزود: متاسفانه ایران در این خصوص هیچ سرمایه‌گذاری نداشته است.

جلالی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد جهان در فضای برند تحول یافته و ایران در این زمینه فعالیتی نکرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر گردشگری برند شود فضای بیشتر و جدیدتری را برای توسعه این صنعت ایجاد می‌کند.
جلالی دلیل موفقیت چین در صنعت گردشگری را دخالت و حضور مستقیم مردم در این حوزه اعلام کرد و افزود: گردشگری باید در دست مردم باشد نه در دست بخش‌های خصوصی و دولتی.

وی همچنین به الکترونیک بودن 100 درصدی شهرهای ایران اشاره کرد و گفت: اکنون یک سایت جامع برای فرهنگ‌سازی و تحول ایجاد شده و 100 درصد شهرهای ایران امروز الکترونیکی شده‌اند.

جلالی به مقایسه جایگاه گردشگری در اقتصاد پرداخت و گفت: با اینکه ایران دهمین کشور گردشگری جهان است اما متاسفانه در این زمینه آنگونه که باید فعالیت نکرده است.

وی ادامه داد: در بحث جایگاه اقتصادی گردشگری نگاه ما نگاه غلطی است و در این زمینه باید درآمد ناخالص داخلی و درآمد سرانه شهروندان در سراسر دنیا را در نظر گرفت چرا که کشوری که درآمد بهتری در حوزه گردشگری دارد می‌تواند خدمات مطلوب تری را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه اهداف گردشگری ما با استاندارد فاصله بسیاری دارد گفت: در آسیا بهترین کشوری که می‌تواند جاذبه گردشگری داشته باشد چین است.

دکتر جلالی سهم گردشگری در متوسط هزینه زندگی در کشورهای توسعه یافته را 5 درصد عنوان کرد در حالی که در کشور ما طبق آمار هزینه زندگی بیشتر صرف تغذیه می‌شود.

وی با شاره به فاکتورهای اقتصادی گردشگری در جهان بیان کرد: هزینه گردشگری در جهان به مراتب بیشتر از بودجه نظامی کشورهاست و اخیرا اعلام شده در بین صنایع مختلف صنعت گردشگری از نظر توسعه و درآمد مقام را دارد.

این استاد دانشگاه به وجود بحران مالی و جایگاه گردشگری در شرایط بحران و تورم نیز اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها بحران مالی نتوانسته از توجه به گردشگری بکاهد و این نقطه قوتی برای این صنعت است.

جلالی با بررسی روند صعودی گردشگری بین‌المللی در سطح جهان گفت: وضعیت اروپا از نظر رشد گردشگری بین‌المللی بهتر از سایر کشورهاست و ما نیز باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

این استاد دانشگاه با ارائه تجزیه و تحلیل از نظر تعداد گردشگر و درآمد گردشگری در دنیا گفت: در بین 10 کشور برتر در این زمینه ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد جایگاه ششم را از آن خود کرده است. این در حالی است که در تجزیه و تحلیل گردشگری در خاورمیانه در سال 2011 ایران نه در خاورمیانه و نه در آسیا هیچ جایگاهی ندارد که بتواند حتی تعداد گردشگران را اعلام کند.

وی خطاب به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی متعهد شد در صورت همکاری لازم در مدت 3 ماه ساختار گردشگری ایران را دچار تحول اساسی خواهد کرد.

جلالی در پایان با بیان این که خوشبختانه شرایط به گونه‌ای است که اگر دست به دست دهیم و بپذیریم که دنیا یک شبکه است و زمانی را صرف آموزش مردم در حفاظت از محیط زیست کنیم اظهار امیدواری کرد: با تلاش همه جانبه کشوری آباد خواهیم داشت.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …