تشکیل کمیته مشترک گردشگری بین سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست

مدیرعامل موسسه طبیعت در همایش “گردشگری و اکوتوریسم  آبی و تلاش برای حفاظت”با اشاره به افزایش درآمد دنیا از صنعت گردشگری عدم مدیریت صحیح در این حوزه را مانع توسعه  این صنعت در کشور دانست.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری محمدعلی اینانلو با بیان این که ایران از نظر داشته‌های طبیعی، تاریخی و مردمی جزو 5 کشور اول دنیاست گفت: متاسفانه پس از گذشت این همه سال هنوز نتوانسته‌ایم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

اینانلو با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت میراث طبیعی کشور رو به افول است افزود: دیگر زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد و مسوولان باید هر چه سریعتر عزمشان را برای حفاظت از این میراث جزم کنند.
مدیرعامل موسسه طبیعت به پیشرفت علوم و تخصصی شدن حوزه‌ها به‌ویژه گردشگری در جهان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کشورهای جهان در حال تخصصی کردن اکوتوریسم و مطالعه دقیق تر این حوزه هستند،‌ متاسفانه در ایران هنوز نتوانسته‌ایم معنای دقیقی از اکوتوریسم را ارائه دهیم.
وی ادامه داد: اکوتوریسم در ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده و حتی زمانیکه که مسوولان از گردشگری حرف می‌زنند منظور گردشگری تاریخی و طبیعی است و با اکوتوریسم فاصله دارد در حالی‌که این صنعت نقش به سزایی بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشور ایفا می‌کند.
این استاد طبیعت‌گردی ایران را کشوری جوان خواند و گفت: اکنون ایران با داشتن بیشترین جمعیت جهان پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای برای توسعه گردشگری دارد در حالیکه تا بیست سال آینده ما کشور جوانی نیستیم به همین علت باید هر چه سریعتر به طرف تخصصی‌تر کردن حوزه گردشگری و استفاده از پتانسیل‌های موجود پیش رویم.
وی سخنان خود را با ارائه پیشنهادی به مسوولان سازمان میراث‌فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست پایان داد. اینانلو با اشاره به اینکه در سازمان میراث‌فرهنگی اداره نوپای اکوتوریسم در حال فعالیت است گفت: پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌برداری از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کمیته مشترکی بین بخش محیط طبیعی این سازمان و سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شود تا با همکاری هم، هم صنعت گردشگری سرو سامان بگیرد و هم حفاظت از این مناطق چهارگانه آن‌گونه که شایسته است محقق شود.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …