گردشگران پیام‌آوران حفاظت از منابع آب هستند

گردشگران پیام‌آوران حفاظت از منابع آب هستند

قائم‌مقام وزیر نیرو در همایش گردشگری و اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن ضمن تبریک هفته گردشگری به تمام فعالان این حوزه ایران را کشوری دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خاص و ارزشمند دانست.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ستار محمودی در همایش “گردشگری و اکوتوریسم آبی و حفاظت از آن” با اشاره به اینکه کشور ایران از دیدگاه آب به 6 حوزه آب و هوایی تقسیم شده که جاذبه‌های خاصی به لحاظ گردشگری آبی در خود نهفته دارد گفت: در سراسر ایران جاذبه‌های خاص و ارزشمندی داریم که جنبه‌های گردشگری آن خشکی نمی‌شناسد.

وی با بیان این که ایران به نسبت بقیه جاذبه‌های گردشگری از نظر آبی پتانسیل خوبی دارد گفت: با این وجود با رشد روزافزون جمعیت و مصارف مختلف و کاهش نزولات جوی می‌توان گفت در سال‌های اخیر از ظرفیت سرانه آبی بالایی برخوردار نبوده‌ایم.

محمودی ادامه داد: در این بین ، تغییر آب و هوایی و برخی فعالیت‌های انجام شده نیز سبب شور شدن بخشی از آب‌های کشور شده است.

وی با اشاره به نقش این مایه حیات در رشد و توسعه صنعت کشاورزی و دیگر صنایع گفت: گردشگری آب مقوله مهمی است که اثرات آن در چهارچوب گردشگری کشور تعریف می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به نقش توسعه گردشگری در ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع آب گفت: گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند پیام‌آوران حفاظت از این منابع باشند.

وی همچنین با بیان اینکه حضور گردشگران در مناطق مختلف می‌تواند سبب جلب مشارکت و تشویق افراد محلی در حفاظت از محیط زیست منطقه شود، گفت: حضور گردشگران همچنین می‌تواند باعث افزایش دانش مردم و بیشتر شدن تمایل گردشگری و در نهایت تلاش برای حفظ میراث طبیعی توسط خود مردم شود.

محمودی غارهای کشور را یکی از پتانسیل‌های ارزشمند برای گردشگری دانست و افزود: در کشور ما غارهای بسیار زیبایی وجود دارد که برخی از آن‌ها به عنوان سرمایه ملی به ثبت رسیده‌اند و می‌تواند موضوع جالبی برای گردشگران خارجی باشند.

این مقام مسوول با اشاره به تنوع عرصه‌های گردشگری آبی گفت: جغرافیای ما در این حوزه غنی است، دریاچه‌ها و چشمه‌ها ، سازه‌های قدیمی، آبشار، سدها و مخازن آن‌ها و تالاب‌ها از جمله این جاذبه‌های ارزشمند هستند.

وی سازه‌های سدهای کشور را یک هنر مجسم عنوان کرد و گفت: برخی سدهای ایران به لحاظ ظرافت‌های سازه‌ای بسیار قابل توجهند که از ان جمله می‌توان به سد ایلام اشاره کرد که با وجود تمام زیبایی در یک استان محروم ناشناخته باقی مانده است.

محمودی خواستار توجه بیشتر سازمان میراث‌فرهنگی کشور به جاذبه‌های بکر استان‌های محروم کشور شد.

قائم‌مقام وزیر نیرو ادامه داد: وقتی صحبت از گردشگری آب می‌شود در واقع صحبت از فرهنگ یک کشور است، ایران در زمینه طراحی و ساخت و حفر قنات‌ها در جهان صاحب امتیاز است و همین حوزه عرصه گسترده‌ای برای معرفی توان مهندسی کشور به دنیاست و می‌تواند جاذبه خوبی برای آموزش فرهنگ ایرانی باشد.

محمودی سخنان خود را این‌گونه پایان داد: سازمان میراث‌فرهنگی تنها با تعامل با دیگر سازمان‌ها است که می‌تواند صنعت گردشگری را ارتقا دهد و با توجه به اهمیت این صنعت در رشد همه جانبه کشور بخش نیرو نیز آمادگی خود را برای همکاری با این سازمان و تلاش برای ارتقای صنعت گردشگری در کشور اعلام می‌دارد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …