پرونده “گاو خشمگین” روی میز دیوان عالی آمریکا

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از ددلاین، فیلم سینمایی “گاو خشمگین” به کارگردانی مارتین اسکورسیزی اقتباسی بود از کتاب “گاو خشمگین: داستان من” نوشته فرانک پترلا که او را بیشتر با نام هنری‌اش یعنی “پیتر سویج” می‌شناسند.

 
پائولا پترلا دختر فرانک پترلا، نویسنده کتاب “گاو خشمگین: داستان من” در سال 2009 از کمپانی مترو گلدن مه‌یر شکایت کرد. اتهام وارده از سوی وی، رعایت نکردن قانون حق نشر در ساخت و پخش فیلم سینمایی “گاو خشمگین” بود اما دادگاه با رد اتهام وارده اعلام کرد با توجه به گذشت زمان، پائولا پترلا نمی تواند در این‌باره اقامه دعوا کند. اما دو ماه پیش دادگاه تجدید نظر اعلام کرد با توجه به قوانین جدید حق نشر، حکم دادگاه نادرست است از اینرو، اکنون دیوان عالی ایالات متحده اعلام کرد اظهارات شاکیان پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 
“گاو خشمگین” به کارگردانی مارتین اسکورسیزی فیلم درام ورزشی بر اساس زندگی جیک لاموتا مشت‌زن معروف آمریکایی است.

 
داستان فیلم “گاو خشمگین” درباره یک قهرمان سابق مشت زنی است که 30 سال پس از آخرین مسابقه اش، به بیان خاطرات خود می پردازد. رابرت دنیرو برای بازی بهتر در نقش لاموتا چند جلسه با او تمرین مشت‌زنی کرد و برای بهتر نشان دادن وضعیت بدنی لاموتا پس از دوران افول و قرار گرفتن در نقش، وزن خود را حدود ۳۰ کیلوگرم زیاد کرد.رابرت دنیرو برای بازی در این فیلم 30 کیلو به وزن خود افزود.

 
مارتین اسکورسیزی در سال 1980 فیلم سینمایی “گاو خشمگین” را ساخت و رابرت دنیرو برای بازی در این فیلم، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد.

 
فیلمنامه فیلم را پل شرادر و مادریک مارتین بر اساس کتاب “گاو خشمگین: داستان من” نوشته‌اند.

 
این فیلم را چهارمین فیلم برتر و همچنین برترین فیلم ورزشی تاریخ سینما می دانند. رابرت دنیرو سفارش ساخت این فیلم را به مارتین اسکورسیزی که در آن زمان به دلیل عدم موفقیت فیلم قبلی‌اش مایوس بود، داد.

 
ماجرای شکایت دختر پترلا به سال 2009 برمی‌گردد. فرانک پترلا (پیتر سویج) در نگارش دو کتاب زندگینامه به جیک لاموتا کمک کرده بود و نامش روی جلد کتاب در کنار نام جیک لاموتا به عنوان نویسنده درج شده است. دختر وی در آن سال‌ها از کمپانی مترو گلدن مه‌یر شکایت کرد تا بتواند حق امتیاز دو کتاب زندگینامه جیک لاموتا را از این کمپانی بگیرد که شکست خورد.

 
چندی پیش یک فیلم کم‌هزینه از روی نسخه کلاسیک فیلم “گاو خشمگین” ساخته شد که همین مساله شکایت کمپانی گلدن مه‌یر را از تهیه‌کنندگان آن کار به دنبال داشت.

 
 

 

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …