شام را ميهمان ميراث فرهنگي باشيد! غذاهايي با طعم و مزه ماندگار در سياه چادرها

غذاهايي با طعم و مزه ماندگار در سياه چادرها

در هفته گردشگری و با تلاش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و  گردشگري كشور، تمام اقوام ايران زمين به مجموعه برج ميلاد دعوت شدند تا جشنواره اي بزرگ در تهران برگزار شود.

جشنواره اي كه از 5 لغايت 11 مهرماه پذيراي ميليونها بازديد كننده است.

از صنايع دستي و نان و غذا و شيريني هاي محلي گرفته تا لباس ها و آداب و رسوم و آيين هاي اقوام كه هر كدام جذابيت هاي خاص خودشان را دارند، در معرض ديد و استفاده شهروندان قرار گرفته است.

يكي از مواردي كه بازديد كنندگان را به خود جذب مي كند غذاهاي محلي اقوام مختلف است بطوري كه اكثر خانم ها طرز تهيه اين غذاها را جويا مي شوند.

در چادر آذربایجان شرقی بوی آش دوغ و کوفته تبریزی بیش از هر چیز دیگری بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب می‌کرد.

خانم فاتون‌چی که آشپز بسيار ماهر و چيره دستي است در مورد طرز تهيه آش دوغ معروف خودشان مي گويد: نخود، برنج نیم‌دانه شمال ، سبزی گشنیز و شوید، دوغ محلی و نمک و سیر مواد اوليه اين آش را تشكيل مي دهند كه اگر تجربه آشپز در كنار آن وجود داشته باشد به شدت آش معطر و خوشمزه اي به دست مي آيد.

كمي آن طرف تر “بروک” و “پیشمه” هم جزو غذاهاي محلي تركن ها است كه در طول برگزاري جشنواره طالبان زيادي پيدا كرده است.

البته تركمن ها انواع نان‌های معروف به نان روغنی و تنوری شان را هم به تمام بازدیدکنندگان عرضه و برای صرف آن‌ها آماده می كنند.

اگر به چادر نمدي آذربايجاني ها باز گرديم مي بينيم كه غذاي ديگري نيز روي اجاق است و چيزي نيست جز كوفته تبريزي.
کوفته تبریزی که امروز شهرت جهانی یافته به شام بسیاری از بازدیدکنندگان برج میلاد تبدیل شده است.

خانم فاتون‌چی در مورد نحوه تهیه این غذای تبریزی هم مي گويد: گوشت ماهیچه، لپه پخته چرخ کرده، سبزی‌ “مرزه” ، ادویه آبگوشتی به همراه زیره کرمان و همچنین تخم‌مرغ خام با نمک، مواد اصلی کوفته تبریزی به شمار می‌آیند.

اين آشپز معتقد است خانم ها حتما بايد چندين بار اين غذا را در كنار كسي مهارت دارد تهيه كنند چون تجربه حرف اول را در پخت كوفته تبريزي ايفا مي كند.

به هر حال سازمان میراث‌فرهنگی تلاش کرده تا تمام اقوام را گرد هم آورد تا بازدیدکنندگان بتوانند در کمترین زمان با آداب و رسوم و غذاهای ایرانی آشنا شوند.

هفته گردشگری تا یازدهم مهرماه در مجموعه برج ميلاد برپا و بازدید برای عموم آزاد است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …