تشکیل کارگروه مشترک بین معاونت گردشگری و جامعه راهنمایان

معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه راهنمایان گردشگری از تشکیل کارگروه مشترک بین این معاونت و جامعه راهنمایان گردشگری خبر داد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، منوچهر جهانیان عصر امروز با اعلام این خبر در نشست راهنمایان گردشگری و مدیران و مسوولین معاونت گردشگری که در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، افزود: راهنما در حقیقت به عنوان یک معلم و استاد دانشگاه باید از دانش تخصصی برخوردار باشد و بتواند با تکیه بر این دانش تخصصی جاذبه های گردشگری کشور را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کند.

وی گفت: با توجه به اهمیت و نقش راهنمایان گردشگری یکی از روزهای هفته گردشگری در امسال با عنوان راهنمایان گردشگری نام‌گذاری شده است که تشکیل یک کارگروه مشترک بین معاونت گردشگری و جامعه راهنمایان می‌تواند به پیوند هر چه بیشتر معاونت گردشگری با جامعه راهنمایان کمک کند.

وی افزود: هدف از تشکیل این کارگروه بررسی مشکلات و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها به صورت عملی و اجرایی است که این کارگروه به ریاست عباس پیرمرادیان رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تشکیل خواهد شد و از سوی معاونت گردشگری کشور نیز علی لطفی سرپرست دفتر امور مراکز خدمات گردشگری در این کارگروه معرفی می‌شود.

جهانیان گفت: معاونت گردشگری به طور ویژ‌ه از راهنمایان گردشگری و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی حمایت خواهد کرد.

معاون گردشگری کشور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت استفاده از راهنما در تورهای داخلی و خارجی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم این است که تنها 10درصد تورهای داخلی از راهنما استفاده می‌کنند و در تورهای ورودی به کشور نیز در کمتر از 50درصد آنان از راهنما استفاده می‌شود که درخواست من از رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی این است که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تمامی تورهای داخلی باید با همکاری جامعه راهنمایان از راهنما استفاده کنند، افزود: در این میان حتی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیز که اقدام به برگزاری تور میکنند باید اولا نسبت به دریافت مجوز برگزاری تور اقدام و ثانیا بایستی از راهنما در تورهای خود استفاده کنند.

جهانیان در ادامه به موضوع رشد گردشگران ورودی به کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در شهریورماه امسال شاهد رشد 106 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور بودیم به گونه‌ای که تعداد گردشگران ورودی از 283 هزار و 166 نفر در شهریورماه سال گذشته به 583هزار و 745 گردشگر در شهریورماه امسال افزایش یافته است.
وی گفت: برای اولین‌بار روند گردشگر ورودی به خروجی یک روند معکوس پیدا کرده به گونه‌ای که در شهریور ماه امسال 516 هزار گردشگر از ایران به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند.

وی بار دیگر بر دستیابی به بیست میلیون گردشگر خارجی تا 1398 تاکید کرد و افزود: با توجه به این رشد فزاینده ورود گردشگران خارجی و با توجه به این که در عرصه بین‌المللی تمایل برای سفر به ایران به وجود امده است این امیدواری وجود دارد تا سال 1398 بتوانیم موفق به جذب بیست میلیون گردشگر خارجی شویم.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ادامه به تعامل معاونت گردشگری و مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: رشته تحصیلی راهنمایان گردشگری در مقطع ارشد و دکترا راه اندازی شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش همکاریهای پلیس و بخش گردشگری در کشور گفت: فردا پنجشنبه یازدهم مهرماه در مراسمی اولین دفتر پلیس گردشگری در استان گلستان افتتاح خواهد شد.

جهانیان همچنین در پاسخ به سوال رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در خصوص تعیین تکلیف اختصاص مبلغ 5 میلیارد ریال که در دوره رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی قول پرداخت ان داده شده است گفت: این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی منازل استیجاری و رونمایی از پلاک این منازل گفت: در روزهای پیک مسافرت در برخی از استان‌ها مراکز اقامتی پاسخگوی نیاز گردشگران نیست و در این میان برخی از افراد سودجو با در اختیار گذاشتن منازل شخصی خود به گردشگران سوء استفاده میکنند که بنابراین در استان‌های مقصد گردشگری یک شیوه‌نامه برای نحوه در اختیار گذاشتن منازل استیجاری به گردشگران تدوین اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در طرح ساماندهی اماکن اقامتی خصوصی و استیجاری، منازل استیجاری دارای پلاک و کد شناسایی می‌شوند.

وی افزود: همچنین در استانهای مقصد گردشگری افرادی که قصد جذب گردشگر در اماکن اقامتی خصوصی و منازل استیجاری را دارند با لباسهای متحدالشکل فعالیت خواهند کرد.

جهانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش‌های راهنمایان گردشگری افزود: در هفته‌های آینده مراسم باشکوهی با حضور راهنمایان گردشگری از 31 استان کشور برگزار و در این مراسم راهنمایان گردشگری برتر تجلیل خواهند شد.

در این مراسم همچنین عباس پیرمرادیان رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز با اشاره به اینکه این مراسم با هدف تقویت ارتباط راهنمایان گردشگری و معاونت گردشگری برگزار شده است گفت: با توجه به انتخاب دکتر محمدعلی نجفی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آینده روشنی در انتظار این سازمان است.

علی لطفی سرپرست دفتر امور مراکز خدمات گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت راهنمایان گردشگری گفت: راهنمایان گردشگری در حقیقت پیاده نظام سازمان میراث‌فرهنگی کشور هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر در کشور کارت راهنمایی گردشگری دارند افزود: راهنمایان گردشگری در حقیقت وکیل و نماینده ایران هستند که تاریخ و میراث فرهنگی کشور را با زبانی زیبا به گردشگران خارجی معرفی میکنند.

در پایان این مراسم پلاک مراکز اقامتی خصوصی و منازل استیجاری با حضور دکتر جهانیان رونمایی و از تعدادی از فعالان حوزه گردشگری و راهنمایان و نیز از 3 مدیرکل میراث فرهنگی کشور از استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل تجلیل به عمل امد.

معاون گردشگری کشور همچنین در این مراسم کارت راهنمایان گردشگری را رونمایی کرد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …