جوانان موسیقی سنتی را هم به برج میلاد راه دهید/ رسانه ملی در انحصار خوانندگان خاص

به گزارش ایرانگرد نیوز، نوید دهقان آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی قمر صبح امروز شنبه 13 مهرماه با اشاره به فعالیت‌های چند سال گذشته این گوره موسیقایی طی سالهای اخیر گفت: گروه موسیقی قمر بیش از 7 سال است که فعالیت خود را در موسیقی آغاز کرده و در این مدت هشت کنسرت برگزار کرده که اغلب آنها بر مبنای توجه به موسیقی دستگاهی و اصیل ایرانی بوده است.

 

وی ادامه داد: بر طبق سوابق قبلی گروه که تاکید کار بر روی فرم موسیقی دستگاهی ایرانی است در این کنسرت تلاش کردیم قطعاتی در فرم دستگاه نوا و راست پنجگاه که دارای ویژگیه‌ای منحصر به فردی است، اجرا کنیم. اجرای این دستگاه از موسیقی که به نوعی آخرین دستگاه موسیقی ایرانی در آموزش موسیقی است دارای پیچیدگی ها و دشواری های فراوانی است که اگر نوازنده و خواننده در اجرای آن تبحر نداشته باشد تفاوتی با دستگاه ماهور نخواهد داشت.

 

دهقان تصریح کرد: این کار فرم یکپارچه ای دارد که ساز و آواز بخش مهمی از آن را تشکیل می دهد که از فرم راست پنجگاه به دستگاه‌های دیگر موسیقی ایرانی مدلاسیون می شود.

 

 

رونمایی از سازهای کوبه ای ابداعی

 

سرپرست گروه موسیقی قمر در این نشست خبری با اشاره به بخش های دیگر این کنسرت گفت: یکی از اقدامات جدید دیگری که برای این کنسرت انجام دادیم استفاده از یکسری سازهای کوبه‌ای جدید با هنرمندی فرهاد صفری است که در این برنامه از آنها به نوعی رونمایی خواهیم کرد. بر این اساس در بخش اول یک قطعه سه نوازی از این سازهای ابداعی اجرا و در بخش دوم نیز از این سازها به تناسب قطعات استفاده خواهیم کرد.

 

وی افزود: در روزگاری که موج جدیدی از ساخت سازهای ابداعی در موسیقی ایران شکل گرفته ما تلاش داریم که با استفاده از این سازهای جدید کوبه ای رنگ آمیزی جدیدی از این سازها را به مخاطبان موسیقی ارائه دهیم و این اعتقاد را داریم که این سازهای جدید از ماندگاری زیادی در کنسرت های موسیقی ایرانی برخوردار خواهد بود. این در حالی است که من همیشه علاقه مند بودم بر اساس سازهای موجود در موسیقی نواحی سازهای کوبه ای را استفاده کنم که می تواند در اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی نقش موثری را ایفا کند. البته این کاربرد در موارد زیادی باید دچار تغییراتی شود و با موسیقی سنتی ایرانی نیز همخوانی داشته باشد.

 

دهقان درباره نحوه انتخاب میرمحمد تفتی به عنوان خواننده این کنسرت تصریح کرد: گروه موسیقی قمر در این سالها تلاش کرده که هروقت تصمیم به اجرای برنامه ای داشت حرف تازه ای هم برای گفتن داشته باشد زیرا بیان دیدگاه و حرف تازه در درون هنرمند باید جریان داشته باشد از این جهت وقتی تصمیم گرفتم کنسرت را براساس قطعه راست پنجگاه اجرا کنم به یاد اجراهای خوب میرمحمد تفتی در گروه عارف و تجربه ای که با وی در تولید آلبوم “سبز جاودان” داشتم افتادم و تصمیم گرفتم از هنرمندی وی در بخش خوانندگی کنسرت استفاده کنم.

 

 

این نوازنده با بیان اینکه گروه قمر در این کنسرت کوشیده است که اندیشه موسیقی را به مخاطبان خود ارائه کند از شرایط سخت برگزاری کنسرت در تهران و تالارهای ویژه اجرای موسیقی انتقاد کرد و گفت: امیدوارم دولت و شهرداری تهران با ارائه یارانه های فرهنگی فرصت و اجازه اجرای کنسرت موسیقی اصیل ایرانی با حضور گروه های صاحب نام و البته جوان این عرصه در مکان هایی چون برج میلاد را بدهد.

 

وی ادامه داد: ما سالهاست که فریاد می زنیم که برج میلاد هم می تواند به غیر از در نظر گرفتن استثناها مکانی برای اجرای آثار موسیقایی سنتی با حضور هنرمندان جوان و خوش قریحه این حوزه از موسیقی باشد اگر چه به هیچ عنوان منکر اجرای موسیقی های مردم پسند دراین مکان نیستم و اتفاقا برگزاری آنها را ضروری می دانم اما این انتقاد را هم دارم که توجه به گروههای موسیقی سنتی در اولویت دوستان قرار ندارد.

 

این آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به کنسرت گروه قمر در شهر مدلین کلمبیا تصریح کرد: چندی پیش که برای اجرای کنسرت به این شهر سفر کرده بودیم با وجودی که فقط یک ایرانی در این شهر زندگی می کرد اما ما با کمال شگفتی دیدیم که بیش از یک هزار و 200 تماشاگر با حمایت مالی شهرداری این شهر و به دلیل علاقه ای که به موسیقی داشتند از برنامه ما به صورت رایگان استفاده کردند و این واقعا برای ما جای تعجب داشت که شهروندان مدلینی با این علاقه به گوش دادن موسیقی ایرانی نشستند. البته حمایت مالی که مسوولان فرهنگی این شهر هم که برای برگزاری کنسرت انجام دادند برای ما مثال زدنی بود. در حالیکه اینجا ما باید از هفت خوان رستم برای برگزاری کنسرت عبور کنیم که این آسیب جدی را به کیفیت برگزاری کنسرت وارد می کند.

 

عده ای از خوانندگان ایرانی با تصنیف خوانی مخاطب جذب می کنند

 

میر محمد تفتی خواننده کنسرت گروه قمر هم در این نشست خبری گفت: متاسفانه در روزگاری که رویکرد بسیاری از کنسرت ها موسیقی ایرانی ساخت تصانیف عامه پسند است و آواز دیگر جایی برای اجرای در این کنسرت ها ندارد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که با قطعات آوازی خلاهای موجود در این عرصه را به سهم خود مرتفع کنیم. این در حالی است که تعدادی از این خوانندگان با تصنیف خوانی به راحتی می توانند در دو نوبت برنامه اجرا کنند در حالیکه اگر بخواهند با ساز و آواز کنسرتی را برگزار کنند بیشتر از یک نوبت نمی توانند میزبان علاقه مندان موسیقی باشند.

 

 

این خواننده موسیقی ایرانی با انتقاد از رسانه ملی در معرفی خوانندگان موسیقی ایرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صداهای خوبی در موسیقی اصیل ایرانی وجود دارد که فرصتی برای معرفی خود در رسانه ملی ندارند در حالیکه تعداد معدودی از خوانندگان موسیقی به دلیل اینکه در چند سریال تلویزیونی پرمخاطب به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشتند به عنوان تنها خوانندگان خوش صدای موسیقی ایرانی معرفی می شوند که همین امر موجب محدود شدن فضای معرفی خوانندگان به مخاطبان می شود.

 

وی با تاکید بر حمایت بیشتر رسانه ملی و سیاستگذاران فرهنگی کشور در معرفی هنرمندان مستعد عرصه موسیقی ایرانی تصریح کرد: امیدوارم این روند تبعیض آمیزی که در سیاستگذاری موسیقی کشور و همچنین نحوه پخش آثار موسیقایی که  در رادیو و تلویزیون وجود دارد هر چه زودتر مرتفع شود.

 

کنسرت گروه موسیقی قمر به اهنگسازی و سرپرستی نوید دهقان و خوانندگی میرمحمد تفتی 17 و 18 مهر ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …