ثبت پارک ملی تاجیکستان و ۴ اثرطبیعی دیگر در فهرست میراث جهانی

پارک ملی تاجیکستان

در آخرین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که هم اکنون درکامبوج درحال برگزاری است، پارک ملی تاجیکستان به وسعت بیش از۲٫۵ میلیون هکتار در شرق این کشور و در مرکزفلات ” پامیر” درنقطه تلاقی بلندترین رشته کوه‎های اوراسیا در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت شد.

این پارک به دلیل برخورداری از رودخانه‎ها و یخچال‎های بکر ونیز به دلیل آن که زیستگاه امن صدها گونه گیاهی و جانوری است که برخی از آن‎ها در حال نابودی هستند، همچنین به دلیل آن که از هرگونه تخریب یا دست اندازی فعالیت‎های کشاورزی و یا عوارض منفی ناشی ازاستقرار دائمی انسانی درامان بوده، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
این سایت نخستین سایت میراث طبیعی از کشور تاجیکستان است که  به فهرست میراث جهانی راه یافته است.
این پارک به دلیل برخورداری از رودخانه‎ها و یخچال‎های بکر ونیز به دلیل آن که از هرگونه تخریب یا دست اندازی فعالیت‎های کشاورزی و یا عوارض منفی ناشی ازاستقرار دائمی انسانی درامان بوده، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است

 

علاوه بر پارک ملی تاجیکستان، کوه‎های” اتنا” در ایتالیا با بیش از ۱۹ هکتارمساحت، به عنوان بلندترین جزیره کوهستانی در منطقه مدیترانه ویکی ازفعال‎ترین منطقه آتشفشانی جهان در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد.
همچنین سایت طبیعی “ال پیناکیت ” ودخیره گاه طبیعی  در صحرای ” گرن دسیرتو د آلترا ” نیز از کشور مکزیک ، با تصویب نمایندگان شرکت کننده، درفهرست اخیر کمیسیون میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
به گزارش یونسکو علاوه بر این یک اثرطبیعی نیز به نام” شینجیانگ تیانشان” واقع در چین و نیز دریای شن” نامبیب” در کشور نامبیا ونیز منطقه کوهستانی و حفاظت شده حیات وحش کوه کنیا ازکشور کنیا، از دیگر آثار طبیعی است که در نشست اخیر یونسکو به فهرست میراث جهانی افزوده شده است.
در این نشست که تا ۲۷ ژوئن در کامبوج ادامه دارد، تا کنون مجموعا ۵ اثر طبیعی جدید،در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …