سازمان میراث و گردشگری در رانت و انحصار گرایی غرق شده‌است

میراث و گردشگری 1

“محمدحسن کرمانی ” رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درخصوص مسائل و مشکلاتی که بخش خصوصی طی سالهای گذشته با آن روبه‌رو بوده و انتظاری که از دولت یازدهم برای اصلاح امور وجود دارد گفت: «دولت جدید در مرحله اول باید رییس سازمان میراث و گردشگری، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و رییس سازمان حج و زیارت را تغییر دهد و از آنجایی که هر سه آنها معاون وزیر هستند امیدواریم در انتخاب وزیر و معاونان آنها دقت کافی شود.»

او معتقد است: «باید در ریاست این سازمان‌ها از افراد عاقل، آگاه، دانا و اهل تعامل با بخش خصوصی استفاده شود نه افرادی که به هر ترتیبی به دنبال ازبین بردن بخش خصوصی بودند. در 8 سال گذشته و در ریاست دولت نهم و دهم با مشکلات بسیار در خصوص انتصاب افرادی مواجه بودیم که اهل تعامل با بخش خصوصی نبودند. این مشکلات نه تنها در راس سازمان بلکه در معاون‌های آن اعم از معاونت گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری و … نیز به چشم می‌خورد.»
کرمانی با تاکید برآنکه بخش خصوصی در حوزه‌های تخصصی می‌تواند اعمال نظر کند تصریح کرد: «این کار با برگزاری جلساتی کاربردی قبل از انتصاب رئسای سازمان‌ هواپیمایی کشور و میراث و گردشگری می‌تواند کار ساز باشد. بخش خصوصی می‌تواند با اعمال نظر درخصوص ظرفیت‌ها و تخصص منتخبین دولت برای ریاست سازمان، رییس لایق و شایسته را معرفی کند. نباید ریاست سازمان‌ میراث و گردشگری و سازمان هواپیمایی کشور را بر طبق خوش خدمتی که برای گرفتن پست و مقام انجام می‌شود انتخاب کرد. هر بخشی می‌تواند بخش خودرا ممیزی کند چراکه فعالان گردشگری تجربه کافی برای این مهم را دارند.»
 دولت یازدهم می‌تواند با برگزاری چند جلسه مقدماتی با بخش خصوصی و تشکلات فعال در حوزه گردشگری باید و نبایدهای این حوزه را دریابد. این جلسات درخصوص انتخاب رئسای سازمان‌های مرتبط با گردشگری نیز می‌تواند کارساز باشد. این مهم جلوی تصمیمات نادرست و چالش‌هایی که به دلیل تصمیمات نادرست اتفاق می‌افتند را خواهد گرفت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است: «رئسای سازمان میراث و گردشگری و هواپیمایی کشور تاکنون به دلیل خوش خدمتی و حفظ پست و مقام خود حاضر بودند هر ضربه‌ای را به بخش خصوصی وارد کنند.»
او با اشاره به آنکه طی سالهای اخیر بارها و مکرر نامه‌ها و درخواست‌های پیاپی برای دیدار با رئسای سازمان‌های متولی گردشگری ارسال کرده‌است گفت: «در طول این سالها به هیچیک از درخواست‌های ما پاسخ داده نشد. اصولا طی سالهای گذشته به دلیل عدم آشنایی مسئولان با آداب اجتماعی شاهد آن بودیم که هر مسئولی که نقد می‌شد به جای آنکه پذیرنده انتقادات باشد در صدد حذف منتقدین بر می‌آمد.»
کرمانی با گله از آنکه سازمان میراث و گردشگری طی سالهای گذشته به دلیل کنار گذاشتن و به حاشیه راندن انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در صدد برگزاری جلسه با انجمن‌های استانی روی آورد اذعان داشت: «سازمان میراث و گردشگری طی 8 سال گذشته نه تنها با کنار گذاشتن منتقدین سعی در نیکو جلوه دادن فعالیت‌های خود داشت بلکه مرا به عنوان رییس صنف تا جایی که می‌توانستند آزار دادند.از آنجمله می‌توان به تعلیق 11 ماهه دفتر من اشاره کرد که بدون هیچ جرمی انجام شد. موازی کاری‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌‌توان به آن اشاره کرد.»
این آژانسدار افزود: «این درحالی است که مسئولان گردشگری که کارمندان دولت هستند موظفند به سوی بخش خصوصی بیایند نه آنکه بخش خصوصی برای دیدار با او التماس رییس دفترش را بکند. بخش خصوصی که مالیات می‌دهد نباید برای آنکه بتواند دیداری کوتاه با رییس سازمان میراث و گردشگری داشته باشد مزیج گویی کند. مسئولان گردشگری باید برای پیشبرد و رونق این حوزه خواستار دیدار با بخش خصوصی باشند. همه چیز در این سالها برعکس بود. دولت یازدهم باید در تعیین وظایف مسئولان دقت بیشتری به خرج دهد. نباید چوب الف بر سر بخش خصوصی باشد.»
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر آنکه سازمان میراث و گردشگری طی سالهای گذشته کاری جز رانت و انحصار گرایی انجام نداده‌است گفت:‌ «طی سالهای گذشته شاهد شکل گیری طبقات و جریاناتی در سازمان میراث و گردشگری بودیم که فرمانبردار آنها بودند. چنانکه با ایجاد تشکلات وابسته به سازمان، بزرگترین ضربات به بخش خصوصی طی سالهای گذشته وارد شد. در حقیقت با این کار منابع موجود حیف و میل شد.»
کرمانی در ادامه افزود: «سازمان میراث و گردشگری در طول سالهای گذشته در جهت تامین منافع عده‌ای خاص فعالیت می‌کرد و جوی مزیج گو، سخیف تربیت کرد تا افرادی که مستقل هستند از اطراف آن پراکنده شوند. درست کردن سمگا که اهداف آن مشخص نیست و فعالیت کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی که در بحث تورهای ورودی و خروجی وارد شده‌است ادرحالی است که ورود و فعالیت این کانون به حوزه ورود و خروج تور و معرفی آژانس و شرکت هیچ ربطی ندارد از جمله مواردی هستند که سازمان درخصوص تامین منافع عده‌ای خاص فعالیت کرده‌است.»
سازمان میراث و گردشگری را به دست اداره بازرسی و دیوان محاسبات دهید
این فعال حوزه گردشگری بهترین کار برای بررسی فعالیت سالهای اخیر سازمان میراث و گردشگری را سپردن کارنامه این سازمان به اداره بازرسی و دیوان محاسبات کشور دانست و یادآور شد: «این بازرسی نه تنها درخصوص گردش مالی سازمان میراث و گردشگری مورد نیاز است بلکه سازمان هواپیمایی کشوری نیز از این مهم مستثنی نیست چراکه طی سالهای گذشته وجوه کلانی را بابت تمدید مجوز و پروانه فعالیت از دفاتر خدمات مسافرتی دریافت کردند درحالی که نسبت به مبانی قانونی آن معترض بودیم و هیچ پاسخی در این خصوص دریافت نکردیم.»
کرمانی افزود: «دولت جدید باید پیگیر تمام پول‌ها و هزینه‌هایی باشد که طی این سالها به عناوین مختلف از بخش خصوصی گرفته شد و چگونگی هزینه شدن و خرج شدن آن مشخص نشد.»
رییس سازمان میراث و گردشگری معاون رییس جمهور است، رییس هواپیمایی کشوری معاون وزیر است، دارا بودن چنین سمت‌هایی برای رئسای این سازمان‌ها راه را برای پاسخگو نبودن باز گذاشته است. درحالی که باید جایگاهی برای رئسای این سازمان تعریف کرد که به مجلس پاسخگو باشند.
مشکل عمده، پاسخگو نبودن مسئولان است
کرمانی با تاکید برآنکه باید بررسی شود که از بزرگ شدن میراث و گردشگری در قالب یک سازمان مستقل چه کارهای مثبتی حاصل شده  اظهار کرد: «اگر در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که در طول 8 سال گذشته با بزرگ شدن سازمان هیچ چیزی عاید میراث و گردشگری نشده بهتر است چنین سازمانی را در قالب سازمانی کوچکتر فعال کنند تا مدیران آن پاسخگو باشند نه آنکه با فعالیت در قالب معاون وزیر پاسخگوی هیچیک از کارهایی که انجام می‌دهند نباشند.»
او با اشاره به ماده 2 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: «در این ماده عنوان شده که دولت مکلف است، در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین نامه‌ها نظر کتبی اتاق‌ها و آن دسته از تشکل‌های ذیربطی که عضو اتاق‌ها نیستند اعم از کارگری، کرفرمایی را درخواست و بررسی کند و هر کجا لازم دید آنها را به جلسات تفضیلی دعوت کند. بهتر است صورت جلساتی که دو سازمان فوق با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران داشتند را ارائه دهند. این درحالی است که به دلیل برگزار نشدن چنین جلسانی صورت جلسه‌ای برای ارائه وجود ندارد.»
از دیگر سو باید دید وعده‌هایی که هر روز بیش از روز گذشته با آنها پز می‌دهند چه شده‌است. ورود هفت و نیم میلیون گردشگر چه شد؟ چرا سازمان هواپیمایی کشوری جلوی پروازهای چارتر را می‌گیرد؟ چرا جلوی فعالیت شرکت‌ها گرفته می‌شود؟
کرمانی از نبود کارشناس متخصص، برنامه‌ریزی مناسب و ارائه آمارهای بی ربط که تنها نتیجه ارائه آنها ایجاد مخارج و صدور مجوزهای بی‌رویه بود به عنوان مشکلات گردشگری طی 8 سال گذشته نام برد. هرچه آمار بزرگتر شود هزینه آن نیز بیشتر می‌شود و آدمهایی که در حاشیه آن هستند نیز از شرایط موجود سواستفاده می کنند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …