ایرانگرد نیوز

ناآرامی‎ها، آسیب جدی به گردشگری ترکیه نزده است

ترکیه

داده‎ها نشان می‎دهد که اقتصاد ترکیه به طور کلی و گردشگری این کشوردرجریان اعتراض‌های اخیر دچارزیان های گسترده ای نشده است .

به گزارش شینهوا، طبق گزارش بانک مرکزی و بررسی آژانس‎های جهانی رتبه بندی اقتصاد، اقتصاد ترکیه به طور کلی و صنعت گردشگری این کشوربه طور خاص،درجریان اعتراض‎های اخیر استانبول و آنکارا، دچارزیان‎ مالی جدی نشده است.
طبق همین گزارش، هرچند اعتراضات با خشونت همراه بود اما نخست وزیر این کشور، اعتراضات اخیر را آزمونی برای سنجش میزان مقاومت اقتصاد ترکیه دربرابر امواج شوک و قدرت بازارهای این کشور دانست.
 مدیر بانک مرکزی ترکیه ، میزان خروج سرمایه و پول از بازارهای ترکیه از اوایل ماه مه حدود 7.9 میلیارد دلار امریکا برآورد شده است. با این حال هنوز روشن نیست که چه مقدار از این خروج سرمایه براثر بروز امواج اعتراض‎ها در این کشور بوده است .زیرا مواردی ازخروج سرمایه خارجی در اقتصادهای نوظهور از جمله برزیل و افریقای جنوبی نیز رخ داده است.
درآمد ترکیه از گردشگری در چهارماهه نخست سال 2013 حدود 4.9 میلیارد دلار بوده است که نزدیک 40 درصد رشد سالانه و حدود 14 درصد بیشتر از میزان رشد این صنعت در مدت زمان مشابه درسال 2012 است
“حسین سامر” متخصص و اقتصاد دان ترکیه نیز درهمین زمینه گفت:«به نظر می‎رسد که آثار منفی بر خروج سرمایه و بازار سهام بیشتر به چشم انداز جهانی در کشورها واقتصادهای نوظهور مرتبط بوده وناشی از اعتراض‎های داخلی  نباشد. علاوه براین شاخص سهام در بازار بورس ترکیه نیز هم اکنون به وضعیت پیش از اعتراض‎ها بازگشته است.»
وی درعین حال افزود که دولت ومقامات باید هوشیارانه مراقب آثار درازمدت این ناآرامی‎ها بر اقتصاد کشور باشند.
ازدیگر سو آژانس‎های رتبه بندی اقتصادی نیز در ارزیابی‎های خود چشم انداز مثبتی را از وضعیت اقتصادی ترکیه در میانه اعتراضات ارائه کرده‎اند.
آژانس  جهانی رتبه بندی اقتصاد” Fitch “اعلام کرده است که طی روزهای اخیر ناآرامی‎ها هیچ تهدیدی برای اقتصاد این کشور در پی نداشته اما هشدار داده است که ادامه این ناآرامی‎ها می تواند سبب تجدید نظرکارشناسان این آژانس در این ارزیابی‎ها شود.
 دراین میان کارشناسان اقتصادی ترکیه  می‎گویند، به نظر نمی‌رسد که سرمایه گذاران خارجی در ترکیه از اعتراضات دچار ترس و وحشت شده باشند. درواقع علاقه به ادامه سرمایه گذاری‎ها با تعهدات دولتی همچنان قدرتمند است.
سامر می‎گوید:«ترکیه همچنان یک بازار سودآور برای سرمایه گذاران خارجی است و کسب درآمدهای پیش بینی شده از محل سرمایه گذاری در ترکیه برایشان بسیار جذاب است.»
علاوه براین ارزش لیره ترک دربرابر دلار امریکا نیزدر جریان نوسانات نرخ ارز بالا بوده است.
با این حال معترضان هنوز به طور کامل در شهر ساحلی و توریستی استانبول آرام نشده‎اند و نگرانی‎ها در مورد مشکلات احتمالی برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور همچنان پابرجاست.
“تیمور بایندر” رییس اتحادیه هتلداران ترکیه خبر از لغو برخی رزوها داده ولی اعلام کرده است که صنعت گردشگری درصورت بروز تنش‎های بیشتر می‎تواند به آسانی خود را بهبود دهد.
“عثمان اییک “مدیر هیات مدیره فدراسیون هتلداران ترکیه نیز با خوش بینی بیشتری اعلام کرد که  استانبول شهری پویا و زنده است و به سرعت می‎تواند به وضعیت پیش از اعتراضات بازگردد.
طبق آمارهای منتشر شده ترکیه در سال 2012 بیش از 37.7 میلیون گردشگر خارجی جذب کرده است. این کشور هم اکنون در شمار ده مقصد برتر گردشگری جهان است.
درآمد ترکیه از گردشگری در چهارماهه نخست سال 2013 حدود 4.9 میلیارد دلار بوده است که نزدیک 40 درصد رشد سالانه  و حدود 14 درصد بیشتر از میزان رشد این صنعت در مدت زمان مشابه درسال 2012 است. دراین میان تعداد گردشگرانی که به ترکیه سفر کرده‎اند نیز حدود 18.7 درصد از مرز 5 میلیون نفر در سه ماهه نخست سال جاری گذشته است.
از آنجا که ترکیه نامزد میزبانی مسابقات المپیک 2020 دربرابر توکیو و مادرید است، مقامات فیفا و کمیته جهانی المپیک اعلام کرده‎اند که ناآرامی‎های اخیر در ترکیه هیچ تاثیری بر تصمیم گیری در این زمینه ومیزبانی این کشور ندارد. زمان رای گیری نهایی در این زمینه 7 سپتامبر 2013 اعلام شده است.
خروج از نسخه موبایل