مرد 64 ساله‌ای که 46 ساله شد/ طراح، شوالیه یا ملوان کشتی کریستف‌کلمب

به گزارش ایرانگرد نیوز، سومین آیین تولد ماه به مناسبت سالروز تولد 64 سالگی ابراهیم حقیقی طراح پیشکسوت کشور شامگاه دوشنبه 15 مهرماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

 

این مراسم با حضور عباس کیارستمی، غلامحسین نامی، بهرام کلهرنیا، فرزاد ادیبی، امرالله فرهادی، عبدالمجید حسینی‌راد، علی ذاکری، ساعد مشکی، امید روحانی، احسان آقایی، الهه خاتمی، احمد فلسفی، سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیز امیر عبدالحسینی مدیر امور هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر امور موزه‌های این سازمان در محل موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم بهرام کلهرنیا مدیر سابق انجمن صنفی طراحان گرافیک گفت: نمی‌توانم شادی خود را از اینکه اینجا هستم و می‌توانم ذکر خیر ابراهیم حقیقی را بگویم، پنهان کنم.

 

 

وی افزود: در طول تاریخ تمام جامعه‌ها فراز و فرودهایی داشته ولی نگاه نقاد ما چیزهایی را بزرگ کرده و چیزهایی را هم از چشم گذرانده و از کنارش راحت گذشته و اتفاقا برخی چیزها را هم سرزنش کرده‌ایم ولی امروز می‌خواهیم که در مورد یکی از عناصر فرهنگی یک جامعه صحبت کنیم که نمی‌توانیم از کنارش بگذریم.

 

این هنرمند طراح گرافیک ادامه داد: پدیده‌های فرهنگی در تمام تاریخ حضور دارند. همه اهل و فرهنگ اندیشه تولید می ‌کنند و این اندیشه است که می‌ماند که یکی از این اندیشمندان ابراهیم حقیقی است. هرچند تازیانه‌ها در تاریخ برخی اندیشه‌ها را نواخته‌اند.

 

کلهرنیا ابراهیم حقیقی را در رده تخت‌جمشید و مسجد شیخ‌لطف‌الله دانست و بیان کرد: ابراهیم حقیقی به گنجینه فرهنگی تاریخ وزن می‌بخشد. ما فعالان فرهنگی و هنری از جمله حقیقی‌ها تلاش می‌کنیم که ادعاهای راستی و دوستی را به حقانیت برسانیم که ابراهیم حقیقی بارها سنگ‌های فرهنگی را روی هم گذاشته و این کار را کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ابراهیم حقیقی برای آیندگان چیزهای مهمی را گذاشته است و من افتخار می‌کنم از اینکه در فضایی هستم که او هم در آن تنفس می‌کند پس به افتخار ایشان دست می‌زنم و سعی می‌کنم که خاطرات زیادی که با او دارم یادآوری کنم.

 

 

در ادامه فرزاد ادیبی، هنرمند گرافیست و از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی گرافیک ایران در مورد ابراهیم حقیقی گفت: خیلی خوشحالم که در مورد کسی حرف بزنم که حتی لازم نیست من و افرادی مثل من درباره او حرف بزنیم.

 

وی در سخنان خود به خاطراتش با ابراهیم حقیقی در انجمن طراحان گرافیکی که زمانی حقیقی مدیر آن و ادیبی مدیر گروه فرهنگی آن بود، صحبت کرد و در پایان به احترام حقیقی تعظیم کرد.

 

غلامحسین نامی از پیشکسوتان هنرهای تجسمی سخنران بعدی این مراسم بود که یکی از افتخاراتش را دوستی صمیمی با ابراهیم حقیقی دانست و گفت: ابراهیم حقیقی برای من معماری است که کار معماری را در کار گرافیک آورده است یعنی همان ساختار منطقی که در معماری هست و منطقی که در آنجا هست به گرافیک وارد کرد.

 

وی افزود: برای من ابراهیم حقیقی کسی است که بعد از ورودش به طراحی گام‌هایی برداشت که مکمل گام‌های ممیز است و با انسجام فکری و عاشقانه فکر کردن به آموزش گرافیک و اهمیت نقش آموزش به هنرجویان جوان اصرار ورزید.

 

نامی با ذکر این جمله که خوش به حال شاگردان ابراهیم حقیقی که چنین استادی دارند و با چنین پدیده‌ای روبرو هستند سخنان کوتاه خود را به پایان رساند.

 

 

عباس کیارستمی نیز از جمله مدعوین این برنامه بود که در سرسرای نور موزه هنرهای دینی امام علی (ع) حضور یافت ولی حاضر نشد که برای سخنرانی اقدام کند.

 

امید روحانی، پزشک، منتقد هنر و بازیگر سینما سخنران بعدی این مراسم بود که از ابراهیم حقیقی خواست که فریب برنامه‌های اینچنینی را نخورد زیرا این برنامه‌ها برای پیرمردها برگزار می‌شود.

 

وی گفت: نکته جذاب در مورد حقیقی این است که به حیطه‌ای از هنر تعلق دارد یعنی گرافیک که هنرمندان این عرصه بر آن غیرت ناموسی دارند و اجازه ورود هرکسی را به داخل خود نمی‌دهند و از سوی دیگر ابراهیم حقیقی عکاس نیز هست که آنها هم همین منش را دارند و کسی را به داخل خود راه نمی‌دهند. حقیقی گام‌ها را شکسته و در تمام حوزه‌های هنری وارد شده و در همه هم موفق بوده است.

 

روحانی ادامه داد: او با عکاسی شروع کرد ولی فکر می‌کنم که ابراهیم حقیقی بیشتر دوست داشت که فیلم بسازد و حسرت این را می‌خورد که فیلم بلند نساخته است. باور کنید که اگر حقیقی 10 قرن پیش به دنیا می‌آمد یک شوالیه بود و یا ملوانی بود که در کشتی کریستف کلمب کار می‌کرد زیرا همیشه دوست دارد که به دنبال کشف چیزهای تازه باشد.

 

 

وی حقیقی را یک تصویرساز دانست نه طراح گرافیک که بیشتر دوست دارد تصویر بسازد تا طراحی کند و در پایان سخنان خود گفت: فکر می‌کنم بعد از آمدن “فتوشاپ” دیگر چیز زیادی برای طراحی و عکاسی نمانده است پس آدم‌هایی مثل حقیقی دوست دارند که تصویرهای جدیدی بسازند که در اذهان بماند.

 

امرالله فرهادی هنرمند گرافیست نیز در یکی دو جمله در مورد ابراهیم حقیقی گفت: خوشحالم که حقیقی هنوز سرزنده و سرحال است و هنوز با پشتکار عالی و سرزنده کار می‌کند ولی باید اقرار کنم که هنوز هم از ابراهیم حقیقی می‌ترسم.

 

ابراهیم حقیقی که مراسم به مناسبت تولد او در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شده بود نیز در سخنانی گفت: ماه مهر ماه مهربانی و مهرورزی است که در این ماه علاوه‌بر من، سهراب سپهری، حافظ و امیر عبدالحسینی نیز به دنیا آمده‌اند.

 

وی با کنایه زدن به لحن شاعرانه ادیبی، وی را عامل نفوذی و جاسوس انجمن شاعران در میان انجمن طراحان گرافیکی که به دست مرتضی ممیز ساخته شده دانست و از تعریف روحانی در مورد خودش مبنی بر تصویرساز بودنش به نیکی یاد کرد.

 

 

طراح سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، خود را فردی بی‌قرار در هنر عنوان کرد و گفت: من همیشه چیزهایی در ذهنم می‌گذرد که آنها را در قالب تصویر بروز می‌دهم.

 

در پایان مراسم حقیقی در آغوش خواهران خود قرار گرفت و با کمک آنها کیک تولد خود را برید و شمع 64 سالگیش را که به شوخی جای شش و چهار آنها را عوض کرده بود فوت کرد.

 

ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، متولد ۱۳ مهر ماه ۱۳۲۸ در تهران است. وی دیپلم ریاضی خود را در سال ۱۳۴۶ اخذ کرده و کارشناس ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

 

 

او از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌ است. برای فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایشهای مختلف، صحنه را طراحی کرده‌ و برای خیلی فیلم‌ها و سریالها تیتراژ ساخته‌ است. حقیقی نمایشگاه‌های متعددی را هم برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌ دست آورده‌ است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …