طراحی و تولید بازی های رایانه ای مرتبط با میراث فرهنگی برای کودکان و نوجوانان

طراحی و تولید  بازی های رایانه ای مرتبط با میراث فرهنگی برای کودکان و نوجوانان

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اهمیت و نقش رسانه و بازی های رایانه ای در انتقال مفاهیم و ارزش های مرتبط با میراث فرهنگی در کشور پیشنهاد داد بازی های رایانه ای مرتبط با مواریث فرهنگی، هنرهای سنتی و جاذبه های گردشگری برای کودکان و نوجوانان طراحی و تولید شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «دکتر محمد علی نجفی» پیش از ظهر امروز با بیان این مطلب در جشنواره “میراث فرهنگی، گنج یادگیری ” که با حضور ده ها کودک و نوجوان، مربیان، معلمان و کارشناسان حوزه کودک و جمعی از مدیران و معاونین سازمان میراث فرهنگی کشور در سالن آمفی تاتر ارگ آزادی تهران برگزارشد افزود: طراحی و تولید این گونه بازی های رایانه ای می تواند به شناسایی و انتقال مفاهیم مرتبط با مواریث فرهنگی، هنرهای سنتی و جاذبه های گردشگری به کودکان و نوجوانان موثر باشد.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از مهمترین مسائلی که وجود دارد میزان دسترسی کودکان ونوجوانان به رسانه های نوین، مانند اینترنت و موبایل است افزود: گاهی اوقات شاهد هستیم که کودکان نوجوانان به سراغ بازی های مختلف در گوشی موبایل والدین خود و یا به سراغ بازی های رایانه ای در اینترنت می روند که این موضوع نمی تواند جای نگرانی داشته باشد بلکه می توان با طراحی وتولید بازی های مناسب ملی که به مفاهیم میراث فرهنگی مرتبط باشد از این فرصت برای آشناسازی کودکان ونوجوانان با مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور از طراحی و تولید بازی های رایانه ای با موضوع انتقال مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کودکان ونوجوانان حمایت می کند و در این میان بخش خصوصی نقش تاثیر گذاری در تولید این بازی ها دارد و سازمان میراث فرهنگی نیز از طراحی و تولید این گونه بازی ها به طور حتم حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های مختلف هنری در مراسم افتتاحیه این جشنواره توسط کودکان و نوجوانان گفت: مطمئن هستم که همه حاضرین در این مراسم مانند من از اجرای این برنامه های هنرمندانه توسط کودکان و نوجوانان لذت بردند و مطمئن هستم همگی مانند من به این استعدادها و قابلیت های افتخار می کنند.

دکتر نجفی افزود: امیدوار هستم همه دست اندرکاران اعم از دولت و بخش خصوصی بتوانند با برنامه ریزی های مناسب به بارور شدن و بالفعل شدن این استعدادهای کمک کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه صحبت های خود با اشاره به برنامه ریزی های سازمان متبوع خود برای کودکان ونوجوانان اضافه کرد: آنچه را که امروز شاهد آن هستیم نقطه آغازی است برای شناساندن مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کودکان و نوجوانان و معتقد هستیم که این نقطه آغاز باید به یک حرکت عمیق و طولانی تبدیل شود.

وی گفت: کودکی تنها یک دوره سنی مربوط به دوران اوایل زندگی هر فرد نیست بلکه تجربه های ارزشمند کودکان در دوران کودکی می تواند به تشکیل شخصیت ارزشمند آنان در آینده کمک کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروزه باید بر اساس آموزه هایی که از دیروز آموخته ایم کودکان و نوجونانی که نسل های آینده این مرز و بوم هستند را تربیت کنیم که این کار مشکلی است و باید با برقراری یک پل ارتباطی بین گذشته و آینده با درک مناسبی از فرهنگ و تمدن و گذشته به تربیت نسل های آینده بپردازیم.

وی ادامه داد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که کودکان و نوجوانان در برنامه ریزی ها خصوصا در برنامه ریزی های مرتبط با حوزه فرهنگ محور قرارگیرند چرا که حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی ارزش و اهمیتی که دارد کمتر از حوزه تعلیم و تربیت نیست.

وی ادامه داد: بر اساس تاکید کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت آنچه که اهمیت دارد برقراری رابطه تعاملی با کودکان و نوجوانان است و نقشی که بزرگترها و پدران و مادران در تربیت کودکان دارند می تواند با ایجاد یک رابطه تعاملی بیش از پیش موثر واقع شود.

دکتر نجفی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فراگیر شدن دستیابی کودکان و نوجوانان به رسانه های مختلف و بازی های رایانه ای اضافه کرد: با برنامه ریزی های مناسب می توان از این فرصت برای آموزش هرچه بهتر کودکان و نوجوانان و آشناسازی آنان با مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد.

وی ادامه داد: امروزه یکی از مهمترین مشکلاتی  که در حوزه تعلیم و تربیت با آن روبه رو هستیم موضوع گسست نسل ها و ایجاد شکاف بین نسل امروز با نسل های آینده و کودکان ونوجوانان است که به نظر من یکی از مهمترین عواملی که این فاصله را تقویت می کند، گسست فرهنگی است.

وی افزود:  برای جلوگیری از این گسست و شکاف باید کودکان و نوجوانان را با آداب و سنن، میراث و تمدن غنی و رسوم پدران و نیاکان آشنا کرد تا با شناخت مناسبی که از گذشته به دست می آورند و با ایجاد یک هویت فرهنگی و تاریخی در زوایای کودک و نوجوان جلوی این گسست را گرفت.

معاون رئیس جمهور هم چنین با تاکید بر این که باید در سنین کودکی ونوجوانی افراد را با مسائل مربوط به میراث فرهنگی آشنا کرد افزود: فرد باید در سنین کودکی و نوجوانی قبول کند که متعلق به یک کشور بزرگ  به نام ایران است که برخوردار از یک تمدن و فرهنگ غنی است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه این کاری است که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است و دستورالعمل تشکیل شورای برنامه ریزی کودک و نوجوان که به تقویت نسل جدید با میراث فرهنگی خواهد پرداخت تدوین شده است.

وی گفت: هدف از تشکیل این شورا، تقویت ارتباط کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و ایجاد یک باور عممیق در آنان است که به گذشته و تمدن خود افتخار کنند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امیدوارم هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در خصوص پیوند  کودکان و نوجونان ومیراث فرهنگی باشیم تا با شکل گیری هویتی فرهنگی کودکان ونوجوانان کشورمان تبدیل به یک انسان وارسته با فرهنگ ایرانی- اسلامی شوند و بتوانند آینده کشور را بهتر از آنچه که اکنون هست رقم بزنند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم این گونه برنامه ریزی ها بتواند موجب تقویت ارتباط کودکان ونوجوانان با میراث فرهنگی شود و کودکان و نوجوانان از برگزاری این جشنواره لذت ببرند و  به کودکان عزیزی که به جشنواره دعوت شده اند پیشنهاد می کنم از موزه اسباب بازی های قدمی نیز بازدید کنند.

گفتنی است در این مراسم که راس ساعت اعلام شده آغاز شد قرائت قرآن کریم توسط امیر علی یادگاری از قاریان نوجوان انجام شد و آرین شریعتی کودک هنرمند ایرانی به اجرای هنر نقالی پرداخت وگروه موسیقی عرفان نیز به اجرای برنامه هنری پرداختند.

امین عارف نیا رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان دبیر این جشنواره در ابتدای مراسم به ارائه گزارش در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …