“کودکان کویر” با خمیرهای رنگی روی میز نور جان گرفتند

سعادت رحیم‌زاده نویسنده و کارگردان “کودکان کویر” درباره این مجموعه انیمیشن گفت: این کار یک اپیزود 10 دقیقه‌ای از مجموعه “زمزمه‌های سرزمینم” است که به نمایش مستندوار زندگی و آداب و رسوم، جغرافیا، پوشش و لباس، کسب و پیشه و ویژگی‌های قومی مردمان کویرنشین ایران یعنی بلوچ‌ها می‌پردازد.

 

 
وی افزود: تکنیک اجرایی این اثر کاملا دستی است و به وسیله خمیرهای رنگی روی میز نور و زیر دوربین با انگشتان دست و فریم به فریم اجرا شده که یکی از دشوارترین و زمان‌برترین و شاید زیباترین تکنیک‌های انیمیشن هنری است. روایت مستندگونه است و همه شخصیت‌ها به یک میزان اهمیت دارند؛ شخصیت اصلی و فرعی وجود ندارند و به نوعی همه اصلی‌اند.

 
رحیم‌زاده یادآور شد: در این اثر از قصه گویی پرهیز کردم تا شخصیت‌ها عمیق‌تر و واقعی‌تر باشند و تمام کاراکترها مابه‌ازای حقیقی دارند. در نظر داشته‌ام که طیف وسیعی از مخاطب را داشته باشم ولی عمده مخاطبان آن نوجوان و بزرگسال است چراکه به اعتقاد من این نوجوانان و جوانان هستند که آگاهی از هویت ملی و قومی سرزمینشان نه فقط نیاز که برای آنها ضرورت است.

 

 
این انیماتور با اشاره به شاخصه‌های “کودکان کویر” که همزمان در چند جشنواره حضور دارد، تصریح کرد: تکنیک اجرایی این اثر به ندرت استفاده می‌شود. موضوع آن نیز شاید مناسب حضور در جشنواره بوده و نیز تازگی در شیوه روایت فیلم که مستندوار است و به هر حال مرسوم نیست از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. خود من زمان طولانی فکر کردم تا به جرأت اجرای این سبک رسیدم.

 
وی تأکید کرد: این اثر در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره بین المللی رشد و همزمان چند فستیوال خارجی مانند لایپزیک در آلمان حضور دارد.

 

 
رحیم‌زاده درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: من این جشنواره را دوست دارم، چون به فیلم کوتاه علاقمندم و سال‌های زیادی است که فرصت دیدن فیلم‌های بسیاری از ایران و جهان را به ما می‌دهد اما نکته آن است که یک جشنواره اعتبار، صحت و نیز عدالت و اعتدال خود را در انتخاب و چینش صحیح متخصصان به عنوان هیأت انتخاب در قدم اول کسب می‌کند تا آثار شایسته به معرض دید درآیند.

 
این انیماتور در پایان گفت: هیات انتخاب با انتخاب آثار ضعیف سطح کیفی و در نتیجه توقع مخاطب را پایین نیاورند و نیز قدم دوم هیات داوری است که می‌تواند جدا از تشویق آثار سزاوار، جریان‌ساز روند تولید آثار در سال‌های بعد از خود باشند.

 

 
دستیار کارگردان، روتوش تصاویر و مدیر تولید “کودکان کویر” تولید مرکز پویانمایی صبا عبارتند از سارا رحیم زاده، نقاشان شیرین سلیمانی نذیر، مونا باقری، پارمیس احمدیه، تیما ایلدارفرد، فیلمبرداری رضا تیموری، صدا گذاری و میکس مهرشاد ملکوتی و تدوین حمید فنایی است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …