با حضور در اولین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان؛ سلطانی فر از لوح ثبت ملی نرگس زارهای طبیعی رونمایی کرد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری روز جمعه ۳بهمن ماه با حضور در اولین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان  از لوح ثبت ملی نرگس زارهای طبیعی  رونمایی کرد.

مسعود سلطانی فر در این مراسم؛شهرستان  بهبهان را دارای ظرفیت های خوبی در زمینه جاذبه های  طبیعی و میراث فرهنگی دانست و گفت: مسوولین استانی و کشور در جهت بالفعل کردن این ظرفیت ها باید  تلاش مضاعفی داشته باشند..

وی ثبت ملی، گل نرگس را یکی از مهمترین  ابزارها برای توسعه شهر بهبهان عنوان کرد و گفت:بهبهان هویت تاریخی بیش از  ۴ هزار سال دارد و  مردم فرهنگ دوست ، اصیل و مهمان نواز زیر ساخت اصلی آن هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سپس به آیین  اهدای ۸هزار گل نرگس از بهبهان به حرم امام رضا(ع) اشاره کرد و نوید داد: این آیین که نشانه ارادت مردم بهبهان به امام رضا (ع)است به عنوان میراث  معنوی کشور ثبت می شود.

وی تاکید کرد که برنامه های متعددی باید  برای شناسایی و معرفی نرگس زارهای بهبهان  انجام شود،تا بتوانیم از این میراث طبیعی بهره بهتری ببریم .

معاون رییس جمهوری افزود: با توجه و اهتمام رییس جمهوری و همچنین هم افزایی هیات دولت، ظرفیت ارزشمندی بوجود آمده است که باید از آن به عنوان پتانسیلی جهت جذب گردشگر  و توسعه اقتصاد پایدار بهره مند شویم.

وی در ادامه استان خوزستان را از جنبه های مختلف دارای گنجینه های ارزشمندی دانست و گفت: خوزستان مرکز ثقل سرمایه گذاری دولت است و در همه شئونات توسعه از  توانمندی های بالایی برخوردار است.

سلطانی فر در ادامه سخنانش  به ۳۲ هزار اثر ثبت ملی و ۱۷ اثر ثبت جهانی اشاره کرد و اظهار داشت:این توانایی بالای بالقوه  فرهنگی و  تاریخی کشور ما در دنیا محسوب می شود،از میان ۱۷ اثری که ثبت جهانی شده اند دو اثر سازه های آبی شوشتر و چغازنبیل در استان خوزستان قرار دارد.

وی با اعلام این خبر که شهر باستانی  شوش نیز در آستانه ثبت جهانی قرار دارد تاکید کرد: این رویداد، خوزستان را به استانی تبدیل می کند که ۳ اثر فاخر جهانی را در خود جای داده است.

سلطانی فر با بیان این که  اماکن تاریخی و فرهنگی ما به مراتب ارزشمند تر از منابع نفتی هستند،متذکر شد: میراث گرانبهای ۷ تا ۱۱ هزار ساله  ایران دارای گنجینه های ملموس و ناملموس است .

وی سپس اظهار داشت:با وجود اعمال  تحریم ها طی  ۳۵ سال گذشته اکنون ملتی سرافراز و توانا در جهان هستیم،ان شالله  روزهای عزت بیش از پیش ملت شریف ایران را در منطقه و جهان شاهد باشیم .

سلطانی فر در ادامه به موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از جاذبه های مهم برای ورود گردشگران خارجی گردشگری روستایی در استان های مختلف است. بسیاری از گردشگران  برای آرامش و دور شدن از جنجال های شهری به روستاها سفر می کنند،به همین منظور باید به ایجاد و توسعه  مراکز اقامتی و رفاهی در این مناطق توجه شود.

۲_m (12)

وی افزود:حدود ۵۰ درصد از گردشگران خارجی ،گردشگران مذهبی هستند که برای  زیارت بارگاه امام رضا(ع)و حضرت معصومه  به ایران سفر می کنند،  دسته دیگر نیز علاقمندان به آثار متعدد تاریخی در استان های  مختلف کشور هستند.

سلطانی فر به به جاذبه های کویری ایران اشاره کرد و گفت:جاذبه کویری ایران نیز علاقمندان بسیاری را به سوی خود می کشاند.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اهدای تندیس به ۴ نفر از کسانی که در نرگس زارهای بهبهان فعال بودند،از آنان تقدیر کرد.

وی همچنین از تلاش های عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و دیگر مسوولان استان به پاس خدماتشان در حوزه های  گردشگری  و فرهنگی قدردانی کرد.

معاون رییس جمهوری در این سفر یک روزه با حضور در گلزار شهدای بهبهان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

گفتنی است؛ نرگس زارهای بهبهان  با شماره ۲۰۵ در فهرست میراث  ملی ثبت شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …