معاون رییس جمهوری: سازمان های بین المللی چهره واقعی گردشگری ایران را ترسیم کنند/ برنامه دولت برای ارتقا امنیت گردشگران

اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در آیین افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران اظهار داشت: ما همانگونه که با عضویت در مجامع جهانی خود را ملزم به رعایت اصول و قواعد آنها می دانیم متقابلا خواسته های مشروعی را دارا هستیم که باید به آنها توجه شود.

وی تصریح کرد: سازمان های جهانی می توانند ما را در حفاظت از منابع گردشگری و تقویت ظرفیت های ملی که از جمله آنها میراث فرهنگی کم نظر ما است، کمک کنند.

جهانگیری افزود: همچنین سازمان های جهانی می توانند در مرمت و نگهداری آثار تاریخی ایران، با توجه به وسعت بسیار آنها کمک کرده و نقش موثرتری داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از زیرساخت های مورد توجه دولت ارتقای امنیت گردشگران بوده است گفت: این کار با همکاری وزارت کشور و دستگاه های امنیتی و انتظامی به فرجام رسید و دولت در زمینه تامین حقوق صنفی گردشگران خارجی توجه دارد

جهانگیری افزود: گردشگری از جمله مسائل محوری و مورد توجه دولت است و دولت به گردشگری به عنوان پدیده ای جدید، جهانی و صنعتی موثر در توسعه ملی می نگرد.

وی ادامه داد: توسعه صنعت گردشگری از جمله اولویت های راهبردی دولت و از اولویت های مساله محور است.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سطح اول این اولویت ها استراتژی قوه مجریه توجه و اهتمام جدی به گسترش و تقویت گردشگری در سط وح و زمینه های مختلف است.

جهانگیری تصریح کرد: برمبنای همین توجهات دولت در برنامه ششم خود اهتمام جدی به ایجاد و تامین زیرساخت های مورد نیاز گردشگری دارد؛ این توجهات در زمینه های فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از زیرساخت های مورد توجه ما که با همکاری وزارت کشور و دستگاه های امنیتی انتظامی به فرجام رسیده مساله ارتقای امنیت گردشگران است؛ دولت در زمینه تامین حقوق صنفی گردشگران خارجی به این مهم توجه دارد که باید حتی گردشگران غیرمسلمان در کشور ما به عنوان یک سرزمین اسلامی از حقوق مشروع و برابر برخوردار باشند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: حقوق گردشگران غیرمسلمان در سرزمین های اسلامی واقعیتی است که از دیرباز مورد توجه مراجع، علما و متفکران مسلمان بوده و در ایران نیز منجر به اتخاذ تدابیر ارزنده از سوی صاحبنظران دین و حقوقدانان ایرانی، نظام حقوقی، نظام سیاسی و نظام اجرایی کشور شده است.

جهانگیری با بیان اینکه دولت فراهم ساختن زمینه های لازم برای تحقق فرهنگ مدارا، تفاهم، صلح و دوستی را در جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری ضروری می داند گفت: گردشگری به عنوان مقوله ای فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی محسوب می شود و این ظرفیت را در خود دارد که از تفاوت های قومی و مذهبی فرصت های جدیدی می آفریند تا جاذبه های فرهنگی تاثیرگذاری خلق کند.

وی اضافه کرد: گردشگری به عنوان مقوله ای است که می تواند تاثیرگذار باشد و به جای تنازع و درگیری، دوستی و دیگرپذیری بنشاند و باید مورد لحاظ قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به وقایع شکل گرفته در برخی کشورهای همچون خشونت و افراطی گری اشاره کرد و گفت: در جهانی به سر می بریم که متاسفانه از سویی افراطی گری و تعصب های کور به هویت های خشن قومی و مذهبی شکل داده که از جانبی دیگر دستیابی گروه ها و جریان های متحجر به انواع فناوری های نوین و سلاح های مخرب زندگی بشر را با مخاطره و ریسک همراه کرده است که در چنین وضعیتی ایجاب می کند که مداراجویی در جهان ترویج شود و روح آشنایی و آشتی در میان جوامع و ملت ها اشاعه یابد که گردشگری در این زمینه می تواند اثربخش باشد.

جهانگیری اضافه کرد: گردشگری در این پیچ تاریخی و در چنین شرایطی می تواند نقش موثری را در تقویت هم پذیری جهانی ایفا کند؛ باید همه کمک کنیم تا فلسفه وجودی گردشگری که ادراک نیک نفسانه از جهان است بر فهم تاریک اندیشانه جهان امروز غلبه کند.

وی به بیش از ۳۱ هزار اثر ثبت شده تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: اینها فقط بخش کوچکی از بیش از یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی موجود ما است؛ و حفظ و نگهداری این بخش بزرگ نیاز به مشارکت بیشتر جامعه جهانی دارد که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته از امروز تا ۲۶ بهمن ماه ( ۱۲ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ ) با همکاری شرکت های بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران با نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است .

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …