ابتکار: بسته اجرایی دولت برای مقابله با گرد و غبار امروز تصویب می‌شود

معصومه ابتکار علت وضعیت هوای اهواز را گرد و غبارهایی نشأت گرفته از شمال آفریقا تا شرق ایران و آسیای شرقی دانست و افزود: بیش از ۱۰ سال است که ایران با موضوع گرد و غبار و ریزگردها مواجه است و این پدیده ای است که به خاطر گرم شدن زمین و کاهش بارندگی شکل می گیرد.

وی با بیان این که برخی نقاط خوزستان در زمستان امسال بارندگی نداشتند، افزود: نبود بارش باعث خشکی خاک منطقه شده و در این شرایط ، وزش هر بادی شهروندان را دچار مشکلات تنفسی و آزار و اذیت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که ابعاد این موضوع فرا ملی و فرامنطقه ای است، افزود: در خوزستان بیش از ۱۵۰۰ هکتار اراضی رها شده وجود دارد که نیازمند مدیریت کلان هستند.

ابتکار با اشاره به مسئولیت مشترک هواشناسی در بیابان زدایی و مبارزه با خشکی و مسئولیت وزارت بهداشت در بخش درمان تصریح کرد: این موضوع کاری است که همه بخش ها باید در مرحله واکنش سریع و بلند مدت کنار هم قرار گیرند.

وی از نصب دستگاه‌های سنجش گرد و غبارهای کوچک‌تر از دو و نیم میکرون در استان خوزستان خبر داد و افزود: از زمان به اوج رسیدن این پدیده در منطقه، اولین گزارش را در دولت ارائه کردم و دولت تصمیم گرفت یک کارگروه ویژه برای ارائه برنامه بلند مدت با اعتبارات مشخص کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان این که دولت برای حل این مسئله یک ساز و کار تعیین کرده و ما در محیط زیست این ساز و کارها را اعمال کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: برای استان‌های مختلف برنامه‌های اجرایی آماده کرده‌ایم و همچنین برای جلوگیری از ورود آب به تالاب هورالعظیم با وزارت نفت صحبت‌هایی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که برای واقعه گرد و غبار دنبال مقصر نیستیم، گفت: ما در این حادثه دنبال مسئول هستیم و این مسئولیت ها بین دستگاه‌ها تقسیم شده است.

ابتکار به جلسه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی اشاره کرد و افزود: نتیجه این جلسه امروز در دولت به تصویب می رسد و امیدواریم طی چند روز آینده این برنامه را در استان خوزستان عملیاتی کنیم.

وی تاکید کرد: دولت امروز بسته اجرایی را برای مقابله با ریزگردهای استان خوزستان تصویب خواهد کرد که امیدواریم هفته آینده عملیاتی ساختن این بسته را کلید بزنیم.

رئیس سازمان محیط زیست درباره امضاء تفاهم نامه با وزارت بهداشت اظهارکرد: بر اساس توافقات، همکاری‌ها در حوزه‌های مدیریت کیفیت آب و هوا، پسماندهای بیمارستانی و مقابله با امواج صورت خواهد گرفت.

ابتکار که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، اظهار کرد: هاشمی وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت برای سفر به استان خوزستان رفته‌اند و در این سفر در جریان درمان بیماران قرار گرفت و از تالاب هورالعظیم بازدید کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم برخورد علمی با پدیده گرد و غبار گفت: مقرر شده است که دانشگاهیان در هر استان موثرترین روشها را برای مقابله با پدیده ریزگردها ارائه دهند. همچنین با وجود محدودیت در منابع آبی، آورد کانون کارون از سرچشمه‌ها کاهش پیدا کرده و علاوه بر آن باید از دخل و تصرف‌ها در این رودخانه و مصارف مجاز و غیر مجاز آن جلوگیری شود.

ابتکار با بیان این که دولت حامی اصلاح الگوی کشت و آبیاری است، افزود: از روشهای خوبی همچون آبیاری تحت فشار و کشت‌های گلخانه‌ای باید استفاده کنیم. بنابراین اجرای این روشها را در پیش گرفته ایم تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر به جز استفاده‌های شربی موافقت نمی کند و در سال های گذشته نیز اقدامات این چنینی بدون ارزیابی زیست محیطی انجام می شده است؛ اما دولت یازدهم تحت هیچ شرایطی اجازه از بین رفتن حق آبه تالاب ها و رودخانه ها را نمی دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری های بین المللی با عراق و انعقاد چندین تفاهم نامه ، گفت: مقدمات کامل طرح های مقابله با گرد و غبار در عراق انجام شده است اما بنا به دلایل مختلف از جمله تغییر دولت و برخی مسائل دیگر این برنامه ها معطل مانده است.

ابتکار با بیان این که پدیده گرد و غبار در مرز عراق و اردن، عراق و سوریه و قاهره قابل مشاهده است، افزود: در گذشته نیز همکاری های بین المللی برای مقابله آغاز شده بود؛ اما به دلیل عدم همکاری برخی از کشورها اقدامات در نظر گرفته شده محقق نشد. بنابراین مکاتباتی را برای تشکیل سازمان منطقه‌ای انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر این که دولت در این رابطه اراده جدی دارد، ادامه داد: امیدوارم امروز در دولت مصوبه خوبی به صورت کارشناسی و علمی در رابطه با برنامه‌های گرد و غبار در دوره‌های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مقابله با گرد و غبار را بلندمدت دانست و گفت: امیدواریم با تجهیزاتی که برای سازمان هواشناسی در نظر گرفته شده است بتوانیم پیش آگاهی‌های لازم را داشته باشیم اما نکته مهم این است که در این راه نیازمند همدلی و همراهی همه آحاد ملت هستیم.

ابتکار افزایش حمل و نقل عمومی و ایمن سازی فضاهای عمومی و شهری را برای شهرهای درگیر با گرد و غبار ضروری دانست و افزود: در بسته دولت همه این مسائل پیش بینی شده است و امیدوارم در کنار همه اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده بتوانیم آثار منفی آن را در مردم به خصوص مردم خوزستان کمتر کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …