ایرانگرد نیوز

با صدور بیانیه‌ای سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی پایان یافت

سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که سه روز پیش با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی شروع شده بود عصر امروز “سه شنبه”با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس این بیانیه شرکت کنندگان در همایش با تأکید بر ضرورت اعتلای باستان شناسی و میراث فرهنگی در جامعه علمی و فرهنگی ایران ، تقویت پایگاه های پژوهشی و جدیت در تکمیل نقشه باستان شناسی را خواستار شدند.
متن این بیانیه به شرح زیراست : سیزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران از ۱۰تا ۱۲اسفند ماه با همکاری موثر و صمیمانه موزه ملی ایران در محل تالار اجتماعات آن موزه در تهران به کوشش پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی جمع پرشمار باستان شناسان ، پیشکسوتان ، پژوهندگان ، استادان ، دانشجویان ، دانش دوستان و دیگر علاقمندان تاریخ و فرهنگ برگزار شد.
در این رویداد فرخنده علمی و فرهنگی ، طی سه روز کوششهای کاوشگران و پژوهشگران باستان شناس و دیگر همکاران آنان، ایرانی و خارجی و هم در برخی رشته های وابسته و پیوسته به پیشگاه جمع فرهیختگان و فرهنگ دوستان کشور و نیز جامعه علمی بین الملل ارائه شد.
شرکت کنندگان در این گردهمایی در جلسه اختتامیه با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر بایستگی اعتلای هر چه نمایان تر باستان شناسی و میراث فرهنگی در ساختار جامعه علمی و فرهنگی ایران امروز موارد زیر را خواستار شدند.
۱-تهیه و تدوین پژوهش های بلند مدت و پرسش محور ملی
۲-تقویت پایگاه های پژوهشی در سراسر کشور
۳-ساماندهی پژوهش های نجات بخشی و اعمال سیاست های پیشگیرانه بر مبنای چارچوب های پژوهشی در مواجه با برنامه های عمرانی کشور
۴-جدیت در تکمیل نقشه باستان شناسی ایران
۵-پیگیری پژوهش های باستان شناسی فرامرزی و حضور موثر در عرصه ایران فرهنگی
۶-توجه به راه اندازی امکانات آزمایشگاهی در داخل کشور و تسهیل در بهره گیری از امکانات فرامرزی
۷-تعامل مستمر با موسسات پژوهشی و آموزشی ملی و فراملی در چارچوب اهداف باستان شناسی ایران
۸-سوق دادن بخشی از پژوهش های باستان شناسی و همکاری های بین المللی در حوزه مطالعات خلیج فارس
باستان شناسان ایرانی بزرگترین هستند
حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی در سخنان پایانی این گردهمایی گفت:  به خود می بالم در کشوری زندگی می کنم که با توجه به وقایع اخیر در همسایگی اش و غارت و چپاول آثار فرهنگی از موزه ها آنقدر امن است که باستان شناسان ایرانی و خارجی توانسته اند سه روز درکنار هم جمع شوند و  به تبادل تجربیات خود بپردازند.
چوبک با اشاره به این نکته که گام های بلندی که تا به حال در جهت فعالیت های باستان شناسی برداشته ایم کافی نیست ، اظهار داشت: در آینده نزدیک باید برای به اجرا در آوردن  طرح های فراگیر و میان رشته ای گام برداریم .
او اظهار داشت: با اراده ای که در پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محققان و پژوهشگران سراغ دارم خواهیم توانست به این مهم دست یافته و برنامه های هدفمند و روشمندی را با رعایت موازین علمی و فرهنگی به اجرا در آوریم.
چوبک ابراز امیدواری کرد که در سال آینده صد طرح ملی و فرا ملی در سراسر مرزهای فرهنگی و برون مرزی ایران به اتکای تمامی افرادی که نگران جایگاه باستان شناسی هستند به انجام برسد .
او تصریح کرد : در کنار برگزاری این گردهمایی ها ی هر ساله انتظار داریم روزی بتوانیم کنگره های بزرگ بین المللی را در حوزه باستان شناسی برگزار کنیم .
رییس پژوهشکده باستان شناسی ،در پژوهشکده باستان شناسی را به روی تمام پژوهشکران باز دانست و از تمامی محققان و باستان شناسان خواست تا از ارائه برنامه های زودگذر بپرهیزند و به ارایه برنامه های بزرگ بپردازند.
او تصریح کرد: ایران بزرگ است ، میراث باستان شناسی بزرگتر و باستان شناسان ایرانی بزرگترین هستند پس از شما می خواهم برنامه های بزرگ و هدفمند را مدیریت کنید و برگ جدیدی در این دفتر به یادگار بگذارید.

خروج از نسخه موبایل