وضعیت کتاب در سال ۹۳ از نگاه وزیر ارشاد

جنتی: فرهنگ و هنر در دولت روحانی شکوفا می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت انتشار کتاب در سال ۹۳ گفت.

علی جنتی در پاسخ به این‌که سال ۹۳ را در حوزه کتاب به لحاظ کمی و کیفی چطور ارزیابی می‌کند، گفت: در حوزه کتاب از نظر کمی ما شاهد افزایش قابل توجهی هستیم. در سال ۹۲ مجموعا تعداد کتاب‌هایی که در ایران به چاپ رسید شامل ۶۶ هزار عنوان بود که البته بخش عمده‌اش چاپ اول بود؛ اما امسال طبق آماری که داشتیم تا اول اسفندماه ۶۴ هزار عنوان کتاب منتشر شده است. ضمن این‌که پیش‌بینی ما این است که تا اواخر اسفندماه عنوان کتاب‌های منتشرشده به ۷۰ هزار عنوان برسد. بنابراین کاملا روشن است تعداد عناوینی که در سال ۹۳ به چاپ رسیده افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه به تیراژ کتاب‌های منتشرشده در سال ۹۳ اشاره و اظهار کرد: در حوزه تیراژ کتاب هم ما امسال احساس نکردیم که تیراژ کم‌تری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. ضمن این‌که تلاش‌مان این است تا شرایطی را فراهم کنیم که کتاب و همچنین مطبوعات با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برسد. در حال حاضر هم که بحث تعرفه واردات کاغذ مطرح است، یکی از مسائلی که همراه با وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم همین مسئله است. در حال حاضر هم قانون تعرفه صادرات و واردات در دولت به زودی به تصویب می‌رسد و ما به شدت مقاومت خواهیم کرد که قیمت کاغذ‌های مختلف افزایش پیدا نکندو ثابت بماند تا دسترسی مردم به کتاب و مطبوعات بیش‌تر شود.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ماجرای رفع کسر بودجه نمایشگاه کتاب و ارائه نامه‌ به نوبخت، گفت: من اصلا باید بپرسم آیا کسری بودجه داشته‌ایم یا خیر.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …