در ایام نوروز صورت می گیرد؛ خانه های صنایع دستی میزبان گردشگران نوروزی

خانه های صنایع دستی راه اندازی شده در۷ استان کشور برای آشنایی بیشتر گردشگران نوروزی با صنایع دستی استان ها در ایام نوروزآماده ارائه خدمات به مسافران است.

به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ کامران سبزه میدانی مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در زمینه برنامه های این معاونت افزود: یکی از برنامه های اصلی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی ایجاد فضاهای اختصاصی برای هنرمندان و علاقمندان به این حوزه در سراسر کشور است، در طول سال ۹۳ راه اندازی ۷ خانه صنایع دستی در هفت استان کشورمحقق شد و پیش بینی می شود در ایام نوروز این مراکز بستری مناسب برای آشنایی بیشتر گردشگران نوروزی با صنایع دستی استان های کشور شود.

وی گفت: خانه های صنایع دستی بستری مناسب برای توسعه و ترویج صنایع دستی از طریق بحث و تبادل نظر میان فعالان و پیشکسوتان این عرصه است. همچنین در فاز اول این برنامه هفت خانه صنایع دستی در استان های کردستان، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، لرستان افتتاح شده است.
کامران سبزه میدانی در خصوص کارکرد خانه های صنایع دستی در ایام نوروز در این استان ها گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته رشته های صنایع دستی بومی هر استان را در این خانه های صنایع دستی متمرکز کرده ایم وگردشگران با بازدید از هر یک از این خانه ها می توانند به طور یکجا با رشته های صنایع دستی بومی آن استان از نزدیک و به صورت تولید زنده آشنا شوند.

وی درزمینه برنامه هایی که در این فضاهای فرهنگی در ایام نوروز اجرا می شود نیز گفت: یکی از شرایطی که در این خانه ها وجود دارد مشاوره طراحی و نوآوری در تولید و نیز حضور دفتر تعاونی های تولید صنایع دستی استان بوده که به تعامل و ارتباط با بازدیدکنندگان پرداخته و نظرات آنها را ثبت می کنند.

وی با اشاره به  تفاوت خانه های صنایع دستی و دیگر ابنیه تاریخی افزود: ابنیه و کاخ های تاریخی عموما برای بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی که خانه های صنایع دستی در کنار تاریخی بودن و ارزش های فرهنگی خود، مرکزی برای آشنایی مردم با صنایع دستی و آموزش رشته های مختلف به آنها هستند.
مدیرکل حمایت از تولید استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این خانه های صنایع دستی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به گزارش هایی که در دوره های سه ماهه دریافت می کنیم، خوشبختانه این طرح از سوی گردشگران داخلی و خارجی مورد استقبال قرار گرفته و حضور در فضای خانه های صنایع دستی و ارتباط مستقیم با هنرمندان برای آنها بسیار جذاب بوده است.
وی در پایان با اظهار امیدواری از سرعت گرفتن توسعه خانه های صنایع دستی در کشور افزود: در سال ۹۳ موفق به راه اندازی ۷ خانه صنایع دستی شدیم و امیدواریم در سال آینده ۷ استان دیگرنیز صاحب خانه صنایع دستی شده تا به زودی همه استان های کشور دارای چنین فضاهای فرهنگی برای معرفی ظرفیتهای بومی به گردشگران شوند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …