ایرانگرد نیوز

ساعت زمین و محوطه‌های میراث جهانی ایران

ساعت زمین و محوطه‌های میراث جهانی ایران

 

سال گذشته درجریان برگزاری مراسم ویژه “ساعت زمین” که هرساله روز ۲۳ مارچ به مدت نیم ساعت از ۸٫۳۰ تا ۹ شب به وقت محلی، تمامی چراغ‏ها و لوازم برقی به طورداوطلبانه خاموش می‎شود، آثار ثبت شده درفهرست میراث جهانی نیز شرکت کردند اما در فهرست سایت‎های شرکت کننده، نامی ازهیچ اثرثبت شده ایرانی نبود.

 از سال گذشته یونسکو در همکاری با بنیاد جهانی حمایت از حیات وحش (WWF) مراسم ساعت زمین را به عنوان یکی از بزرگترین و فراگیر‎ترین و شناخته شده‎ترین کمپین‎های زیست‎محیطی درجهان، از تمامی سایت‎های ثبت شده درفهرست میراث جهانی خواست تا با خاموش کردن تمامی وسایل روشنایی در ساعت مقرر، در این اقدام جهانی مشارکت کنند.
یونسکو همچنین فهرست کاملی از سایت‎های جهانی که به این فراخوان یونسکو پاسخ مثبت داده و چراغ‎ها را درساعت مقرر خاموش کردند، ارائه کرده است اما دراین فهرست نسبتا بلند، نامی از آثار و محوطه‎های ایرانی که درفهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‎اند، نیامده بود.
هرچند هنوز نحوه و یا آمادگی سایت های میراث جهانی درایران دراین زمینه روشن نیست اما به گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، شهرداری تهران با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین، نشانه های مهم شهر‌ی خود نظیر برج میلاد و برج آزادی را در روز ساعت زمین خاموش میکند. لازم به ذکر است علاوه بر شهرداری تهران، شهرهای اهواز، کرمان، رشت و ارومیه آمادگی خود را برای خاموش نمودن نشانه های مهم شهری اعلام کرده اند.
در همین راستا روشنایی تعدادی از پلهای شهر اهواز، گنبد جبلیه و میادین شهدا و آزادی شهر کرمان، ساختمان شهرداری و پل شهید بهشتی شهر ارومیه و ساختمان شهرداری و پیاده راه اعلم الهدی شهر رشت به مدت یک ساعت خاموش خواهد شد.
 درمراسم جهانی ساعت زمین تمام مردم و علاقمندان وآگاهان به محیط زیست می توانند برای ایجاد آگاهی در اطرافیان خود و جهت صرفه جویی در مصرف انرژی با خاموشی چراغ های اضافی به مدت یک ساعت، در بزرگترین خاموشی جهان اثر گذار باشند.
سال گذشته طبق فهرست ارائه شده، بیشتر کشورها دست کم با یک اثر از آثار ثبت شده خوددرفهرست میراث جهانی یونسکو، دراین اقدام مهم زیست محیطی شرکت کردند. دراین فهرست نام آثاری چون “اکروپلیس” در آتن، شهر تاریخی “لوکزامبورگ”، غار” آلتامیرا” در اسپانیا ،کلیسای جامع “کلونگ” در آلمان، کاخ و میدان سرخ “کرملین” در مسکو، آثار تاریخی وکلیسای “نوتردام” در فرانسه ، برج “هرکول” ودره راین، دیده می‎شود.

ساعت زمین مراسمی است که از سال ۲۰۰۷ تاکنون تنها به منظور انجام یک حرکت نمادین برای آگاهی رسانی به عمومی نسبت به وضعیت زمین وکاهش عملکرد مخرب انسان بر آن ، هرساله به طور فراگیر و موثری درسراسر جهان برگزار می‎شود

خروج از نسخه موبایل