ایرانگردی نوروز ۹۳ با سلطانی فر ریاست سازمان

گزارشی از سفرهای نظارتی رئیس سازمان میراث فرهنگی در ایام نوروز

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان عالی ترین مقام متولی گردشگری کشور و “ناظر فعالیتهای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر” نوروز 93 را در کنار دست اندکاران ستاد در سراسر کشور سپری کرد تا از نزدیک شاهد فعالیت ها و تلاش های شبانه روزی  فعالان این حوزه در استان های مختلف بوده و اگر گره ای در کار بود آنها را گشوده و مسیر را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی هموار کند.

سلطانی فر نخستین سفر خود را  دوم فروردین ماه با بازدید از چادرهای ستاد هماهنگی خدمات سفر ، پایگاه های امدادی جمعیت هلال احمر و کیوسک های نیروی انتظامی دلیجان در استان مرکزی آغاز کرد.

وی در این بازدید درباره جاذبه گردشگری طبیعی غار نخجیر که در این استان قرار دارد، نیز گفت: فاز اول بهره برداری گردشگری از این غار به پایان رسیده  و امسال نیز فاز دوم آن آغاز می شود.

معاون رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: با انعقاد تفاهم نامه ای میان سازمان داوطلبان و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، نوروز امسال، پزشکان و پیراپزشکان داوطلب با حضور در کنار امدادگران و نجاتگران پایگاه ها، ضمن درمان مصدومان و سانحه دیدگان و اهدای بسته های فرهنگی و آموزشی، به ارائه طیف وسیعی از خدمات بهداشتی – درمانی رایگان به مسافران نوروزی می پردازند.

معاون رئیس جمهور درادامه بازدیدهای خود به استان اصفهان سفر کرد واز جذب سرمایه بخش خصوصی در نگهداری و بهره برداری از بناهای تاریخی خبر داد.

مسعود سلطانی فر در حاشیه این بازدید در دیدار با خبرنگاران عنوان کرد: جدای از بناهای نفیس و شاخص کشور ما که به ثبت جهانی رسیده اند یا جزء بناهای فاخر هستند،  یک میلیون جاذبه فرهنگی در کشور داریم که هزاران اثر آن در استان اصفهان قرار دارد.

وی با اشاره به سیاست های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد:با توجه به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 93 و رسیدن به این هدف باید کوشش کنیم از طریق اقتصاد، گردشگری را متحول کنیم و دولت عزم دارد تا در سال 93 به این مهم دست پیدا کند.

سومین مقصد معاون رییس جمهور استان همدان بود. سلطانی فر سوم فروردین ماه به همدان سفر کرد و از محل اسکان موقت میهمانان نوروزی و تاسسات خدماتی مبادی ورودی شهر بازدید کرد و پس از آن راهی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان همدان شد.

بازدید از دهکده گردشگری گنجنامه و افتتاح پروژه آبی هتل بین‌المللی باباطاهر از دیگر برنامه های رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراستان همدان بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه به استان کرمانشاه سفر کرد تا چهارمین سفر خود را در روزهای تعطیل نوروز رقم زده باشد.

وی که با استقبال استاندار و مقامات محلی وارد کرمانشاه شد در گفتگویی پیش بینی کرد استان کرمانشاه در آینده به لحاظ فراوانی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری، پذیرای حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

مسعود سلطانی فر در بازدید از مجموعه تاریخی، فرهنگی تاق بستان، استان کرمانشاه را دارای جاذبه های گردشگری گرانبهایی دانست و گفت: این استان در کشور از لحاظ پتانسیل های گردشگری دارای جایگاه خاصی است و همچنین از نظرجاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری یکی از استان های پرجاذبه محسوب می شود.

سلطانی فر تصریح کرد: یکی از محورهای اقتصادی استان محور گردشگری است و با بسیج امکانات بخش خصوصی و رویکرد مسئولان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانیم در این بخش شاهد رشد اشتغال و درآمدزایی باشیم.

سفر سلطانی فر با بازدید از ستاد اسکان فرهنگیان ادامه یافت.معاون رییس جمهور در حین این بازدید در جریان کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده در مدارس و سایر اماکن اقامتی آموزش و پرورش قرار گرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی چهارم فروردین ماه به صورت سرزده از دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفربازدید کرد.

سلطانی فر در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران گفت:طبق آمار اعلام شده تا پایان روز سوم فروردین ماه مسافران نوروزی بیش از آنکه در هتل ها و هتل آپارتمان ها اقامت کنند در مدرسه ها، کمپ های موقت، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی، مهمانسرای اداره ها، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی اقامت داشته اند و این موضوع نشان دهنده این است که مردم به دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی رغبتی به اقامت در هتل ها ندارند.

او در ادامه افزود: البته این موضوع را نیز باید مدنظر قرار داد که ظرفیت تخت هتل های کشور محدود است و با توجه به حجم سنگین سفر در ایام نوروز این ظرفیت محدود پاسخگوی نیازهای مسافران نیست.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  از  بیش از 11 میلیون اقامت-شب که در پنج روز گذشته وجود داشته  24 درصد در کلاس های مدارس، 5/13 درصد در کمپ های موقت مسافرتی، 20 درصد در منازل استیجاری، 20 درصد در چادرهای مسافرتی  در پارکها و 15 درصد در مهمانسرای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی بوده و بقیه به اقامت در هتل ها و هتل آپارتمان ها اختصاص داشته است که حدود 6  درصد می شود.

سلطانی فر تاکید کرد در کنار هتل های خوب و چهار و پنج ستاره باید هتل های دو و سه ستاره با رعایت استانداردهای هتلسازی نیز ساخته شود تا با سطح درآمد و توان معیشتی مردم سازگار باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در روزهای نخست سال 1393 از چهار استان مرکزی، اصفهان، همدان و کرمانشاه دیدن کرده بود درباره این بازدیدها گفت: نکته مشهود در بازدیدهایی که از این استان ها صورت گرفته، هماهنگی بسیار خوبی بود که بین دستگاه های اجرایی با ستاد خدمات هماهنگی سفر برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی وجود دارد و حتی تجربه این هماهنگی بین دستگاه ها همچون مانوری برای هماهنگی حوادث غیرمترقبه ای است که ممکن است در آینده پیش بیاید.

سلطانی فر همچنین با اشاره به افزایش نظارت های ستاد خدمات هماهنگی سفر در بازدیدهای نوروزی گفت: تاکنون  بیش از سه هزار بازرسی از رستوران ها، یک هزار بازرسی از دفاتر خدمات مسافرتی و دو هزار و 800 مورد بازرسی از اماکن اقامتی صورت گرفته که 414 مورد تذکر به مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی  داده شده است.

او افزود: همچنین 27 مورد مرکز اقامتی، پذیرایی و دفتر خدمات مسافرتی به دلیل عمل نکردن به تذکرها و اخطارهای کتبی تعطیل و یا تعلیق موقت شده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنجم فروردین را با بازدید از ستاد اجرایی هماهنگی سفر استان تهران آغاز کرد.

مسعود سلطانی فر در جریان این بازدید گفت: تسهیل و توسعه گردشگری از اولویت های سازمان میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به علاقه اتباع خارجی برای سفر به ایران، افزود: باید با پیدا کردن راهکارهای مناسب، گره های موجود در راه افزایش حجم گردشگر ورودی باز شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: اقدامات نظارتی بازرسان و فعالان ستادهای هماهنگی تسهیلات سفر بسیار مطلوب بوده و موج رضایت ها از اقدامات همکاران این ستادها، بالا بوده است.

سلطانی فر در پایان بازدید خود از ستاد اجرایی هماهنگی سفر استان تهران، رویکرد دولت یازدهم را زمینه ساز ایجاد موج علاقه برای همکاری کشورهای خارجی با ایران دانست.

معاون رییس جمهور در ادامه در بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما حضور یافت و گزارشی در خصوص موج نخست سفرها ارائه کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنلیع دستی وگردشگری  روز ششم فروردین و در ادامه بازدید های خود از تاسیسات گردشگری استان تهران، از مجموعه در حال ساخت اقامتی و پذیرایی کاروانسرای رشیدی بازدید کرد.

سلطانی فر در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران به موضوع گردشگری حلال پرداخت وگفت: گردشگری حلال نه تنها در کشورهای مسلمان بلکه در کشورهای غیر مسلمان یکی از انواع پرطرفدار گردشگری است و  امروزه شاهد هستیم کشورهای غیر مسلمان برای جذب گردشگران کشورهای اسلامی رو به ایجاد سرویس های مختص گردشگران مسلمان آورده اند تا بتوانند این گروه از گردشگران را هم به خود جذب کنند.

 معاون رئیس جمهور با اشاره به شرایط و زیرساخت های موجود کشور بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما دارای بسیاری از زیرساخت های گردشگری اسلامی است این مساله موجب جذب گردشگران منطقه به خصوص کشورهای عربی شده است و اغلب آنها ایران را به عنوان کشوری امن و زیبا برای سفر انتخاب می کنند.

سلطانی فر تاکید کرد: ما شاهد شکل گیری تورهای گردشگری حلال به ایران هستیم که علاوه بر سفر و زیارت بقاع و اماکن متبرکه برای استفاده از ظرفیت های طبیعی و تاریخی  مناطق گردشگری کشور هم، به ایران سفر می کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی توجه به غذاهای ایرانی و محلی به عنوان یک ظرفیت جذب گردشگری را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از 600 نوع غذای متنوع در استان های مختلف کشور طبخ می شود که مورد توجه اغلب گردشگران است و می تواند در مجموعه های اقامتی و پذیرایی به شکل مطلوب و جذاب ارائه شود.

مقصد بعدی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کابل افغانستان بود. سلطانی فر به منظور شرکت در پنجمین جشن جهانی نوروز روز هفتم فروردین همرا با رییس جمهور کشورمان به افغانستان سفر کرد.

وی در این سفر با مقامات فرهنگی 4 کشور فارسی زبان مذاکره و تعامل فرهنگی داشت.

یاد آور می شود،مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داده است.

بیش از 300 میلیون نفر نوروز را با 3 هزار سال قدمت در کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان ، قزاقستان ، عراق و بسیاری دیگر از کشورهای جهان گرامی می دارند.

مسعود سلطانی فر نهم فروردین ماه به استان خوزستان سفر کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابتدا عازم شلمچه شد تا از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید کند و در جریان اردوهای راهیان نور قرار گرفت.

سلطانی فر سپس به شهر شوش رفت و  درحاشیه بازدید از پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه، با بیان اینکه از 29 اسفند سال 92 تا هشتم فروردین ماه جاری، 34 میلیون و 315 هزار و 157  نفر- شب در مراکز اقامتی از جمله هتل ها ، منازل استیجاری،کمپ های موقت، کلاس های مدارس به ثبت رسیده است، افزود : در این مدت 13 میلیون و209هزارو 442 نفر از مراکز تاریخی و فرهنگی بازدید کرده اند.

وی با بیان اینکه قطعا آمار ارائه شده از بازدید مراکز تاریخی بیش از این عدد است، گفت: برخی از این بازدیدها به صورت رایگان صورت گرفته است از این رو آمار بیش از این رقم است.

سلطانی فر با اشاره به سیاستهای ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، افزود: سیاست سازمان مبتنی بر این رویکرد احیا، مرمت و بهره برداری از آثار تاریخی است  و دراین میان از ظرفیت و سرمایه  گذاری بخش خصوصی برای مرمت آثار تاریخی بهره خواهیم جست.

رییس سازمان میرثا فرهنگی سپس عازم شوشتر شد تا از پایگاه جهانی سازه های آبی این شهر بازدید کند. وی در ادامه ار خانه تاریخی افضل نیز که به تازگی مرمت شده است دیدن کرد. شرکت در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان خوزستان آخرین برنامه سفر سلطانی فر به این استان بود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سیزدهم فروردین همچنین به  استان خراسان شمالی سفر کرد و در حاشیه بازدید از پایگاه تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حکم دادگاه ایالتی شیکاگو امریکا در خصوص الواح هخامنشی گفت: بر اساس مصوبه سال 1314 هیات دولت وقت، 30 هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاووش های تخت جمشید، در قالب 50 صندوق برای انجام  کارهای مطالعاتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال می شود.

مسعود سلطانی فر،  افزود: در سال 1327، 150 قطعه و در سال 1380، 200 قطعه دیگر از این الواح به کشور بازگردانده می شود.

وی بیان کرد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور  و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به جنبه فرهنگی اشیاء مذکور و با عنایت به اینکه نقش ایران در انفجار مورد اشاره به هیچ وجه به اثبات نرسید ، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر  و بر پایه این حکم حراج اشیاء مذکور منتفی می شود.

سلطانی فر  گفت: موزه ملی ایران آماده میزبانی از این اشیاء تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی به زودی شاهد بازگرداندن این اشیاء تاریخی به کشور باشیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  از به ثبت رسیدن آمار  50687043   نفر _شب در سامانه آمار ستاد هماهنگی خدمات سفر تا پایان 12 فروردین خبر داد.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به افزایش تعداد بازدیدکنندگان از مراکز دیدنی تاریخی و فرهنگی  گفت: بر اساس آمار اخذ شده از این مراکز تعداد 21232680  نفر از آغاز تعطیلات تا پایان 12 فروردین در سراسر کشور از اماکن دیدنی بازدید کرده اند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی روز سیزدهم فروردین در ادامه بازدیدهای نظارتی خود در ایام نوروز وارد خراسان رضوی شد و مورد استقبال مقامات استان قرار گرفت.

وی با حضور در حرم مطهر رضوی ضمن زیارت از بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از موزه آستان قدس رضوی واقع در حرم نیز بازدید کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بخش های مختلف موزه همچون گنجیه قرآن و نفایس، تالار استاد فرشچیان، هدایای مقام معظم رهبری و آثار، اشیاء، نفایس و هدایای موجود در این موزه  دیدن کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین چهاردهم فروردین در نشست هم اندیشی برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی که با حضور چهرهای فرهنگی و ادبی و تعدادی از مدیران و  مسئولان استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد شرکت کرد و با بیان اینکه فردوسی حق بزرگی به گردن همه ایرانیان و فارسی زبانان دارد گفت: باید مراسمی در شان نام و شخصیت این حکیم فرزانه و شاعر بلند آوازه ایران زمین برگزار کرد و بر همین اساس مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی در 25 اردیبهشت ماه امسال با شکوه تر از هر سال برگزار خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر قبلی خود به مشهد در 10 اسفندماه 92 اضافه کرد: در این سفر برنامه ریزی های بسیار خوبی برای آشنایی هرچه بیشتر افراد با فردوسی انجام شد که از جمله این برنامه ریزی ها می توان به راه اندازی پورتال پژوهشی و اطلاع رسانی فردوسی اشاره کرد که این پورتال به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.

سلطانی فر هم چنین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه فعال شدن شورای احیاء توس کمک بزرگی به توس و مجموعه آرامگاه فردوسی است افزود: احیاء این شورا یکی از مهترین موضوعاتی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را دنبال کرده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه بازدید از مجموعه موزه های آستان قدس رضوی در حرم مطهرامام رضا(ع)، با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در حوزه های گوناگون دارای ظرفیت بالقوه است، افزود: در صدد هستیم بر اساس برنامه ریزی منسجم و مناسب سطح همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آستان قدس رضوی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه زمینه های مشترک بسیاری میان سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس وجود دارد که می تواند منجر به تقویت همکاری این  دو نهاد شود، گفت: سازمان آمادگی دارد برای افزایش سطح همکاری ها، تفاهم نامه مشترک با آستان قدس داشته باشد.برای نمونه بیمارستان رضوی می تواند کمک موثری در افزایش همکاری آستان قدس رضوی و میراث در حوزه گردشگری سلامت باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه همکاری موزه ای می تواند محور دیگر همکاری ما با آستان قدس رضوی باشد، تصریح کرد: آثار و هدایای موجود در مجموعه گنجینه موزه مرکزی آستان قدس رضوی نشان دهنده عشق و علاقه مردم به اهل بیت به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

مسعود سلطانی فر در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: از این تعداد اقامت نفر-شب حدود 29.6 درصد در چادرهای مسافرتی، حدود 18.6 درصد در میهمانسراهای دولتی، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی، حدود 17.6 درصد در کمپ های موقت،16.2 درصد در منازل استیجاری، 14.2 درصد در کلاسهای مدارس و 4.2 درصد در هتل ها، هتل آپارتمانها و مهمانپذیرها بوده است.

به گفته سلطانی فر در این بازه زمانی 32937 بازدید نظارتی صورت گرفته که 1451 مورد تذکر به واحدهای سهل انگار، 286 اخطار به واحدهای متخلف، 436 مورد تشویق و 94 مورد تعطیلی یا لغو پروانه بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت : 26 میلیون و 188 هزار و 855 نفر نیز از جاذبه های گردشگری کشور دیدن کرده اند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …