ایرانگرد نیوز

احیاء بافت تاریخی یوش نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است

احیاء بافت تاریخی یوش نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است

بافت تاریخی یوش نیازمند اعتبار و بودجه است. آن‌هم بودجه‌ای ۶ میلیارد تومانی. بودجه‌ای که بتواند بافت روستا را سرو سامان دهد و از تخریب‌های جدی که به‌دلیل نبود مرمت و حفاظت صورت می‌گیرد جلوگیری کند.

گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت یوش دارای محله‌ها، خانه‌ها و حمام‌ها و مساجد قدیمی و زیبایی است که هم‌اکنون به‌دلیل نبود رسیدگی‌های لازم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. گفته‌ می‌شود حمام‌های تاریخی که در بافت یوش قرار گرفته‌اند یکی پس از دیگری تخریب می‌شوند و نهادهای شهری و متولیان میراث‌فرهنگی بدون آنکه کاری از پیش ببرند تنها نظاره‌گر این ماجرا هستند.

با این وجود «مهدی ایزدی» معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران این بافت را به‌لحاظ تاریخی ارزشمند توصیف می‌کند و معتقد است که اداره میراث‌فرهنگی برنامه‌ و طرح‌های بسیاری برای حفاظت از این بافت در دستور کار دارد.

او می‌گوید: بافت تاریخی یوش دارای خانه‌ها، حمام‌ها و معابر زیبا و تاریخی است که هم‌اکنون در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسیده است. با این وجود اعتبار و مشارکت نهادهای شهری مهمترین عامل جهت احیاء‌ و پایداری بافت تاریخی یوش به‌شمار می‌رود که هرچه سریعتر باید محقق شود.

ایزدی می‌گوید: درحال‌حاضر احیاء و ساماندهی بافت تاریخی یوش نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار است که تخصیص این رقم برای سازمان میراث‌فرهنگی دشوار است. بنابراین اگر قرار باشد بافت یوش احیاء شود اداره میراث‌فرهنگی نیازمند مساعدت و همکاری جدی بنیاد مسکن و مالکان و سرمایه‌گذاران خصوصی است.

او می‌افزاید: درحال‌حاضر  نقشه‌برداری، کف‌سازی و جداره‌سازی‌ها از خانه نیما تا خیابان اصلی که شامل کوچه دویست متری می‌شود انجام شده است اما مابقی بافت و ساماندهی و مرمت عمارت‌ و تک بناها نیازمند اعتبار 6 میلیارد تومانی است.

به‌اعتقاد ایزدی، هم‌اکنون تک‌بناهای روستای یوش که قدمت و ارزش آن‌ها همانند خانه‌ نیما یوشیج است به‌صورت متروکه درآمده‌اند که مرمت و احیاء این خانه‌ها بسیار ضروری است. در این خصوص لازم است تفاهم‌نامه‌ای میان میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن منعقد شود تا بخشی از این خانه‌ها با کمک بنیاد مسکن مرمت شود.

آنطور که معاون میراث‌فرهنگی مازندران می‌گوید: هم‌اکنون 650 اثر ثبت شده در استان مازندران وجود دارد که اداره میراث‌فرهنگی استان نمی‌تواند برای ساماندهی این آثار اعتبار و بودجه در نظر بگیرد. به‌همین دلیل مشارکت و همکاری دستگاه‌های شهری موضوعی است که هر چه سریعتر باید محقق شود.

خروج از نسخه موبایل