مشارکت سازمان میراث‌فرهنگی در احیا و بازسازی اماکن مقدس عتبات عالیات/ساماندهی زوار عراقی برای زیارت اماکن مقدس ایران

مشارکت سازمان میراث‌فرهنگی در احیا و بازسازی اماکن مقدس عتبات عالیات/ساماندهی زوار عراقی برای زیارت اماکن مقدس ایران

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با ستاد بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر مشارکت این سازمان در احیاء، مرمت و بازسازی اماکن مقدس عتبات عالیات گفت: ورود زوار عراقی برای زیارت اماکن مقدس جمهوری اسلامی ایران از این پس ساماندهی می‌شود.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تفاهم نامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به امضای مسعود سلطانی‌فر و حسن پلارک رسید.

سلطانی‌فر در این مراسم با اشاره به اینکه سازمان میراث‌فرهنگی آماده هرگونه همکاری با ستاد عتبات عالیت است، گفت: کاری که از چندین سال قبل در ستاد بازسازی عتبات عالیات شروع شده ریشه تاریخی دارد و میراث ایرانیان در عتبات عالیات مربوط به صده‌های گذشته است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی برای حفظ، احیاء و مرمت این آثار ظرفیت‌های خوبی دارد و به دلیل ارادتی که تمام ایرانیان، مسلمانان و شیعیان به ائمه اطهار و این اماکن متبرکه دارند با همه بضاعتی که در توان داریم برای احیاء، مرمت، بازسازی و ایجاد موزه‌های مختلف در عتبات عالیات تلاش خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: فعالیت‌هایی که تاکنون در عتبات عالیات صورت ‌گرفته به صورت پراکنده بوده و قصد داریم با این تفاهم‌نامه به صورت منسجم کارها را سامان دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه زوار عراقی اشتیاق بسیاری برای سفر به ایران و زیارت اماکن متبرکه کشور ما دارند، افزود: در بحث ورود زوار عراقی مشکلاتی وجود دارد که در حال پیگیری و ساماندهی این موضوع هستیم.
وی تصریح کرد: قبل از پایان سال 1392 در این رابطه جلسات متعددی برگزار شد تا ارائه خدمات در زمینه امنیتی و رفاهی به زوار عراقی شکل مناسبتری به خود بگیرد.

تهیه پرونده مشترک ثبت جهانی قبرستان وادی‌السلام

همچنین معاون میراث فرهنگی سازمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث فرهنگی گفت: مدیران عالی حوزه فرهنگی کشور عراق خواستار همکاری مشترک در زمینه تهیه پرونده ثبت جهانی قبرستان وادی‌السلام هستند.

محمدحسن طالبیان افزود: کارشناسان میراث فرهنگی ایران از هرگونه تلاشی در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

لزوم تهیه فیلم و بروشور از مستندات ایرانی اماکن مقدس عتبات عالیات

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی هم در این مراسم گفت: تهدیدی که برای آثار تاریخی در عتبات عالیات وجود دارد مربوط به بازسازی غیراصولی و برداشتن آثار ایرانی از اماکن مقدس است.

وی افزود: برای اینکه تهدیدها را به حداقل برسانیم باید مستندات قوی همچون چاپ بروشور با متن‌های قوی با سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی و فیلم‌های مستند از این اماکن تهیه کنیم تا این مستندات در شبکه‌های معتبر جهانی پخش شود.
کارگر تصریح کرد: این اقدامات موجب می‌شود همواره مستندات موجود در آرشیوها به عنوان یک مرجع باقی بماند.

مدیرکل امور موزه‌ها اظهار داشت: باید از این پس سهم و نظارت ایران بر روی هرگونه تغییرات در آثار موجود درعتبات عالیات به عنوان میراث مشترک دینی در نظر گرفته شود.

امیدوارانه به سازمان میراث فرهنگی آمدیم

در ادامه این مراسم رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: حضور با سابقه ایرانیان در بحث توسعه عتبات عالیات یک موضوع تاریخی بوده و بعد از اقداماتی که از سوی ایران صورت گرفت، ستاد  بازسازی عتبات عالیات وارد عرصه بازسازی شد.

وی افزود: یکی از رسالت‌های مهم ستاد بازسازی عتبات عالیات حفظ میراث و تاریخ کهن ایرانیان در عتبات عالیات است، که ایران در این زمینه فعالیت‌هایی را به انجام رسانده است.

پلارک تصریح کرد: ما امروز بسترهای لازم را در عتبات عالیات ایجاد کردیم و به نیابت از سازمان میراث فرهنگی اقداماتی را در حوزه میراث فرهنگی انجام دادیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: با مدیریت جدید، امیدوارانه به سازمان میراث فرهنگی مراجعه و این تفاهم نامه را امضا کردیم.

وی اظهار داشت: این تفاهم نامه بر سه موضوع موزه‌ها، حفظ آثار تاریخی و بازسازی و نوسازی این آثار که در اماکن مقدس نصب شده تهیه و به امضا رسید.

گفتنی است، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ستاد بازسازی عتبات عالیات با موضوع بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و تخصصی برای ساماندهی مرمت، بازسازی و توسعه عتبات مقدسه در عراق از جمله اشیاء باارزش فرهنگی-تاریخی در آن اماکن مقدس و همکاری برای ثبت جهانی آثار فاخر به امضاء رسید.
ایجاد کارگاه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان موزه‌ها و اماکن مقدسه در حوزه‌های مختلف، ارائه برنامه و معرفی شیوه‌ها و تجهیزات مناسب برای ساماندهی، حفاظت، نگهداری و مرمت اشیاء و بناها، همکاری در مکانیزه کردن اطلاعات اشیا و بناها، همکاری در تهیه شناسنامه‌های اطلاعاتی، آسیب‌شناسی، حفاظتی و مرمتی اشیا و همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی از مهمترین رئوس مورد تفاهم دو طرف است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …