۴۳ آبشار مشهور و دیدنی در ایران

این آبشارهای دوست داشتنی! آبشارهایی که هیجان زندگی را به خوبی به تصویر می کشند، روان و رها می روند و می ریزند و حس آرامش می دهند. صدای جوش و خروش قطره های بی‌شمار آب که در کنار هم و متحد به سمت رهایی در حرکت هستند و همه با همه سرود زندگی سر می دهند و می تازند و می تازانند.

بودن در کنار آبشار، شوق بودن ها را زیاد می کند و هیچ، جز بندگی خداوند بزرگ‌مرتبت را در پی ندارد. پس چه خوب که لحظه های شاد در کنار هم بودن ها در روزهای تعطیلی و نونوار شدن دنیا و زمین و زمان را در کنار این آبشارهایی باشیم که بهار را شاداب تر می کنند.
یکی از پیشنهادهای سفر ما دیدار با طبیعت است. یکی از جنبه های طبیعت هم آبشارها هستند. به همین واسطه، در این مطلب آبشارهای سراسر ایران که البته بسیار بیشتر از این هستند را برایتان معرفی کرده ایم تا نزدیک ترین آنها را  انتخاب کنید و بروید و از نزدیک شاهد زیبایی آنها باشید.

ایران، مجموعا ۱۸۶ آبشار محلی و فصلی دارد که ۴۳ آبشار آن شناخته شده و مشهور هستند.  از جمله باید به آبشار بیشه در لرستان، آبشار مارگون در فارس یا آبشار سنگان در تهران اشاره کرد.

۱٫    آبشار تاف

ارتفاع: ۸۰۰ متر

آبشار برنجه (تاف در ۲ کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. این آبشار هرچند در تمام طول سال آب دارد، ولی مقدار آب آن در فصول دیگر سال به جز اواخر زمستان و بهار آنچنان کم است که به نوعی می‌توان آن را در فهرست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد.

برای دسترسی به این آبشار می‌توان از طریق محور الیگودرز – شول آباد، فرعی پیر امام استفاده کرد. با این ارتفاع، این آبشار بلند ترین آبشار قاره آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان به شمار می‌رود.

۲–    آبشار لاتون

ارتفاع: ۱۰۵  متر

آبشار لاتون، جزو بلندترین آبشارهای کشور است و در فاصله شش کیلومتری از روستای کوته کومه قرار دارد. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی ‌آسیو شوان نیز می‌رسید که تقریبا خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.  حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.۲

۳٫    آبشار کمردوغ

ارتفاع: ۱۰۰ متر

آبشار کمردوغ در قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد. این آبشار زیبا و دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰متر عرض دارد. برای رفتن به چاروسا باید جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی را ازمیان جنگل‌های بلوط در شمال شهر دهدشت به طول ۷۰ کیلومتر طی کرد.

۴٫    آبشار نوژیان

ارتفاع: ۹۵ متر

آبشار نوژیان یکی دیگر از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان واقع شده است. همچنین گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته یا از راه‌آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده‌روی به سمت آبشار است.

۵٫    آبشار شوی

ارتفاع: ۸۵ متر

آبشار شوی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته‌ کوه‌های زاگرس واقع است. چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده‌روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی ‌دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی، از اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده‌روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول، سه آبشار کوچک‌تر با ارتفاع‌هایی بین ۵ تا ۲۰ متر، قبل از رسیدن به آن قرار دارند.

۶٫    آبشار مارگون

ارتفاع: ۷۰ متر

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که یکی از تفریحگاه‌های شیرازی‌ها و یاسوجی‌ها به صورت مشترک است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می‌شود.  از این نظر این آبشار بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است.

۷٫    آبشار آب سفید

ارتفاع: ۷۰ متر

آبشار آب سفید الیگودرز در استان لرستان‌ و به عروس آبشارهای ایران معروف است. آب این آبشار در ترکیب با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌‌آید و به همین دلیل نام آب سفید بر آن نهاده اند. آب این آبشار یکی از بهترین و سالم‌ترین آب‌های معدنی به شمار می‌رود. دسترسی به آن از طریق جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است. عرض تاج آبشار در فصل پر آبی حدود ۸ متر است.

۸٫    آبشار سنگان

ارتفاع:۶۰ متر

مسیر دسترسی به روستای سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران است. این جاده همان جاده جدید امامزاده داوود است که با عبور از کن و روستای سولقان، دو راهی را سمت چپ و به سمت روستای سنگان پایین ادامه می‌دهید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سنگان پایین، سنگان نو و سنگان بالا نیز به امامزاده قاسم می‌رسید. این آبشار که بلندترین آبشار استان تهران است، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می‌گیرد اما اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان است.

۹٫    آبشار بیشه

ارتفاع: ۵۸ متر

این آبشار که یکی از آبشارهای پرطرفدار استان لرستان است در دل کوه‌های زاگرس قرار گرفته‌ و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است.  در کنار این آبشار امکانات گردشگری و اقامت گردشگران وجود دارد.  از جمله باید به ۱۷ پلاژ، هفت چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی اشاره کرد‌.

عرض تاج آبشار حدود ۲۰ متر است. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه، می توان از آن به عنوان یک یاز زیباترین جاذبه های گردشگری ایران یاد کرد. بریا رفتن به آبشار از شهرستان دورود تا بیشه با قطار در حدود ۳۰ دقیقه راه است.

۱۰٫    آبشار شاهاندشت

ارتفاع: ‌۵۱ متر

آبشار شاهاندشت بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیم‌ترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم‌مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

۱۱٫    آبشار پشندگان

ارتفاع: ۴۵  متر

این آبشار در فاصله ۷۵ کیلو متری جنوب فریدون شهر است. وجود انواع درختان جنگلی شامل سیب، زالزالک، بنه، بلوط و گردو و انواع پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده اند.

۱۲٫    آبشار طرزه

ارتفاع: ۴۰ متر

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در منطقه پشت‌کوه فریدون شهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و حدود ۸۵ کیلو متر با مرکز شهرستان فاصله دارد. این آبشار در تمام فصول سال جلوه ای زیبا از ریزش آب بر روی صخره‌ها را نمایش می دهد.

۱۳٫    آبشار اخلمد

ارتفاع: ۴۰ متر

آبشار اخلمد در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران و در شهرستان چناران قرار دارد. اخلمد که قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای میان کوه بینالود واقع شده است و در ابتدای دره، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورند و پس از طی مسیری، آبشار اول با ۲۳ متر ارتفاع دیده می شود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاع حدود ۴۰ متر واقع شده است.

۱۴٫    آبشار سمیرم

ارتفاع: ۳۵ متر

آبشار سمیرم از چشمه‌ساران و ارتفاعات بالادست آن سرچشمه می‌گیرد و از بالای تخته سنگ صخره‌ای صاف و عظیم به بیرون می‌جهد. در اطراف این آبشار زیبا ، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. همچنین گردشگران غیر از این آبشار می‌توانند از غار اشکفت‌رز که در فاصله دو کیلومتری آبشار قرار دارد و از سقف و دیواره‌های آن آب فرو می‌ریزد، دیدن کنند.

۱۵٫    آبشار پورنه

ارتفاع: ۳۰ متر

آبشار پورنه زار یا بیدنیانی در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمـــه می گیرد، دارای چندین سرچشمه خنک و گوارا است و به دلیل رویش پونه در آبراهه های آن به آبشار پونه زار معروف است.

۱۶٫    آبشار چکان

ارتفاع: ۳۰ متر

آبشار چکان با ارتفاع ۳۰ متر و عرض تاج ۴ متر در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس در شهرستان الیگودرز مشرف بر دره چکان و در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دهقادی قرار گرفته است. آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین زراعی چکان بیرون می‌آید که فوران آن ده‌ها متر طول دارد. اطراف آبشار و امتداد رودخانه و پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط و گلابی است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی استفاده می‌کنند. کوههای اطراف آبشار زیستگاه پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

۱۷٫    آبشار ورچ

ارتفاع: ۳۰ متر

آبشار ورچر آبشاری در نزدیکی روستای رزجرد و از جاذبه‌های گردشگری قزوین است. این آبشار در ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد و محصور شدن آن در بین صخره های عظیم ، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. از گونه های گیاهی منطقه می توان به بید و ون اشاره کرد.

آبشار شیرآباد

ارتفاع: ۲۵ متر

آبشار شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهرستان خان و در میان جنگلی بسیار زیبا واقع شده‌است. تعداد این آبشارها به هفت می‌رسد. در نزدیکی آنها غارهایی نیز وجود دارد. غارهای این جنگل به دیو سپید و سمندر معروف هستند. ارتفاع بلند ترین آبشار ۲۵ متر است.

۱۸٫    آبشار یاسوج

ارتفاع: ۲۰ متر

آبشار یاسوج از آب چشمه‌های موجود در دل کوه‌های زاگرس تشکیل شده در دو کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد. ارتفاع این آبشار ده متر است. چشم‌انداز این آبشار، نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل‌های رنگارنگ است‌.

۱۹٫    آبشار رحمت آباد

ارتفاع: ۲۰ متر

آبشار رحمت آباد جویم آبشاری در نزدیکی روستای رحمت آباد شهرستان جویم لارستان است و اب بسیار سبکی دارد. کمی دورتر از نخل، باقی مانده آثار یک شهر کوچک در دشتی مسطح قرار دارد. در بالاترین قله این کوه قلعه باستانی کیخسرو وجود دارد که عبور آب از تمامی اتاق ها و سالن‌ها و طبقه‌های آن و تعبیه استخرهای کوچک و متوسط در این مجموعه نشان دهنده رواج آئین میترائیسم در دوره‌های پیش از اسلام در منطقه رحمت آباد جویم است.

۲۰٫    آبشار کبودوال

ارتفاع: ۱۵ متر

آبشار کبودوال تنها آبشار خزه‌ای کشور است که با داشتن امکاناتی برای گردشگران یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های استان گلستان به شمار می‌رود. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می‌گیرد و زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

برای رفتن به این آبشار باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید، از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده زمان می‌برد که مسیری بسیار زیباست. در طول مسیر به سمت آبشار، مناظر شگفت‌آور و پل‌های چوبی در کنار آبی روان و درختان جنگلی، شما را به وجد می‌آورد.

۲۱٫    آبشار سرکانه

ارتفاع: ۱۵ متر

آبشار سرکانه یا آبشار هفت چشمه در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهر خرم‌آباد قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۱۵ متر و عرض آن ۱۷ متر است. از پوشش‌های گیاهی اطراف این آبشار می‌توان به وجود درختان بلوط، زالزالک و انگور اشاره کرد.

۲۲٫    آبشار عیش‌آباد

ارتفاع: ۱۵ متر

آبشار عیش‌آباد یکی از جای‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در پیرامون روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرار گرفته‌است. این آبشار پحدود ۳۱۰ متر مربع وسعت دارد.

۲۳٫    آبشار بنگان

ارتفاع: ۱۵ متر

آبشار بنگان، در ۱۵کیلومتری شمال شرقی شهر بافت واقع شده‌است. در حاشیه این آبشار، گیاهان دارویی فراوانی به وفور دیده می‌شود. در دامنه کوه‌ها نیز لاله زار قرار گرفته‌است. آبشار بنگان در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیری قرار دارد. اطراف این آبشار را نیز درختان گردو و میوه‌های سردسیری پوشانده‌اند.

۲۴٫    آبشار یخی

ارتفاع: ۱۲ متر

ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر اعلام شده است و به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است و به همین دلیل به آبشار یخی معروف شده است. علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است. این آبشار یکی از ‌آبشارهای عجیب و منحصربه‌فرد جهان است. این آبشار در ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبهه جنوبی کوه دماوند قرار دارد.

۲۵٫    آبشار وارگ

ارتفاع: ۱۲ متر

آبشار وارگ در روستایی با همین نام در جنوبی‌ترین منطقه شهرستان الیگودرز قرار گرفته است. مقدار آب این آبشار بسیار فراوان و ارتفاع قسمت اصلی آن ۱۲ متر است. دسترسی به این آبشار بسیار مشکل است به طوری که باید از الیگودرز با خودرو به روستای بزنوید بروید. سپس به روستای دستگرد و پس از آن پیاده به آبشار وارگ بروید.

۲۶٫    آبشار گنج‌نامه

ارتفاع: ۱۲ متر

آبشار گنج‌نامه در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در پنج کیلومتری غرب همدان کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان ها نیز در جریان است.

۲۷٫    آبشار گورگور(مشگین شهر)

ارتفاع: ۱۲ متر

این آبشار در جنوب روستای موییل در در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل واقع شده است. این آبشار دریاچه ای به مساحت ۲۰۰ مترمربع در محوطه گردشگاهى خود دارد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۲۲۳ متر و در دامنه کوه سبلان واقع گردیده است.

۲۸٫    آبشار آسیاب خرابه

ارتفاع: ۱۰ متر

آبشار آسیاب خرابه یکی از مناطق دیدنی آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس است و تمام دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است. این آبشار به علت وجود ویرانه‌های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی است که سال‌ها پیش مردم منطقه از آن استفاده می‌کردند ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد. در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

۲۹٫    آبشار تیرکن (هفت آبشار)، بابل

ارتفاع: ۹ متر

آبشار تیرکن در استان مازندران، در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابل‌کنار شهرستان بابل قرار دارد. این منطقه شامل ۷ آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برای رسیدن به آبشار باید ابتدا به روستای تیرکن بروید که مسیر آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود ۲ ساعت پیاده روی در شیب ملایم دارد. آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول ۳ کیلومتر در دل جنگل های درازکلا واقع شده اند.

۳۰٫    آبشار وارک

ارتفاع: ۷ متر

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود ۶۰ کیلومتر می‌باشد. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو می ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر است. اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی و زالزالک است.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …