ایرانگرد نیوز

معاون صنایع‌دستی؛ مرکز رشد صنایع دستی دانشگاه هنر شیراز راه اندازی می‌شود

ImageHandler.ashx

تفاهم نامه همکاری و مشارکت در تأسیس و راه اندازی مرکز رشد صنایع دستی دانشگاه هنر شیراز امضا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت باقرالعلوم امام محمد باقر ( ع ) ، مراسم رونمایی از این تفاهم نامه مشترک میان معاونت صنایع دستی کشور ، دانشگاه هنر شیراز و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با حضور جمعی از اساتید ، پیشکسوتان ، هنرمندان و صنعتگران ، اتحادیه تعاونی های صنایع دستی فارس و دانشجویان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان برگزار شد.

در این مراسم،  معاون صنایع دستی کشور با اشاره به ضرورت و اهمیت تأسیس مرکز رشد صنایع دستی در استان فارس گفت : برنامه های توسعه صنایع دستی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین شده است که بر همین اساس موضوعات بوم گرایی ، گفتمان سازی و دانش محوری از مباحث مهم و مورد توجه است.

بهمن نامور مطلق افزود : مشکل فعلی صنایع دستی ، تولید و فروش نیست بلکه گفتمان سازی و ترویج است که مغفول مانده و دلیل آن عدم حفظ زیبایی شناسی ایرانی است، زیرا فراموشی زیبایی شناسی ایرانی به معنای فراموشی هویت ملی در حوزه هنر و صنایع دستی است.

وی نقش اصحاب رسانه و مطبوعات را در گفتمان سازی و ترویج صنایع دستی بسیار مؤثر دانست و گفت: با گفتمان سازی ، سلیقه و الگوی مصرف و زیبایی شناسی ایرانی اسلامی را که یکی از مهمترین مباحث زیبایی شناسی در جهان است از طریق اطلاع رسانی و آگاهسازی های عمومی می توان احیا کرد.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه افزود : از آن جا که انسان موجودی پویا و تغییر پذیر است لذا سلیقه و خواسته های انسان نیز با گذر زمان تغییر خواهد کرد و بر همین اساس ضروری است که هنرمندان و صنعتگران نیز با روح زمان به جلو حرکت نموده و مطابق الگو و سلیقه های هر زمان ، به محصولات و تولیدات خود تنوع بخشیده و از تکرار جلوگیری کنند.

نامور مطلق ، پویا بودن را در پیوند هنر با دانش دانست و خاطر نشان کرد : خوشبختانه ، دانشگاه هنر شیراز در این زمینه پیشگام بوده و با تربیت نیروهای هنرمند و متخصص بر مبنای دانش روز ، گام مؤثری را در این خصوص برداشته است.

وی در ادامه بر ضرورت تشکیل شورای عالی صنایع دستی در استان فارس تأکید کرد و گفت : با همفکری صاحب نظران و اندیشمندان در حوزه صنایع دستی اعم از اساتید ، مدیران اجرایی ، هنرمندان و صنعتگران ، صادرکنندگان و تشکل های غیردولتی ، قطعا صنایع دستی استان با جهش و توسعه روزافزونی روبرو خواهد بود.

نامور مطلق در پایان با اشاره به افزایش ورود گردشگران خارجی در کشور بیان کرد : باید با حرکتی هدفمند در راستای تولید محصولات متنوع و منطبق با نیازهای بازار های داخلی و خارجی ، زمینه فعالیت هنرمندان و صنعتگران را فراهم کرد که در همین راستا نیز تفاهم نامه هایی با صندوق مهر امام رضا ( ع ) و بانک توسعه تعاون جهت تخصیص 50 میلیار تومان تسهیلات به صنعتگران منعقد شده است و امیدواریم بتوانیم شاهد حضور بیش از پیش محصولات با کیفیت و اصالت ایرانی در نمایشگاه ها و بازارهای جهانی باشیم.

گفتنی است در پایان این مراسم ، معاون صنایع دستی کشور از پارک علم و فن آوری فارس بازدید کرده و تفاهم نامه مشترکی نیز  میان معاون صنایع دستی کشور ، دانشگاه هنر شیراز ، پارک علم و فن آوری و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، جهت توسعه و رونق صنایع دستی در استان منعقد شد.

خروج از نسخه موبایل