ایرانگرد نیوز

در برنامه این هفته کشف تهران رئیس شورای شهر: حلقه به دور نیای خیابان ولیعصر

IMAGE635347111434963576

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سفرهای درون‌شهری خویش، روز جمعه به منطقه 5 رفت و از بخش‌های مختلف این منطقه و به‌ویژه محله کن، برخی از باغ‌ها و درختان کهنسال این منطقه دیدن کرد و پای صحبت بزرگان محل نشست. در این برنامه مشخص شد که تبار چنارهای ولیعصر به کن می رسد.
احمد مسجد جامعی، برنامه کشف تهران این هفته را از محله کن آغاز کرد و با حضور در برخی از باغها، به دیدن پل آجری کن، حمام قدیمی کن و درختان کهنسال رفت و پای صحبت بزرگان محل نشست.

گروه کشف تهران که از دیدن باغها، رودخانه و طراوت محله کن شگفت زده شده بودند ابتدا در باغی حضور یافتند که عمارت قدیمی آن متعلق به مادر امیرکبیر بوده و هنوز پابرجاست. سپس در یکی از باغهای قدیمی همجوار رودخانه کن حضور یافتند که پیش از این محل یکی از هفت آسیاب قدیمی کن بوده است. میزبان این بخش یکی از مردان کهنسال کن و خانواده و دوستانش بودند. مردان کهنسال و با تجربه‌ای که تاریخ کن و وضعیت طبیعی و نحوه توزیع آب را به خوبی در سینه داشتند و برای میهمانان تشریح کردند.

مسجدجامعی و گروه همراه سپس در کوچه پس‌کوچه های باریک باغستان‌های کن راه افتادند و ابتدا به دیدار درخت چنار کهنسالی رفتند که عمری بیش از هزار سال داشت. رئیس شورای شهر و هفت نفر از اعضای گروه در پای این درخت دست در دست هم دور آن حلقه زدند تا مشخص شود قطر بن‌پایه این درخت به اندازه حلقه‌ای از هشت نفر با دستان باز است.

رئیس و اعضای گروه در ادامه به دیدن دیگر درختان چنار کهنسالی که در خیابانها و کوچه‌های باریک کن سایه‌انداز و طراوت‌بخش این محل هستند رفتند. مسجدجامعی در این بخش خطاب به شهردار و برخی از بزرگان محله کن گفت: هر کاری برای توسعه محل یا تعریض معابر یا ساخت و ساز انجام می‌دهید با اولویت حفظ این درختان زیبا باشد.

وی همچنین در پای یکی دیگر از درختان چنار چندصدساله که در جوار یک ساختمان قرار گرفته بود، گفت: چه خوب است که این ساختمان به نفع این درخت تخریب شود و حریم این درخت کهنسال آزاد گردد.

مسجدجامعی همچنین گفت: یکی از کشف‌های امروز ما این است که فهمیدیم تبار درختان چنار خیابان ولیعصر هم از درختان چنار کن بوده است.

رئیس شورای شهر و همراهان در ادامه برنامه از پل آجری کن با قدمت یکصدساله، حمام کن، امامزاده شعیب، امام زاده جعفر و مزار شهدای کن و منزل پدری حضرت آیت الله مهدوی کنی دیدن و با تعدادی از مردم محل و کسبه گفتگو کرد و برخی از مسائل و مشکلات منطقه را شنید و برای رفع آنها توصیه هایی ارائه داد.

مسجدجامعی و گروه کشف تهران در ادامه برنامه این هفته و به مناسبت روز معلم با حضور در یکی از مدارس با سابقه کن با معلمان بازنشسته دیدار و گفتگو کرد و به خاطراتشان گوش داد و روز معلم را به آنها تبریک گفت و سپس به مدرسه نابینایان محبی واقع در بلوار آیت الله کاشانی رفت. وی با حضور در جمع ورزشکاران نابینای این مدرسه با آنان گفتگویی صمیمانه داشت و سپس ورزشکاران گلبال و رزمی را که به مناسبت حضور رئیس شورا مسابقاتی ترتیب داده بودند، تشویق کرد.

وی در ادامه برنامه امروز به خانه و کتابخانه علامه محمد تقی جعفری نیز رفت و و ضمن دیدار با خانواده آن عالم فرزانه و آشنایی با بخش های مختلف کتابخانه ایشان گفت: باید جلسات سخنرانی در این خانه با همان آدابی که در زمان حیات ایشان ادامه داشته است احیا شود. وی در ادامه برنامه به دیدار آیت الله باقری کنی از علمای بنام کن نیز رفت و با ایشان دیدار و گفتگو کرد.
.
دیدار از مخازن استراتژیک نفت و بنزین که در محله شهران قرار دارد و خطری بالقوه برای منطقه به شمار می‌آید پایان‌بخش‌ برنامه این هفته بود.

خروج از نسخه موبایل