ابراز ناراحتی اهالی کن به رییس شورای شهر: باغ‌های کن تا پنج سال دیگر شهرک یا کمپ می‌شوند

در کوچه باغ‌های کن هنوز صدای رد شدن جوی های پرخروش می‌آید، هنوز چنارهای چند هزار ساله در باغ‌ها و در کوی و برزن دیده می‌شود. شاید برای همین باغ‌ها هم بود که گذر این هفته رییس شورای شهر به کن افتاد.

در کوچه باغ‌های کن هزاران خاطره وجود دارد، خاطراتی که گاهی به دوره قاجار می رسد
باغ‌های کن هنوز خاطرات کهن بسیاری را در خاطر خود حفظ کرده‌اند. باغ عشوری نمونه‌ زنده و پویای این باغ‌هاست. باغی که یادگار مادر امیرکبیر هم هست. نه تنها باغ عشوری بلکه  زمانی تا چشم کار می‌کرد از میدان کوهسار تا وسط های شهر به جای تمام این کوچه، خیابان و بلوار باغ بوده است. حالا از آن همه سرسبزی چند تکه باغ بیشتر نمانده، باغ‌هایی که تنها صاحبانشان با دل و جان آن‌ها را نگهبانی می‌کنند و اگر همین‌ها سر به زمین بگذارند، باغ ها همه در یک چشم به هم زدن، آپارتمان‌های سر به فلک کشیده می‌شوند.
کن، جایی با قدمت بیش از هزار سال است که هنوز جوی آب در کوچه پس کوچه هایش می‌خروشد
یکی از اهالی کن به خبرنگار chn می‌گوید:« این روزها باغداری سخت شده و  توسعه شهرک ها آب و هوا را به خطر انداخته است. باغ‌ها امنیت ندارند. هوای سالم ندارند.»
اهالی کن می‌گویند که به زودی این باغ‌ها شهرک یا کمپ می شوند و با آن‌ها باید خداحافظی کرد
او بر این باور است که باید اندیشمندان و مسئولان فکری برای نجات این باغ‌ها بکنند، یعنی فکری که همه مسایل را در بر بگیرد، چون نه تنها باغداری پر هزینه شده بلکه هیچ برگشت مالی ندارد. خانواده‌های افراد باغدار تحت فشار هستند. آن‌ها می خواهند زمین‌های‌شان را بفروشند تا به پول برسند. باغداری به نفعشان نیست.
باغ‌های کن یکی از مهمترین شریان های تنفسی تهران آلوده هستند
یکی دیگر از کنی‌ها که به شدت نگران وضعیت باغ‌های محله‌شان است، به احمد مسجد جامعی می‌گوید که اگر دستوری برای حفاظت از این درخت‌ها صادر نشود، به پنج سال نمی رسد که این درختان تخریب می شوند. شما این باغ ‌ها را ببینید. حیف نیست؟
ریشه تبار چنارهای تهران در کن
گفته می‌شود، تاریخ کن به بیش از دوهزار سال پیش می‌رسد و در اسناد نامش جزو یکی از دهکده‌های ری آمده است. آثار تاریخی به دست آمده از این منطقه به بیش از هزار سال می شود. این دهکده دیرینه حالا نه تنها میراث فرهنگی اش را دارد از دست می دهد بلکه از چنارهای تاریخی نیز تهی می شود.
چنار هزار و پانصد ساله که از میخ و سیم و آلودگی شهری در امان نیست با این باید در حریم حرم امامزاده شعیب امن می بود
کم نیستند از محلی‌هایی که نگران این باغ‌ها هستند، با این حال تعداد آن‌ها باز هم نسبت به کسانی که می خواهند این باغ ‌ها ویران شود، انگشت شمار است،  به قول یکی از محلی‌‌ها:« اینجا چند سالی است که ساخت و سازها شدت پیدا کرده، کارگاه های صنعتی ساخته شدند. هوا و زمین آلوده شده است. اگر شهرک سازی هم نشود، باغ‌ها همه تبدیل به کمپ اعتیاد و سفرخانه می‌شود.»
مسجد جامعی بر لزوم حفظ این باغ ها تاکید می کند
مسجد جامعی اما پس از بازدید از باغ‌های کن بر لزوم حفظ  این باغ‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید:«قریب به 120 تا 150 هکتار باغ در منطقه کن وجود دارد که می بایست در طرحی برای حفظ این باغات تلاش شود. »
او می گوید: در سطح شهر تهران 600 هکتار باغ مشابه باغ‌های کن وجود دارد که با درنظرگرفتن و تأمین اعتبار می بایست این 120 تا 150 هکتار نیز به آن اضافه و حفظ شوند.
چه بسیارند چنارها در کوچه پس کوچه های پر از ساخت و ساز کن
رئیس شورای شهر تهران از پیرترین درخت چنار تهران هم دیدن می کند و از مسئولان شهری حاضر در این بازدید می خواهد که  برخی ساختمان های اطراف این درخت برای حفظ درخت های این منطقه حفظ شوند.
 بارها و بارها طرح های تفضیلی از سوی شهرداری برای حفاظت از باغ های کن ارایه شده اما روز به روز تعداد فضای سبز کن کم می شود. به راستی این بار می توان به وعده‌های رییس شورای شهر دل سپرد؟ این سوالی است که تا چند سال آینده پاسخش مشخص می شود.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …