«بانک گردشگری» تابلوی خود را پایین بیاورد!

– با وجود آنکه یکی از گزینه‌هایی که در بخش ماموریت‌های «بانک گردشگری» به آن اشاره شده‌ این نکته است که بانک گردشگری همچون بانک های تجاری، ترکیب گسترده ای از سپرده گذاران و مشتریان اعتباری خواهد داشت و علاوه بر آن با اتکا به ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری از توسعه این صنعت حمایت مینماید.

اما اینگونه به نظر می‌رسد که «بانک گردشگری» با نام گردشگری اما به کام سایر حوزه‌های صنعتی فعالیت می‌کند.

«عبدالناصر میرچی» مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی مراکز گردشگری در این خصوص ‌ گفت: «با توجه به آنکه استقبال می‌کنیم و لذت می‌بریم که مجموعه‌ای با عنوان گردشگری فعالیت کند اما تابلویی که بانک گردشگری اختیار کرده‌است این توقع را ایجاد می‌کند که بپرسیم چنین بانکی برای گردشگری چه می‌‌کند؟»

او افزود: «اگر قرار باشد این بانک هم همان رفتاری را با هتلدار و صاحب آژانس داشته باشد که سایر بانک‌ها دارند بهتر است تابلوی خود را پایین بیاورد و بی‌خودی بر سر مردم منت نگذارد. بانک گردشگری از نظر ما بانک گردشگری نیست مگر آنکه ثابت کند که بانک گردشگری است.»

میرچی معتقد است: «در نقطه‌ای باید اتصالی بین نام بانک گردشگری و فعالان و متولیان گردشگری وجود داشته باشد. بانک گردشگری برای آنکه تابلواش توجیهی داشته باشد باید بگوید برای فعالان بخش گردشگری تسهیلاتی خاص اختصاص می‌دهد. به طور مثال از این افراد دو درصد بهره کم‌تر بگیرد یا امکانات ویژه‌ای در اختیارشان قرار دهد تا سرمایه‌گذاران با قوت وارد شوند.»

به گفته مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی مراکز گردشگری، هرکس اسم بانک گردشگری را می‌شنود در مرحله نخست این ذهنیت برای او بوجود می‌آید که بانک گردشگری خدماتی خاص به گردشگری ارائه می‌دهد و سازمان میراث و گردشگری در اداره این بانک ولو در حد نقطه چین نقش دارد. اما آنچه شاهدش هستیم این است که ارتباطی در سیاستگزاری‌ها وجود ندارد.

میرچی افزود: «اگر سازمان میراث و گردشگری در سیاستگزاری‌ها نقطه پیوندی با بانک گردشگری نداشته باشد بانک گردشگری هم همانند سایر بانک‌ها خواهد بود و هیچ فضیلتی نخواهد داشت. نقطه اشتراک می‌تواند این توقع را بوجود آورد که سازمان میراث و گردشگری خواستار اختصاص درصدی از تسهیلات بانک گردشگری به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری شود.»

او با اعتقاد برآنکه بهتر است بانک گردشگری به عنوان یکی از بانک‌های عامل در سازمان میراث و گردشگری فعال شود یادآور شد: «بانکی که چنین تابلویی را اختیار کرده باید در زمره بانک‌های عامل گردشگری قرار گیرد. امید است بانک گردشگری روزی بتواند با فعالیتهایی که انجام می‌دهد از نام خود به عنوان بانک گردشگری دفاع کند و در ارتباط با صنعت گردشگری کارهای ویژه‌ای نسبت به سایر بانک‌ها انجام دهد. چراکه اگر کارهای ویژه‌ای از این بانک نبینیم بهتر است تابلوی بانک گردشگری پایین بیاید.»

 

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …