ایرانگرد نیوز

مراسم نکوداشت محمد بهشتی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار شد

مراسم نکوداشت  محمد بهشتی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار شد

مراسم نکوداشت سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر امروز (چهارشنبه 17 اردیبهشت) با حضور جمعی از اساتید میراث فرهنگی، اساتید دانشگاه، فرهیختگان و هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم که به مناسبت هفته معلم برگزار شد در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، فرهیختگان، هنرمندان و دانشجویان برگزار شد محمدرضا رحیم زاده رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از بهشتی به عنوان شخصیتی بی بدیل در عرصه فرهنگ ایران نام برد و گفت: ایشان از هر موقعیتی یک فرصت آموزشی ایجاد می کنند و این مهم از ویژگی های بارز ایشان است.

 وی افزود: شناخت ابعاد مختلف فعالیت های ایشان نیاز به زمانی طولانی دارد.

شهرام پازوکی عضو هیات علمی انجمن حکمت و فلسفه نیز در این مراسم از مهندس بهشتی با عنوان یک معمار فرهنگی و معلم واقعی یاد کرد و گفت: یک معلم وظیفه سنگین انتقال فرهنگ، تربیت وتفکر صحیح را بر عهده دارد و بهشتی نمود بارز این حقیقت است.

 وی با بیان اینکه مهندس بهشتی معنای حقیقی دین و فرهنگ و تفکر دینی را در سینما به عرصه ظهور رسانده و گسترش داد خاطرنشان کرد:مهندس بهشتی درک صحیحی از مناسبات فرهنگ و دین دارد.

مهرداد قیومی استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی  ورود محمد بهشتی به عرصه های مختلف را غنیمتی بسیار بزرگ دانست و گفت: جهان بهشتی بسیار بزرگ است و تواضع و فروتنی از ویزگیهای برجسته ایشان است.

رضا کیانیان هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در این مراسم ضمن تشکر از دانشجویانی که بانی مراسم نکوداشت مهندس بهشتی بودند گفت: سینمای ایران بخش عظیمی از ماهیت خود را مدیون سید محمد بهشتی می داند که با مدیریت صحیح این مهم به انجام رسید.

به مدیریت بهشتی در بنیاد فارابی اشاره کرد و گفت: سید محمد بهشتی سهم بسیاری در تحولات سینمای ایران داشت و موج سینمای نو ایران مدیون بهشتی است.

او با اشاره به دوره مدیریت سید محمد بهشتی در بنیاد فارابی گفت: در ایران دو نوع مدیر وجود دارد. مدیرانی که مدیریت آن مادرزادی و مادام العمر است و هیچ وقت هم حذف نمی شوند و مدیرانی که مادرزاد نیستند اما کاربلدند و تسلط ویژه بر کارهای خود دارند.

او گفت: یکی از اتفاقات که در مدیریت مدیران بخش اول به وضوح می توان دید اینست که هر مدیری به محض اینکه پست یک نهادی را به دست می گیرد اقدام به ساخت و اختراع چرخ می کند چون از نظر او ساخته های مدیران قبلی مورد تایید نیست. آنها همه چیز را تخریب می کنند تا همه چیز را درست کنند اما وقتی به کار اشراف پیدا می کنند جابجا می شوند.

کیانیان گفت: اما سید محمد بهشتی ویژگی داشت که نمی خواست خراب کند بستری که وجود داشت را ادامه داد و به جای تخریب چرخ آن را چرخاند.

او یکی از مدیرانی بود که توانست در بنیاد فارابی و سینمای ایران ریل گذاری کند و قطار را از ریل خارج نکند. او کمک کرد تا موج سینمای نو ایران به راه خود ادامه دهد تا این عزتی را که هم اکنون شاهد آنیم به دست آورد.

به گفته کیانیان، مدیریت صحیح و محافظت اصولی سبب شد که قطار جدید سینمای موج نو حرکت کند و بخش مهمی از این اتفاق مدیون مدیریت بهشتی است.

عادل فرهنگی مدیرکل سابق دفتر فنی معاونت حفظ و احیاء کشورمان نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: بهشتی فرصت اندیشیدن به توسعه میراث فرهنگی را ایجاد کرد.

فرهنگی در سخنان خود به نقش ارزنده ی سید محمد بهشتی در زمان ریاست ایشان بر سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت : بهشتی فرصتی را ایجاد کرد که به توسعه میراث فرهنگی اندیشیده شود و نگاه دوستداران میراث فرهنگی، مسئولان و عموم مردم نسبت به این حیطه ارتقا یابد.

او همچنین افزود: در دوره ای که شاهد تغییر مدیریت های مداوم و مدیران پرطمطراق با نگاه از پیش تعیین شده بودیم بهشتی یکی از افرادی بود که در سازمان میراث فرهنگی فرصت حضور داد. چرخ میراث فرهنگی را متحول کرد و فرصت ارتقاء را هم برای خود و هم برای دیگران بوجود آورد.

این پیشکسوت مرمت گفت: او زمینه ای فراهم کرد که در وهله اول کارشناسان و مدیران با یکدیگر انس و آشنایی پیدا کنند و در مرحله دوم نهاد میراث فرهنگی را بشناسند. در واقع به همین علت بود که جایگاه میراث فرهنگی به همراه چالش های فراروی این نهاد در تشکیلات کل کشور آشکار شد.

به اعتقاد فرهنگی، سید محمد بهشتی مدیری بود که نه تنها نگاه همه کسانی که اهل میراث بودند را رشد داد که به همراه آگاهی عمومی که بوجود آورد نگاه حکومت و دولتمردان را نیز ارتقاء داد.

احمد محیط طباطبایی نیز حضور ایشان در عرصه فرهنگ و هنر را یک موهبت دانست وگفت:حضور سید محمئد بهشتی در حوزه فرهنگ و هنر یک موهبت است.

وی خاطرنشان کرد: بهشتی یک شاخص و نمود انسان واقعی است و بهره بردن از ایشان را فرصتی است که همه باید از آن استفاده کنند.

او تاکید کرد: جنبه های مختلفی از شخصیت و خصایل اخلاقی سید محمد بهشتی از منظر یک انسان اهل فکر، مدیر و یک معلم بازگو شد اما او جنبه های دیگری دارد که بسیاری از ویژگی های نامبرده برتری دارد.

محیط طباطبایی گفت: مهندس بهشتی اگر مدیر بنیاد فارابی، مدیر میراث فرهنگی و معمار مشهور و موفق و یک انسان اهل نظر نبود اما او همواره در حوزه اصلی انسانی یک رفیق شاخص و مظهر اصلی است.

به گفته محیط طباطبایی، سید محمد بهشتی یک حقیقت است. یک خبر خوش بهشتی برای حوزه فرهنگ و هنر است. خبری که به دنبال وقایع و گفته های نیک و بهتری می اید.

بهشتی در پایان با تقدیر از کسانی که این مراسم را برگزار کردند گفت: سهم قابل توجهی از زندگی هر فردی معطوف به دیگران است. اگر در این مراسم و در این نمایشنامه حضوری پررنگ دارم به دلیل سهم بزرگی است که خانواده و دوستان و تمام کسانی که امروز هستند، دارند.

به گفته بهشتی، بیشترین سهم این مجلس متعلق به کسانی است که در این نمایش بزرگ حضور دارند و کمک کردند تا من به عنوان آرتیست فیلم حضور داشته باشم.

او گفت: هفته معلم را به سهم خودم گرامی می دارم و ارج می نهم؛ سهم کسانی را که در این سالها همراهم بوده‌اند.

 در پایان مراسم با اهدا هدایا و لوح سپاس از  سوی اعضای هیئت علمی  مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از  مهندس بهشتی تجلیل شد.

خروج از نسخه موبایل