ایرانگرد نیوز

مرکز اسناد در مجموعه نیاوران راه اندازی شد

مرکز اسناد در مجموعه نیاوران راه اندازی شد

از راه‌اندازی مرکز اسناد تا افزایش فضای موزه‌ای

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با تشریح عملکرد این مجموعه طی 7 ماه اخیر از راه‌اندازی مرکز اسناد در این مجموعه و افزایش فضای موزه‌ای و نمایشی در نیاوران خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آفرین امامی افزود: پس از تغییر مدیریتی در این مجموعه، موضوع پاکسازی و احیاء باغ نیاوران به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار ما قرار گرفت.

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تصریح کرد: جمع‌آوری سازه‌های الحاقی که فضای باغ نیاوران را به هم ریخته بود و احیاء فضای سبز مجموعه با همکاری اداره کل موزه‌ها طی این مدت به انجام رسیده است.

امامی از خروج 52 کامیون برگ خشک از مجموعه نیاوران خبر داد و گفت: نخاله‌های موجود در کاخ نیاوران بوی نامطبوع  و خطرات بسیاری برای باغ نیاوران ایجاد کرده بود که به همین دلیل با سرعت مقدمات خروج برگهای خشک انجام شد.

وی با اشاره به کاشت 150 اصله نهال در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران یادآور شد: کاشت این نهال‌ها به صورت سلیقه‌ای نبوده و تلاش شد تا در هر مکانی که درختی خشک شده و از بین رفته است نهالی کاشته شود.

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رسیدگی به وضعیت نگهداری اموال تاریخی را از دیگر اقدامات ماههای گذشته عنوان کرد و افزود: طی چند ماه اخیر فضای مخزن نگهداری اموال در کاخ صاحبقرانیه توسعه پیدا کرد و همزمان با این اقدام ساماندهی و پاکسازی اموال انجام شد.

امامی ادامه داد: توسعه فضای مخزن کاخ اصلی نیاوران برنامه بعدی ما در این مجموعه است که بدون وارد کردن صدمه به بناها و با حذف دیوارهای کاذب به انجام می‌رسد.

وی با اشاره به خروج تعداد زیادی از اشیاء موجود در مخزن و افزودن این اشیاء با فضای موزه‌ای گفت: اشیایی که قابلیت نمایش در فضای موزه‌ای را دارند با حفظ شرایط امنیتی و حفاظتی به صورت دوره‌ای و دائمی در مجموعه نیاوران به معرض نمایش گذاشته شدند.

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از راه‌اندازی مرکز اسناد خبر داد و افزود: در دوره‌های پیشین برخی اقدامات عمرانی برای راه‌اندازی مرکز اسناد صورت گرفته بود که با پیگیری‌های جدی در چند ماه گذشته ملزومات مخزن برآورد شد و پس از تکمیل اعتبارات مورد نیاز ساماندهی حفاظتی در مرکز اسناد به انجام رسید.

امامی ادامه داد: در مورد برخی از اسناد ساماندهی حفاظتی و اطلاعاتی و شماره‌گذاری اسناد به طور همزمان صورت گرفت.

وی هدف از انجام این اقدامات در مرکز اسناد مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران را ایجاد زمینه و فضای مناسب برای مطالعات و تحقیق پژوهشگران دانست.

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در ادامه از کاهش فضاهای اداری و افزودن به فضای نمایشی مجموعه نیاوران خبر داد و افزود: ما مجاز به افزایش اتاق‌های اداری و کاستن از فضای موزه‌ای نیستیم و در همین راستا با بررسی وضعیت موجود فضای اداری را به حالت چیدمان قبلی بازگرداندیم.

امامی مرمت‌های اضطراری در مجموعه کاخ نیاوران را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی 7 ماه گذشته دانست و گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید در زمستان سال گذشته، کوشک احمدشاهی دچار آسیب شد که با همکاری کارشناسان اداره کل موزه‌ها و دفتر حفظ و احیاء معاونت میراث فرهنگی این آسیب دیدگی برطرف شد.

وی در پایان از برگزاری 30 نمایشگاه طی 7 ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خبر داد و افزود: در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

خروج از نسخه موبایل