ایرانگرد نیوز

معاون میراث‌فرهنگی؛ سال گذشته، سال تغییر نگاه نسبت به میراث‌فرهنگی بود

ImageHandler.ashx

معاون میراث فرهنگی گفت: سالی که گذشت سال تغییر نگاه و رفتار نسبت به میراث فرهنگی در جامعه ایران بود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد، گفت: برای رسیدن به وفاق ملی و هم زیستی با سیار ملل تنها راه، درک میراث فرهنگی و مزیتهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی مردم است.

وی ادامه داد: ایران با تنوع فرهنگی بر پایه اقلیمی است ما در محدوده بسیار کوچک، گسترده عظیمی از پدیده های فرهنگی را دارا هستیم برای همین بزرگداشت میراث فرهنگی ایران تفاوتی آشکار و بارز با سایر فرهنگ های جهان دارد، زیرا ما از میراثی سخن می گوییم که توانسته استمرار حیات یافته و بدون انقطاع قرن های متوالی را تا به امروز به یکدیگر پیوند دهد.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی ریشه در اعماق تاریخ بشریت دارد، افزود: پهنه ای که با نام ایران فرهنگی می شناسیم از مرزهای چین تا ساحل مدیترانه گسترده است، در جای جای خود نمونه های برجسته ای از این فرهنگ غنی را زنده و سرزنده حفظ کرده است.

طالبیان تصریح کرد: این فرهنگ آنچنان ریشه دار و معتبر است که قرقیز، ازبک، ترک، عرب هندی و پاکستانی در کنار فارس و تاجیک و افغان با افتخار از تجلیات آن و تحت همان نامهای فارسی به عنوان مواریث فرهنگی برجسته ی خود یاد می کنند و به داشتن آن می بالند.

وی یادآور شد: در سالی که شعار سازمان جهانی موزه ها مجموعه های موزه ای و برقراری پیوندهاست، میراث فرهنگی ایران نقش خود را در ارتباط میان نسلها از گذشته تا حال و آینده به خوبی انجام داده است.

طالبیان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی پایه و اساس تمام فعالیت ها و تلاش های یک ملت در تمامی ابعاد آن را شکل می دهد و تکیه گاه ملتها برای نیل به آینده بهتر است، افزود: وسعت بخشیدن به خانواده میراث و تبدیل موضوع میراث فرهنگی به سرمایه اجتماعی از اهم اهداف ماست.

معاون میراث فرهنگی گفت: مسئولیت ما از این منظر بسیار سنگین است و در این امر نمی توان موفق شد مگر اراده ملی و اجتماعی همراه آن باشد. موفقیت دولت و ملت در تمامی برنامه های پیش بینی شده محقق و پایدار نخواهد شد مگر آنکه از دریچه میراث فرهنگی به این موضوعات نگریسته شود.

طالبیان یادآور شد: عدم توجه به میراث فرهنگی است که مشکلات کم آبی خشکسالی آلودگی شهرها و چالش های زیست محیطی را برای ما به وجود آورده است، شناخت و آگاهی از میراث فرهنگی باعث می شود که تمامی پروژه های ملی و توسعه ای با حداکثر بهره وری و کمترین خسارت مادی و معنوی مبتنی بر توسعه پایدار صورت پذیرد، بنابراین میراث فرهنگی خود سکاندار توسعه متعادل و پایدار است.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: سالی که گذشت سال تغییر نگاه و رفتار نسبت به میراث فرهنگی در جامعه ایران بود، امید آنکه این تحول نتایج ارزنده ای به دنبال آورد و ما شاهد سالی مبتنی بر موفقیت و بهروزی برای تمامی آحاد مردم به ویژه فرهنگ دوستان و دست اندرکاران حوزه هنر، فرهنگ و میراث فرهنگی باشیم.

خروج از نسخه موبایل