ایرانگرد نیوز

گسترش همکاری‌ های گردشگری و میراث ‌فرهنگی ایران و آلمان با تشکیل گروه کاری

_MG_7781

در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سفیر آلمان در ایران، دو طرف بر گسترش همکاری‌های دو کشور و تشکیل گروه کاری ایران و آلمان برای پیگیری زمینه‌های همکاری مرتبط با حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در دیدار مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و میكائیل بارون فون اونگرن سفیر کشور آلمان در ایران بر افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل فرهنگی و گردشگری تاکید شد.

معاون رئیس‌جمهور در این نشست که صبح امروز در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: سوابق نشان می‌دهد، روابط خوبی در زمینه فرهنگی، اجتماعی و حوزه کاری سازمان میراث‌فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روابط فرهنگی دو کشور در سطح قابل قبولی بوده و تفاهم‌نامه‌های خوبی بین ایران و آلمان به امضاء رسیده است، یادآور شد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در افزایش تعامل با کشورها و اعمال سیاست تشنج‌زدایی، ما خواهان حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و گسترش روابط با کشورها هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی و گردشگری را گسترده دانست و افزود: بین موزه‌های دو کشور و گروه‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان همکاری‌های خوبی در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب وجود دارد و بستر لازم برای گسترش این همکاری‌ها فراهم است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه کشور آلمان در زمینه گردشگری یکی از کشورهای موفق دنیاست و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ظرفیت‌های استثنایی و کم‌نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی جزء کشورهای برتر دنیاست و با توجه به برطرف شدن مشکلات و رفع تحریم‌ها به زودی ایران جایگاه خود را در حوزه گردشگری پیدا می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در ماههای اخیر، پس از رویکرد مثبت دولت یازدهم در تعامل با کشورهای دنیا، ورود گردشگران خارجی به کشور ما رو به افزایش است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با تاکید بر وجود زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه باستان‌شناسی، حفظ میراث فرهنگی و جذب و تبادل گردشگر، ادامه داد: تشکیل یک گروه کاری متشکل از نمایندگان متخصص دو کشور و نمایندگانی از وزارت خارجه ایران و آلمان می‌تواند نقش موثری در پیگیری و عملیاتی کردن روند همکاری‌ها موثر واقع شود.

سلطانی‌فر تصریح کرد: مرور مباحث و تفاهم‌هایی که طی ده سال گذشته در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور صورت گرفته و اجرایی نشده است، می‌تواند یکی از مهمترین فعالیت‌های این گروه کاری مشترک باشد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: علاوه بر نگاه به گذشته، گروه کاری دو کشور ایران و آلمان این ظرفیت را دارد که بستر و زمینه گسترش فعالیت‌های مرتبط با حوزه ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آینده، موفقیت و موقعیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، یادآور شد: زمینه مناسب برای برندهای موفق هتل دنیا در کشور ما وجود دارد و این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی و به ویژه آلمان است که از این موقعیت استفاده کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی آینده کشور در بخش گردشگری را روشن ارزیابی کرد و گفت: رویکرد دولت، جذب گسترده گردشگر خارجی است و در همین راستا زمینه حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.

سلطانی‌فر در ادامه میراث فرهنگی و تاریخی ایران را متعلق به همه مردم جهان دانست و افزود: ما به نمایندگی از یونسکو حفاظت از مواریث فرهنگی جهانی را وظیفه خود می‌دانیم چراکه این آثار ارزشمند بخش عظیمی از حوزه تمدنی ایران و تمدن و تاریخ بشریت را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان تصریح کرد: دانش و اطلاعاتی که از مراحل کاوش و باستان‌شناسی در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی به دست می‌آید باید در دسترس تمامی فرهنگ‌دوستان و اندیشمندان قرار گیرد.

همچنین در این نشست سفیر آلمان در ایران با اذعان به افزایش علاقه گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران، گفت: برنامه‌ریزان بخش گردشگری ایران در این کشور اعلام کردند، ظرفیت برای پذیرش گردشگر در سال جاری میلادی از آلمان به ایران تکمیل شده است.

میكائیل بارون فون اونگرن با اشاره به اینکه گردشگران خارجی برای بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند، تصریح کرد: گردشگران اروپایی و خارجی علاقه‌مند هستند شهرهای زیبا و مناظر بی‌نظیر این کشور را ببینند.

سفیر آلمان در ایران، همکاری‌های باستان‌شناسی را یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور دانست و افزود: موسسه باستان‌شناسی آلمان علاوه بر موضوعات باستان‌شناسی در زمینه جذب گردشگر فعالیت‌ می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: بسیاری از مردم آلمان علاقه‌مندند به ایران بیایند و جاذبه‌های این کشور را ببینند.

خروج از نسخه موبایل