در آستانه یکصدو بیستمین زاد روز استاد بهزاد: تمبر یادبود استاد حسین بهزاد رونمایی شد

تمبر یادبود استاد حسین بهزاد رونمایی شد

به مناسبت یکصد و بیستمین زادروز استاد حسین بهزاد و بیستمین سالگرد گشایش موزه آثار این استاد شهیر مینیاتور ،طی مراسمی با حضور معاون میراث فرهنگی ،رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان مبراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، مدیر مجموعه سعدآباد و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان، تمبر یادبود استاد حسین بهزاد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد ،در این مراسم که بعد از ظهر روز پنج شنبه یکم خرداد با سخنرانی تنی چند از مسئولین و هنرمندان برگزار شد ضمن اجرای خیام خوانی بوشهری، از دست اندرکاران برگزاری این مراسم نیز با اهدای لوح و هدایا تقدیر و قدردانی شد.

استاد بهزاد پیوند دهنده عصر مانی به عصر حاضر
 در این مراسم، سرپرست مجموعه سعدآباد ضمن عرض خیرمقدم و تبریک به مناسبت فرا رسیدن زادروز استاد بهزاد و سالگرد ولادت حکیم عمر خیام گفت: برگزاری چنین مراسمی برای معرفی هنرمندان از کارکردهای موزه هاست ،نه فقط معرفی هنر آنها بلکه معرفی اندیشه و تفکر آنها نیز جزء رسالت و کارکرد موزه ها تلقی می شود.

 یوسف منصورزاده افزود: استاد بهزاد از هنرمندان دوره معاصر است که با هنر خویش توانسته تاریخ نگارگری را از عصر مانی تا عصر حاضر ارتباط دهد و پیوندی را بین نسل ها برقرار کند و این ارتباط را به آیندگان نیز منتقل کند.

وی ادامه داد:پیشینه کاری استاد بهزاد در موزه ایران باستان، زمینه فکری و شخصیت وی را در طول عمر پربار و برکتش بیشتر پرورید و این زمینه فکری و تاریخی سبب شد تا این استاد ، شخصیت های بزرگ را که در فراموش خانه تاریخ بود بیرون کشیده و بصورت بصری معرفی نماید.از عصر کوروش کبیر گرفته تا اوحدی، فردوسی ، حافظ ، خیام و… را به تصویر کشید و میراث فرهنگی گذشته ما را توانست بصری کند.

منصورزاده در پایان ابراز امیدواری که مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بتواند هنرمندان برجسته دیگر را نیز که در این مرز و بوم تلاش کردند و میراث ارزشمندی بجای گذاشتند را معرفی کند.

یادبود یکصدوبیستمین زادروز استاد حسین بهزاد مینیاتور،
بهانه ای برای معرفی نبوغ این نابغه ایرانی به مردم 


در بخش دیگری از این مراسم، مسئول موزه استاد حسین بهزاد نیز در این مراسم با اشاره به بیستمین سالگرد افتتاح این موزه،ضمن تشکر از مسئولین سابق موزه بهزاد به تشریح عملکرد بیست ساله موزه بهزاد و نحوه شکل گیری این موزه پرداخت و گفت: در سال 1371 با اهداء 287 اثر از آثار استاد حسین بهزاد مینیاتور از سوی مرحوم پرویز بهزاد به سازمان میراث فرهنگی ، طی قراردادی مشخص و معین ، مبنی بر افتتاح و تشکیل موزه ای با نام این استاد گرانقدر ، این آثار از منزل شخصی استاد لیست برداری و تحویل میراث فرهنگی شد.

طاهره شیربچه افزود: پس از دو سال یعنی در سال 1373 به مناسبت صدمین سالگرد تولد استاد بهزاد ، موزه بهزاد افتتاح و کارش را آغاز نمود و این کار و تلاش به مدت 12 سال ادامه یافت.

وی ادامه داد: آمار موزه بهزاد در سال 1373 سه هزار نفر بود و در سال 1384 بیش از سی هزار نفر بازدیدکننده داشت و این بدان معناست که موزه استاد بهزاد موزه ای رو به رشد بوده که در جهت اعتلای شرایط کاریش در حال تلاش بود. تا اینکه در سال 1385 سازمان تصمیم گرفت برای تغییر سیستم های الکتریکال و تاسیساتی و بخشی از کارهای مرمتی ساختمان، طرحی را به اجرا در آورد چون این ساختمان یکی از قدیمی ترین بناهای موجود در مجموعه سعدآباد است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده و برای بهینه سازی و نزدیک سازی فیزیکی آن به استاندارد ها مقرر شد که این موزه 15 ماه تعطیل شده و تعمیرات و تغییرات ایجاد گردد.و البته این مدت در طی اجرا افزایش یافت ولی ما این تعطیلی را برای موزه بهزاد یک فرصت قلمداد نموده و طی آن، کلیه آثار استاد بهزاد استحکام بخشی و آثاری که نیاز به مرمت داشت مرمت گردید، تمامی آثار به شکل استانداردی قاب گرفته شد و همچنین از اکثر آثار اسلاید تهیه شد.

مسئول موزه بهزاد اضافه کرد: در زمینه ی نمایشگاهی هم این موزه متوقف نبود و طی این مدت 3 نمایشگاه در موزه هنرهای زیبا برگزار نمود و طی2 نمایشگاه دیگر به واسطه ی موزه سیار مجموعه سعدآباد در شهر تبریز و یزد ، موزه بهزاد به همگان معرفی شد.

وی با اشاره به فراز و فرودهای ناشی از تغییر سیستم های فکری و مدیریتی مجموعه بیان داشت: در نیمه دوم سال 1390 تصمیم گرفته شد که موزه بهزاد مجددا راه اندازی شود و سرانجام در دی ماه 1391 این موزه بازگشایی گردید و در سال 1392 نیز از سوی کمیته ملی موزه ها (ایکوم) در بخش” تلاش برای بقا” به عنوان موزه برتر شناخته شد.

شیربچه سپس به شرح مختصری ازعملکرد 20 ساله موزه بهزاد پرداخت و گفت :برگزاری 35 نمایشگاه از آثار نقاشی و نگارگری، برپایی 4 سمینار و 4 بزرگداشت در خصوص نگارگری و سبک استاد حسین بهزاد، همکاری در تهیه چند فیلم کوتاه مستند و یا آموزشی برای سیمای جمهوری اسلامی، مصاحبه های مختلف با رسانه های گوناگون جهت معرفی موزه و آثار استاد حسین بهزاد ، شروع ارتباط با برخی از موزه ها و یا مجلات خارجی که به عنوان مثال در سال 2002 چهار اثر از آثار استاد حسین بهزاد در مجله معتبر علمی- پزشکی NEUROLOGY  به چاپ رسید،همکاری در تهیه تعدادی مولاژ از آثار استاد بهزاد برای موزه سیار و تهیه تولیدات فرهنگی و همچنین فعالیت های پژوهشی و …

وی در پایان از همراهی و همکاری 4 نفر از نزدیکان، دوستان و شاگردان استاد حسین بهزاد که همواره یار و یاور موزه بهزاد بوده اند یعنی آقای نعیم عنقا برادرزاده استاد بهزاد، آقایان مصطفی سهرابی، حسنعلی صدر و امیرحسین قهرمانی تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که مراسم یادبود یکصد و بیستمین زادروز استاد حسین بهزاد مینیاتور که به پاس قدردانی از زحمات  و تلاش این استاد در جهت اعتلای هنر نگارگری ایران برگزار گردیده،  توانسته باشد اذهان عمومی را متوجه نبوغ این نابغه ایرانی کند.

اجرای خیام خوانی بوشهری


در ادامه مراسم  استاد عباس جمالپور محقق و پژوهشگر که به عنوان یکی از مینیاتوریسیت های جهانی شناخته شده است در زمینه های مختلف هنر و انرژی هنر  و همچنین در خصوص جایگاه هنری استاد حسین بهزاد و بررسی تأثیر اشعار خیام در آثار این هنرمند به سخنرانی پرداخت.

سپس بمناسبت زادرو شاعر نامدار ایرانی، حکیم عمر خیام ، دکتر احمد جولایی مردم شناس و استاد دانشگاه  با خواندن ابیاتی از اشعار این شاعر بزرگ تاریخ ایران طی سخنانی به  مبحث خیام خوانی پرداخت.
سپس گروه خیام خوانی بوشهر به اجرای خیام خوانی با اجرای موسیقی زنده پرداختند .

معرفی و بررسی سیر هنر نگارگری استاد حسین بهزاد 


سید عبدالمجید شریف زاده مدیر پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضمن نمایش اسلاید آثار ارزشمند نگارگری استاد بهزاد ، آثار و سبک های مختلف او را در چهار دوره هنری معرفی و بررسی کرد.

 سید عبدالمجید شریف زاده گفت: استاد حسین بهزاد از مهمترین اساتید نگارگری ایران است و آنچه در سالیان سال انجام داده در چهار دوره هنری قابل بحث می باشد دوره اول از آنجایی آغاز می شود که مرحوم استاد بهزاد متناسب  با خصوصیات و ویژگی های نقاشی قدیم ایران همچون مکتب هرات و مکتب تبریز که اوج هنر نگارگری ایران است آثاری را خلق کرد که البته در همین آثار بدور از شیوه کپی سازی، تغییرات و نوآوری بوجود آورد. این آثار بر اساس همان سبک و سیاق گذشته خلق شده اما با ویژگی های خاص خود آثار بهزاد از جمله دورنماسازی هایی که از مبحث پرسپکتیو و منظره سازی دوره قاجار گرفته شده است.

وی افزود: وابستگی های آثار این دوره از هنر بهزاد طبق سنت گذشته به داستان های ادبی و اشعار ایرانی بوده از جمله شیرین و فرهاد ،…استاد بهزاد در آثارش با احتیاط و ظرافت خاصی از پرسپکتیو استفاده کرد به همین دلیل لطمه زیادی به این آثار وارد نشد.

مدیر پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مرحله دوم هنر بهزاد افزود: این دوره سبک دیگری از نگارگری ایران آغاز می گردد و با تأثیر از مکتب اصفهان بخصوص آثار رضا عباسی می باشد و آنچه در این آثار دیده می شود تقلید عین به عین و کپی نیست بلکه با  الهام از آن مکاتب، آثار ابداعی و خلاقانه خودش را خلق کرده است.

 وی با معرفی ارتباط تک چهره پردازیهای مکتب اصفهان و آثار استاد بهزاد ادامه داد:از قدم های مهمی که استاد بهزاد در نگارگری ایرانی برداشت این است که با قدرت و توانایی هنرمندانه اش آثاری متفاوت و خلاقانه در مکاتب و سبک های مختلف، بدون تقلید، ابداع و خلق کرد.

شریف زاده دوره سوم زندگی هنری این هنرمند را اینگونه توضیح داد:در  این دوره استاد با مجموعه ای کاملا متفاوت با آثار گذشته اش به هنر معاصر وارد می شود و از هنر نگارگری قدیم جدا شده و به سبک و سیاق جدید وارد شد. آثار سیاه قلم و سفید قلم هایی که با قدرت بسیار زیاد و خیال پردازی و شاعرانه ای در آثار این دوره خودنمایی می کند.مرحوم بهزاد در آثاراین دوره با چند قلم ساده اما توانا و قدرتمند توانسته شعری مصور بسازد و در چند دقیقه آثاری ماندگار و ارزشمند ایجاد کند.

وی در بخش چهارم نگارگری استاد بهزاد اظهار داشت:آثار این دوره شامل شخصیت پردازی هایی است که استاد بر اساس آثار بسیار متعدد به جای گذاشته به معرفی هنرمندان و شعرای بزرگ تاریخ ایران پرداخته است.

در پایان مراسم از تمبر یادبود استاد حسین بهزاد بمناسبت یکصد و بیستمین زاد روز این هنرمند و بیستمین سالروز گشایش موزه اختصاصی آثار این هنرمند در مجموعه سعدآباد ، رونمایی شد و از دست اندرکاران برگزاری این مراسم  با اهدای لوح و هدایا تقدیر و قدردانی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …