جشن شب فرهنگی استان مرکزی برگزار شد

جشن شب فرهنگی استان مرکزی برگزار شد
به مناسبت هفته میراث فرهنگی و همزمان با عید مبعث ویژه برنامه شب فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با حضور مسئولان و اصحاب فرهنگ و رسانه استان در تالار آیینه اراک برگزار شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان مرکزی بعد از ظهرروز دوشنبه در این مراسم هدف اصلی و اساسی بعثت پیامبر(ص) را مکارم اخلاق و بزرگواری‌های اخلاقی عنوان کرد و بر گسترش مکارم اخلاقی در جامعه تاکید کرد.

وی افزود: ریشه‌دار کردن و پایداری معنویات و گسترش اخلاق در جامعه موجب کاهش مشکلات و آسیب‌ها می‌شود.
سید محمد حسینی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) همواره با اخلاق و ظاهر خوب در جامعه ظاهر می‌شدند و شیعیان هم باید در سبک زندگیشان از ایشان پیروی کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه امامان معصوم به عنوان اوصیا و جانشینان رسول خدا بهترین و کامل‌ترین الگوهای تربیتی هستند، گفت: پیروی صحیح از امامان(ع) نیازمند معرفت و شناخت دقیق از شیوه زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی آنان است.

وی با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر فداکاری و ایثارگری رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس را نمونه بارزی از پیروی رزمندگان از سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه سوم خرداد روز بزرگ و تاریخی در کشور است، اظهار داشت: با توجه به کمین‌ها، خاکریزهای مثلثی، موانع و میادین مین‌گذاری شده که دشمن در خرمشهر ایجاد کرده  و منطقه را غیر قابل نفوذ کرده بود، فتح خرمشهر به دور از تصور بود که رزمندگان اسلام با عنایت خداوند موفق به پیروزی در این عملیات شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان مرکزی با تاکید بر لزوم گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و جانبازان و دلاوری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان تصریح کرد: قدرشناسی از رزمندگان که غیرتمندانه برای دفاع از سرزمین و ملت ایران در برابر دشمن ایستادند ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎری اﺳﺖ که در ﺑﺮاﺑﺮ اﯾﺜﺎر و از ﺧﻮد ﮔﺬﺷﺘﮕﯽ آﻧﺎن ﻣﯽ‌ﺗﻮان اﻧﺠﺎم داد.

حسینی عزت و سربلندی امروز ایران اسلامی را مرهون ایثار رزمندگان و خون شهدا دانست و افزود: اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانند در جهت اﻧﺘﻘﺎل مفاهیم دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﺑﻪ ﻧﺴﻞ‌های ﺟﻮان نقش موثری ایفا کنند.

مدیرکل حوزه استانداری مرکزی نیز در این مراسم بر ضرورت توسعه ارزش‌های فرهنگی و مسایل اخلاقی در جامعه تاکید کرد.
عبدالعظیم رضایی ﺑﻪ ﻧﺎم‌ﮔﺬاری ﺳﺎل جاری ﺑﺎ ﻋﻨﻮان اﻗﺘﺼﺎد و ﻓﺮهنگ، ﺑﺎ ﻋﺰم ﻣﻠﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ جهادی اﺷﺎره ﮐﺮد و افزود: ﺑﺎ ﺗﺪاﺑﯿﺮ رهبر فرزانه اﻧﻘﻼب، ﻓﺮﺻﺖ وﯾﮋه‌ای ﺑﺮای ﺗﻮﺟﻪ به ﻋﺮﺻﻪ فرهنگ ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪه اﺳﺖ.

وی ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻧﺎم‌ﮔﺬاری انتظارات از ﺣﻮزه فرهنگ و متولیان فرهنگی اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺧﺎطﺮ ﻧﺸﺎن ﮐﺮد: ﻣﺘﻮﻟﯿﺎن فرهنگی ﺑﺮای رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ  در حوزه‌های ادبی، هنری و… اهتمام ویژه‌ای داشته و ﺗﻼش ﻣﻀﺎﻋﻔﯽ اﻧﺠﺎم دهند.

مدیرکل حوزه استانداری مرکزی تاکید کرد: مسئولان می‌بایست در راستای گسترش ارزش‌های فرهنگی و مسائل اخلاقی در جامعه کمک‌های مادی و معنوی خود را به اهالی فرهنگ ارائه دهند تا اهالی فرهنگ از این مظلومیت، مهجوریت و نگاه آمرانه، دستوری و تنگ نظری‌هایی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند خلاص شوند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ترویج مسائل اخلاقی در جامعه هدف مبعث را استقرار و حاکم شدن مکارم اخلاقی و اخلاق کریمه در جامعه عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث اخلاق یک بحث بسیار جدی در همه حوزه‌ها است، اظهار داشت: نگاه به اخلاق در خلق و خوی خوش، صداقت و امانت و به طور کل اخلاق ظاهری خلاصه نمی‌شود بلکه در بحث اخلاق می‌بایست فراتر از جنبه ظاهری اخلاق به نگاه رحیمانه، بخشش‌گر و گذشت و مهربانی در مسئله اخلاق هم توجه داشت.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز ضمن تبریک مبعث پیامبر و رشادت های عملیات بیت المقدس گفت: فرهنگ و هنر بزرگترین بخش شکل دهنده تمدن یک کشور است و برگزاری مراسم هایی در تقدیر و تجلیل از این حوزه، ارج نهادن به میراث فرهگی و تمدن است.

غلامحسن اله دادی با بیان اینکه شکل معماری در یک منطقه معرف بخشی از فرهنگ آن منطقه است، افزود: ساخت و احداث یک مجتمع و یا ساختمان علی رغم تمام بحث های علمی خود نیازمند شناخت و نگاه هنرمندانه و زیبایی شناسانه است.

اله دادی افزود: سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی هر دو از یک خانواده هستند و این مسابقه حاصل تعامل و هماهنگی مناسب بین این دو بخش بود.

وی ادامه داد: مسابقه عکس برج شیشه ای در هفته میراث فرهنگی و همزمان با سوم خرداد ، روز معمار برپا شد و با استقبال خوبی در هر سه بخش ابنیه تاریخی، نمای شهری و روستایی و معماری اسلامی روبرو شد.

اله دادی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی آمادگی تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل میراث فرهنگی استان در بخش های مختلف را دارد.

در این مراسم تجلیل و تقدیر در بخش های مختلف صورت گرفت از جمله تجلیل از پدر شهید داود حاجیان، تجلیل از آزاده سال های جنگ ابراهیم رضوان دوست و تجلیل از جانباز 70 درصد حسن کلوانی، این عزیزان همگی در فتح خرمشهر حضور داشتند.

تقدیر از استاد سخنور بعنوان شاهنامه خوان، دکتر داوودآبادی بعنوان شاهنامه پژوه برتر کشور، نقال پیشکسوت عباس میقانی و نقال برجسته استان محمد صمدیان از دیگر بخش های تجلیل در شب فرهنگی استان مرکزی بود.

همچنین در این مراسم از دو موزه دار خصوصی مهدی دریایی به منظور تلاش در جمع آوری اشیاء و وسایل تعزیه و داوود منتظری در بخش جمع آوری آثار فرهنگی و هنری از پیش از تاریخ تا کنون، تقدیر شد.

در این مراسم برگزیدگان مسابقه عکس برج شیشه ای نیز به شرح زیر معرفی شدند:
بخش ابنیه تاریخی: ناصر امیری و مجید سامانیان، بخش نمای شهری و روستایی: لیلا فتاحی و ستاره میرمومنی، بخش معماری اسلامی: یاسمن محرابی و زهرا خلیلی و برگزیده در تمام بخش ها: پگاه عسگری.

اجرای موسیقی سنتی، موسیقی پهلوانی و زورخانه ای، شعرخوانی و تواشیح از بخش های دیگر برگزاری این مراسم بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …